چسباندن

معنی کلمه چسباندن در لغت نامه دهخدا

چسباندن.[ چ َ دَ ] ( مص ) رجوع به چسب و چسپ و چسپاندن شود.

معنی کلمه چسباندن در فرهنگ عمید

۱. وصل کردن و پیوند کردن دو چیز به وسیلۀ ماده ای چسبناک.
۲. نسبت دادن اتهامی به کسی.
۳. خود را به کسی علاقمند یا وابسته نشان دادن.

معنی کلمه چسباندن در فرهنگ فارسی

چسبانیدن

معنی کلمه چسباندن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] چسباندن، الصاق و متصل کردن دو چیز به یکدیگر را می گویند. از احکام آن در باب صلات و حج سخن گفته اند.
چسباندن متصل کردن دو یا چند چیز به یکدیگر می باشد.
چسباندن در صلات
چسباندن انگشتان دست به یکدیگر، جز انگشت ابهام، در حال تکبیرة الإحرام، سجده، تشهد، قنوت و نیز همه انگشتان در حال قیام، مستحب است.به هم چسباندن پاها در حال قیام، رانها در حال تشهد و همه اعضای بدن در حال سجده بر زن مستحب است.چسباندن دستها به پهلو در حال رکوع مکروه و چسباندن سینه و شکم به زمین در سجده شکر مستحب است.
چسباندن در حج
در آغوش گرفتن مستجار و چسباندن شکم و گونه خود به آن و اقرار به گناه و خواندن دعای وارد شده در هفتمین دور طواف مستحب است. بنابر قول برخی، هنگام شروع سعی بر سعی کننده واجب است پاشنه پای خود را به صفا بچسباند و چون به مروه رسید، انگشتان پای خود را به آن بچسباند و در ابتدا از مروه، پاشنه پا را به مروه بچسباند و چون به صفا رسید، انگشتان پا را به آن بچسباند. برخی گفته اند: صدق عرفی سعی بین صفا و مروه کفایت می کند. بنابر قول گروهی، بر کسی که در حج به اقتضای ضرورت موهای خود را با مثل عسل یا صمغ به هم چسبانیده، حلق واجب است و تقصیر کفایت نمی کند.

معنی کلمه چسباندن در ویکی واژه

attaccare
incollare

جملاتی از کاربرد کلمه چسباندن

امروزه دیگر هیچ سازهٔ چوبی‌ای وجود ندارد که با ام دی اف قادر به ساخت ان نباشیم. با چسباندن قطعات مختلف ام دی اف به یکدیگر به راحتی می‌توانیم هر شکل و فرمی با آن‌ها بدهیم. درست مانند کاری که با روی چوب انجام می‌دادیم. کار با ام دی اف نیازمند نوآوری و ابتکار بیشتری است و هر روزه در این صنعت شاهد ابداعات و ابتکارات جدیدی هستیم.
فیلم عکاسی که عمده تاریخ عکاسی مربوط به پیدایش و تکامل آن است، یک سطح حساس عکاسی است که از شیشه‌های کلودیونِ تر شروع و تا ورق شفاف پلاستیکی که از جنس پلی‌استر یا نیترو سلولوز یا سلولوز استات است ادامه پیدا کرده‌است. این ورق با یکی از هالیدهای نقره که اکثراً برومور نقره و یک ماده ژلاتینی که برای چسباندن نمک مورد نظر بر سطح ورقه پلاستیکی ساخته شده، به وجود می‌آید.فیلم عکاسی دارای انواع گوناگونی است. از فیلم‌های عادی نور روز تا ریورسال‌های نور شب.