چشمها
معنی کلمه چشمها در لغت نامه دهخدا

چشمها

معنی کلمه چشمها در لغت نامه دهخدا

چشمها. [ چ َ / چ ِ ] ج ِ چشم. ( ناظم الاطباء ). دیده ها. آلت های باصره. رجوع به چشم شود.

معنی کلمه چشمها در فرهنگ فارسی

جمع چشم ٠ دیده ها ٠ آلت های باصره ٠

معنی کلمه چشمها در دانشنامه عمومی

چشم ها (فیلم ۱۹۶۸). چشم ها ( به هندی: Ankhen ) فیلمی محصول سال ۱۹۶۸ و به کارگردانی راماناند ساگر است. در این فیلم بازیگرانی همچون مالا سینها، درمندرا، محمود علی، کومکوم، ساجیت کومار، لالیتا پاوار، دیزی ایرانی و نظیر حسین ایفای نقش کرده اند.
چشم ها (فیلم ۱۹۹۳). چشم ها ( به هندی: Aankhen ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی دیوید داوان است. در این فیلم بازیگرانی همچون گوویندا، چانکی پاندی، راج بابار، شلیپا شیرودکار، قادرخان، بیندو، شاکتی کاپور، گلشن گروور، راضا مراد ایفای نقش کرده اند.
چشم ها (فیلم ۲۰۰۲). چشم ها ( به هندی: Aankhen ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی ویپول آمروتلال شاه است. در این فیلم بازیگرانی همچون آمیتاب باچان، آکشی کومار، سوشمیتا سن، آرجون رامپال، آدیتای پانچولی، بیپاشا باسو، کاشمیرا شاه، شریاس تالپاده ایفای نقش کرده اند.
یک بانکدار به نام ویجی سینگ ( آمیتاب باچان ) قصد دارد تا یک سرقت بزرگ از بانک انجام دهد او تصمیم می گیرد برای این کار از چند نابینا استفاده کند و…
معنی کلمه چشمها در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه چشمها

و گفت: خدای را بندگانند که اتصال ایشان به حق درست شود و چشمهاء ایشان تا ابد بدو روشن بود ایشان را حیوة نبود الا بدو و به سبب اتصال ایشان بدو و دلهاء ایشان را بصفاء یقین نظر دایم بود بدو که حیوة ایشان بحیوة او موصول بود لاجرمایشان را تا ابد مرگ نبود.
آلبوم «افسانه چشمهایت» اثر مشترکی از همایون شجریان و علیرضا قربانی با آهنگسازی مهیار علیزاده با تأخیری پنج ساله در ۱۹ آبان ۱۳۹۸ منتشر شد. آیین رونمایی از این آلبوم ۲۱ آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد. پس از انتشار آلبوم، شاعر قطعه «افسوس» به نام هوشنگ ابتهاج دیده می‌شد. پس از آن یلدا ابتهاج با انتشار پستی در اینستاگرام و باز نشر متن قطعه از آن انتقاداتی کرد. پس از انتشار این پست مهیار علیزاده با انتشار ویدیویی در پیج اینستاگرام خود این اشتباه را پذیرفت و به خاطر بی دقتی و اشتباه پیش آمده عذرخواهی کرد.
اما پاکی دل از حسد و کبر و ریا و دوستی دنیا و پاکی از معصیت و گناه، نفس را در آن هیچ نصیب نیست و چشمهای خلق بر آن نیوفتد که آن نظاره گاه حق است نه نظاره گاه خلق، بدین سبب هر کسی در آن رغبت نکند.
دربارهٔ نقاشی سرشناس به نام «استاد ماکان» است که در تبعید می‌باشد، زیرا از مبارزان علیه استبداد رضاشاه پهلوی است. از آثارِ به‌جامانده‌اش، پرده‌ای است به نام چشمهایش؛ چشم‌های زنی که گویا رازی را پنهان می‌کند.
مگر که آهو چشمست یار او که شده ست بچشم آهو بر چشمهاش باران بار
سری کارهای نقاشی‌های جاندار مید مجموعه‌ای از پرتره‌های نقاشی‌های مستقیم وی بر روی مدل‌هایش است که با استفاده از رنگ‌های اکریلیک سعی بر تبدیل، خلق و جلوه دادن موضوعات سه بعدی به دو بعدی شده‌است. تنها بخشهایی که رنگ نشده‌اند-معمولاً موها و چشمها- جایی است که یک خطای دید مرز بین هنر و واقعیت را محو می‌کند. هریک از اثرها مجموعه‌ای از هنرهای نقاشی، عکاسی، چیدمان و اجرا را شامل می‌شوند.
بر صحن چشمها کند از سروهای سبز وز مهرهای مینا دینار گون دهان
گوشه های باغ از آب چشم ابر خنده ها بر چشمهای ما زدند
روان شد سوی فرهاد بد اختر زبانی پر دروغ و چشمها تر
تو در خوابی کجا دریابی این راز که در خوابت نباشد چشمها باز
گوشه ای انداخت. علی‌رغم میل باطنی اش آن روز نتوانست گریه کند. چشمهایش سوخت، سوخت، یک قطره اشک در
تا چند کنی بیخ فتنه شاها آزرم‌ کن از چشمهای فتان