چز

معنی کلمه چز در لغت نامه دهخدا

چز. [ چ َ ] ( اِ ) میمون را گویند که حمدونه است. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ). حیوانی که نامهای دیگرش بوزینه و میمون است. ( فرهنگ نظام ) :
یا مادر تو ز نسل چز بود مگر.طارمی ( از فرهنگ نظام ).
چز. [ چ ُ ] ( اِ ) چرغد و شبگیر. سوسک حمام. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه چز در فرهنگ عمید

= میمون۱

معنی کلمه چز در فرهنگ فارسی

چرغد و شبگیر و سوسک حمام

معنی کلمه چز در ویکی واژه

جاخالی دادن، دررفتن، رهایی یافتن از خطر غیر مترقبه، یکباره جیم شدن. چز زمانی صرف می‌گردد که در حادثه‌ای مانند تقابل روباه با پلنگ در گذشته، یا سواری با کامیون در معاصر، آنکه حتمی نابود شدنی است بتواند معجزه‌وار جاخالی داده رها گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه چز

سانچز از همان دوران کودکی به فوتبال علاقه‌مند بود و زمانی که تنها ۱۳ سال داشت، به سانتیاگو رفت تا در تیم‌های رده پایین توپ بزند، اما با تلاش‌های فراوان و عملکرد خوبی که از خود نشان داد توانست خیلی سریع وارد دنیای حرفه ای ورزش شد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پالرمو، باشگاه فوتبال بولونیا، و باشگاه فوتبال چزنا اشاره کرد.
نام کامل او الکسیس الخاندرو سانچز است که به اختصار به الکسیس سانچز معروف است. وی در ۱۹ دسامبر سال ۱۹۸۸ در شیلی کشور که ۲۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد، متولد شده است. الکسیس سانچز در دوران کودکی در فقر زیادی به سر برده بود و زندگی سختی را می‌گذراند؛ به طوری که در ۱۵ سال ابتدایی زندگی اش سه بار به مهاجرت پرداخت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی لاتزیو، باشگاه فوتبال لچه، باشگاه فوتبال بیرکیرکارا، باشگاه فوتبال چزنا، باشگاه فوتبال پیزا، و باشگاه فوتبال ناپولی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آلساندریا، باشگاه فوتبال تورینو، باشگاه فوتبال یوونتوس، باشگاه فوتبال آنکونا، و باشگاه فوتبال چزنا اشاره کرد.
الکسیس سانچز در تیم بارسلونا در ۱۴۱ بازی شرکت کرده و موفق به زدن ۴۷ گل شده است. در ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۴ بود که سانچز به تیم آرسنال پیوست. او این بار با دریافت مبلغ ۳۵ میلیون پوند عنوان دومین بازیکن گران را از آن خود کرد؛ و اولین گل خود را در ۲۷ اوت مقابل تیم بشیکتاش در پلی آف قهرمانان به ثبت رساند. لازم است ذکر شود که اولین بازیکن گران در تیم آرسنال مسوت اوزیل است.
گر چز دم سرد مردم ای دوست خون سرد نشد هنوز در پوست
چو ضوئی کز چزاغ است آن نهایت بود در رتبه او اقرب بظلمت
دلم از چز تو خانه خالی کرد با تو سودای لاابالی کرد
نیست چز دندان شکستن چاره ای کج بحث را ازدم عقرب گره نتوان گشود الا به سنگ
بر باد به سر خر، در آب باد آذر چز شاخ ریخت بر خاک گل های بوستانی
با این دل سوزان شررناک ندانم کاین مایه چزا ناله ی ما بی اثر افتاد
غم عشق را هیچ تدبیر نیست بجز وصل و آنچز به تقدیر نیست
چژک را چون نه تیغ و نه سپرست سینه مرچزک را حصار سر است
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کارپی، باشگاه فوتبال اسپتزیا، باشگاه فوتبال پارما، باشگاه فوتبال اسکانتورپ یونایتد، باشگاه فوتبال چزنا، و باشگاه فوتبال کاردیف سیتی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال چیتادلا، باشگاه فوتبال فیورنتینا، باشگاه فوتبال دلفینو پسکارا، و باشگاه فوتبال چزنا اشاره کرد.
نمانی همی چز سیاوخش را مر آن تاج‌دار جهان بخش را
نظام گفت:«  چیزی که نشان همی‌دهد که طلا و نقره حقیر است، آن که جز نزد فرومایگان گرد نشود. زیرا هر چز به شبیه خویش گراید. »
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پارما، باشگاه فوتبال کرمونزه، باشگاه فوتبال آنکونا، باشگاه فوتبال ونتزیا، باشگاه فوتبال پیزا، و باشگاه فوتبال چزنا اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال چزنا، باشگاه فوتبال ساسولو، باشگاه فوتبال جنوآ، باشگاه فوتبال آولینو، و باشگاه فوتبال اسپال اشاره کرد.