چشم به راه

چشم به راه

معنی کلمه چشم به راه در فرهنگ معین

( ~. بِ ) (ص مر. ) منتظر.

معنی کلمه چشم به راه در فرهنگ عمید

۱. کسی که در انتظار آمدن کسی، چیزی، یا رسیدن خبری باشد، منتظر: چو ماه روی مسافر که بامداد پگاه / درآید از درِ امّیدوارِ چشم به راه (سعدی۲: ۶۷۱ ).

معنی کلمه چشم به راه در دانشنامه عمومی

چشم به راه (آلبوم). چشم به راه، نام آلبومی است با آواز شهرام ناظری که در اردیبهشت ۱۳۷۰ منتشر شد، در این اثر گروه شهرآشوب عهده دار اجرای سه تصنیف و سه قطعهٔ تنظیمی است.
تصنیف های این کار از دیدگاه تلفیق شعر و موسیقی با کارهای انجام شده در گذشته متفاوت است. در این مجموعه برای اولین بار، همراه با سازهای ملی دو ترانه بر روی شعر نو ( چشم به راه و سفر ) به گونه ای ساخته شده اند که مصرع ها و ادای کلام دارای سیر طبیعی خود است. هر دو تصنیف از دیدگاه فرم به شکل کامل بدون استفاده از حالت های آوازی و نیمه آوازی در تصنیف و با بهره گیری از تحریرهای منطقی خاص موسیقی ردیف ایران ساخته شده اند. مقدمهٔ هر تصنیف بسته به موضوع شعر از روندی تصویری و تنظیمی برخوردار است. با توجه به فضای کار و ارکستر در این اثر بیشترین نقش را سه تار بر عهده دارد.
• آواز: شهرام ناظری
• سنتور: رضا شفیعیان
• تار، سه تار: عطا جنگوک
• تار: منصور سینکی
• عود، تارباس: حسین بهروزی نیا
• کمانچه: هادی منتظری
• نی: بهزاد فروهری
• تنبک: محمود فرهمند
• دف: اردشیر فهیمی
• تمامی ترانه ها و ضربی ها ساختهٔ عطا جنگوک است.
• اشعار: حافظ، ابوسعید ابوالخیر، نیما یوشیج، شفیعی کدکنی، سایه

معنی کلمه چشم به راه در ویکی واژه

منتظر.

جملاتی از کاربرد کلمه چشم به راه

دل چشم به راه یار ننهاد بر وعده او مدار ننهاد
همه اعیان جهان چشم به راهش دارند هر عزیزی ز پی ملتمسی می‏‌آید
تا به کی چشم به راهت به سر ره بنشینم به امیدی که تو از راه بیایی و نیایی
لیک قضا و قدر چو چشم به راهند تا چه صلاح ملیک مقتدر آمد
از نهانخانه عصمت به تماشا بخرام آهوان چشم به راهند به صحرا بخرام
کعبه هر چند که در مد نظر افتاده است هر که را می نگری چشم به راهی دارد
صد ملک ز بهر تو چشم به راه ای یوسف مصر برآی از چاه
هر که به غیر از تو سپاه تو اند گوش به در چشم به راه تو اند
در انتظار تو شد عمرها که چشم به راهم مپیچ سر ز نیازم، متاب رخ ز گناهم
داریوش در هیچ جایی از تراکیه با پایداری روبه‌رو نشد. در بلغارستان کنونی «گت‌ها» -گونه‌ای از مردمان بلغارستان- پایداری کردند، اما سپاه ایران این پایداری را درهم شکست. ایونیایی‌ها به فرمان «هیستیایوس ملطی» پلی از کشتی ساخته بودند؛ در بالای دلتای رود و در پایین مَصَب «پروث». داریوش به آن‌ها فرمان داد تا از پل نگهبانی کنند و دو ماه چشم به راه او بمانند و اگر او پس از دو ماه بازنگشت پل را برچینند و ناوگان به میهن بازگردد.
بر سر کوچة مردی گذری کن کانجا کیمیا چشم به راه نظر مردانست