چرام
معنی کلمه چرام در لغت نامه دهخدا

چرام

معنی کلمه چرام در لغت نامه دهخدا

چرام. [ چ َ ] ( اِ ) چراگاه حیوانات. ( برهان ) ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). بمعنی چراگاه است. ( جهانگیری ).چراگاه. ( ناظم الاطباء ). چراگه. چرامین :
آن شنیدی که در ولایت شام
برده بودند اشتران به چرام.سنائی ( از جهانگیری ).|| علف زار باشد. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || علوفه. ( ناظم الاطباء ). رجوع به چراگاه و چراگه و چرامین شود.
چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) یک قسمت از چهار قسمت «چهاربنیجه » ( یکی از دو شعبه بزرگ ایل «جاکی » ) است که از طوایف کوه گیلویه میباشد. این قسمت ازایل جاکی ییلاقشان ناحیه بلاد شاهپور است و از هزار خانوار تشکیل شده تیره های آن عبارتست از: بگلر، تباری ، پردخوری ، تارمونی ، حسام بهاءالدینی ، ویلگون ، شیخ گلبار، کشتاسب ، کمان کشی و مسیح شاهی. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 88 و89 ). و رجوع به سه ماده بعد شود.
چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) مؤلف مرآت البلدان نویسد: «از توابع کوه کیلویه فارس است شاید همان «جرام » معجم البلدان باشد». ( از مرآت البلدان ج 4 ص 218 ). رجوع به ماده قبل و سه ماده بعد شود.
چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) این ناحیه با «بازرنگ » دو ناحیت است میان زیز و سمیرم لرستان ،و هوایش بغایت سردسیر است و آبش از آن کوهها، اکثر اوقات از برف خالی نبود و راههای سخت و دشخوار بود وآب روانش بسیار است و نخجیرش نیکو باشد و مردم آنجابیشتر شکاری باشد. ( از نزهةالقلوب چ لیدن ص 128 ).
چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان است. این دهستان بین دهستان های پشت کوه باشت بابوئی ، بویراحمد گرمسیر، بویراحمد سردسیر و بویراحمد سرحدی واقع و از 31 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده است. جمعیت آن درحدود 7هزار نفر و قراء مهم آن ، ده شیخ و بردیان است. آب آشامیدنی از رودخانه و چشمه تأمین میگردد. محصول عمده دهستان غلات ، برنج ، حبوبات ، پشم و لبنیات است. شغل اهالی زراعت و حشم داری ، صنایع دستی زنان بافتن قالیچه ، گلیم ، جوال و جاجیم است. ساکنین عموماً از طایفه چرام هستند و عده ای از سکنه تابستان به ییلاق میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) این آبادی قصبه مرکز دهستان چرام بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان و مرکز سکونت خوانین ایل دره قشلاق است و در 34هزارگزی شمال جاده شوسه آرو به بهبهان واقع شده. دشت و گرمسیر است و 1500 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه کورکی و رودخانه موکر. محصولش غلات ، برنج ،حبوبات پشم و لبنیات ، شغل اهالی زراعت و حشم داری ، صنایع دستی قالیچه ، جوال و جاجیم بافی و راهش مالرو است. ساکنین این قصبه از طایفه چرام هستند و این آبادی پاسگاه نظامی و یک دبستان هم دارد. این قصبه را تلگرو نیز مینامند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه چرام در فرهنگ عمید

چرا، چراگاه، علف زار: آن شنیدی که در ولایت شام / رفته بودند اشتران به چرام (سنائی۱: ۴۰۸ ).

معنی کلمه چرام در فرهنگ فارسی

۱ - یکی از دهستانهای بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان وافع بین دهستانهای پشت کوه باشت بابوئی بویر احمد گرمسیر بویر احمد سرد سیر و بویر احمد سرحدی دارای ۳۱ آبادی بزرگ و کوچک حدود ۷٠٠٠ سکنه . آب آشامیدنی از رود خانه و چشمه تامین میگردد . محصول : غلات برنج حبوبات پشم و لبنیات شغل مردم : زراعت و حشم داری . صنایع دستی زنان : بافتن قالیچه گلیم و جوال و جاجیم است عموم سکنه از طایفه چرم هستند.۲ - قصبه مرکز دهستان چرام و مرکز سکونت خوانین ایل در قشلاق دشت و گرمسیر ۱۵٠٠ سکنه .
( اسم ) چراگاه علفزار.
این آبادی قصبه مرکز دهستان چرام بخش کهکیلوی. شهرستان بهبهان .

معنی کلمه چرام در دانشنامه عمومی

چِرام ( لاتین: ČERĀM ) شهری در جنوب غربی ایران و در مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد است که مرکز شهرستان چرام می باشد. مردم این شهر به زبان لری تکلم می کنند. این شهر در سال ۱۳۵۵ خورشیدی دارای شهر داری شد و در سال ۱۳۹۵ دارای ۱۵٬۲۱۸ نفر جمعیت در قالب ۳٬۹۲۹ خانوار بوده که از این مقدار ۷٬۵۹۷ نفر مرد و ۷٬۶۲۱ نفر زن بوده است. مساحت این شهر ۲٬۸ کیلومتر مربع می باشد. چرام دارای آب و هوای استپ محلی، متوسط بارش 290 میلی لیتر در سال و متوسط دمای 26 درجه سانتی گراد در سال است.
اسم رسمی و کنونی این شهر، چِرام می باشد. بر اساس متون فرهنگ فارسی عمید و لغت نامه دهخدا این واژه در اصل به شکل چَرام به معنی چراگاه نوشته می شود.
دلیل نام گذاری این منطقه به چرام به علت وجود دشت ها و چراگاه های وسیع آن بوده است. [ نیازمند منبع] به مرور زمان اسم شهر از چَرام به چِرام تغییر پیدا کرد. [ نیازمند منبع] تلفظ چِروم نیز در گویش محلی ( لری ) و بین اهالی استان کهگیلویه و بویر احمد به کار برده می شود.
تل گرد تپه ای باستانی است که امروزه در مرکز شهر چرام قرار دارد که از آن در اسناد دوران قاجار، با عنوان «تل گرد چرام» و «قلعه تل گرد» نام برده شده است. در قدیم در شناسنامه افراد متولد چرام از اسم تل گرد استفاده می شد ولی امروزه استفاده از این اسم مرسوم نمی باشد.
قدیمی ترین نام موجود برای شهر چرام، بازرنگ می باشد که به دوران اشکانیان بازمی گردد. به گفته لغت نامه دهخدا این ناحیه کوهستانی و سردسیر که اکثر اوقات با برف پوشیده بوده است و راه دسترسی به آنجا سخت بود.
تقریباً تمام جمعیت شهر چرام از قوم لر و از مردم ایلات چرام که شامل ۵ طایفه و ۱۳ تیره است تشکیل شده است. مردم این شهر به زبان لری بویراحمدی و شاخه لری جنوبی تکلم می کنند. دین اکثر مردم این شهر شیعه دوازده امامی است، حدوداً ۰٫۰۱ مسیحی و آشوری و ۹۹٫۹۹ درصد جمعیت این شهر مسلمان می باشد.
مردم چرام لرتبار هستند و به زبان لری صحبت میکنند. زبان لری مردم کهگیلویه و بویراحمد تنها به استان خود محدود نمی شود بلکه به صورت رایج در غرب استان فارس و شمال بوشهر و جنوب شرق استان خوزستان تکلم می شود، و مردم این نواحی با مردم کهگیلویه و وبویراحمد از قومیت لر می باشند.
معنی کلمه چرام در فرهنگ عمید
معنی کلمه چرام در فرهنگ فارسی
معنی کلمه چرام در دانشنامه عمومی
معنی کلمه چرام در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه چرام در دانشنامه آزاد فارسی

چَرام
طایفۀ لر کهگیلویه، از گروه چهار بنیچۀ ایل جاکی، متشکل از تیره های گوناگون، و مرکب از ۸۴۴ خانوار چادرنشین. سردسیر و گرمسیر این مردم در ناحیۀ چرام قرار دارد. مرکز این ناحیه که از گذشته حاکم نشین طایفۀ چرام بود، روستای تل گرد است. ریاست این طایفه با خاندان شهبازخان چرامی بود. اینان در غالب اوقات، متحد خوانین بویراحمدی گرمسیری بودند و در سال های سلطنت پهلوی دوم عملاً در خدمت عبدالله خان ضرغامپور، سرکردۀ ایل بویراحمدی سردسیر، قرار گرفتند.

معنی کلمه چرام در ویکی واژه

شهری در جنوب غربی ایران و در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که مرکز شهرستان چرام می‌باشد. گویش مردم این شهر به زبان لری است تپه باستانی تلگرد در مرکز شهر چرام قرار دارد. در گذشته چرام به نام تل‌گرد نیز شناخته می‌شد.

جملاتی از کاربرد کلمه چرام

کلیه محورهای ارتباطی آن با استان‌های همجوار از طریق راه‌های آسفالته برقرار می‌شود. از جمله محورهای ارتباطی که به شهرهای مهم استان‌های همجوار می‌پیوندد، عبارتند از: مسیر شیراز-اردکان (سپیدان)-یاسوج و امتداد آن رو به‌سوی شمال و پیوستن به شهر سی‌سخت. ادامه محور از یاسوج تا شهر سمیرم در استان اصفهان و همچنین مسیر یاسوج به شهر پاتاوه-لردگان و ادامه آن تا شهرکرد ،جاده پاتاوه دهدشت، دهدشت-چرام. یکی دیگر از محورهایی که سه استان همجوار را به هم می‌پیوندد و بسیار پرتردد می‌باشد، مسیر یاسوج-نورآباد (ممسنی)-گچساران-بهبهان در استان خوزستان است.
آن شنیدی که در ولایت شام رفته بودند اشتران به چرام
اصطبل روستای شیخ حسین مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان چرام، بخش چرام، دهستان چرام، روستای شیخ حسین واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
گر اهل نیم چرام پروردی ور اهل بدم چرا پشیمانی
آسیاب شماره ۲ خیمند مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهگیلویه، بخش چرام، دهستان چرام، ۲۰۰ متری جنوب غربی روستای خیمند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آب‌کنارو (کهگیلویه)، روستایی از توابع بخش چرام شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
چو من نه رستم و سامم به هر حال چرام افکنده ای در کوه چون زال؟
و فضیل را دیدند که می گریست گفتند، «چرامی گری؟» گفت، «از اندوه آن مسلمان بیچاره که بر من ظلم کرده است که در قیامت سوال کنندش و رسوا شود و هیچ عذر و حجت ندارد.» معروف کرخی می گوید، «هرکه هر روز سه بار بگوید اللهم اصلح امه محمد؛ اللهم ارحم امه محمد؛ اللهم فرج عن امه محمد نام وی از جمله ابدال نویسند.»
این روستا در دهستان چرام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.
اگر نخواست مرا پس چرام خواهان کرد که زرد کرد رخم را فراق آن رخسار
آسیاب شماره ۱ خیمند مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهگیلویه، بخش چرام، دهستان چرام، جنوب روستای خیمند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نقلست که روزی بر سر منبر می‌گفت: خدا و خدا و خدا کسی گفت: خواجه خدا چه بود گفت: نمی‌دانم گفت: چون نمی‌دانی چرامی‌گوئی گفت: این نگویم چکنم.
چرا بسیم و زرم تربیت نفرمائی چرام خلعت فاخر نپوشی از بر خویش
این مجموعه از سال ۲۰۱۸ در شبکه نت‌فلیکس پخش می‌شود. سازندهٔ این مجموعه قبلاً سیمپسون‌ها و فیوچراما را برای فاکس و کمدی سنترال ساخته‌است. این انیمیشن در دوران پادشاهی قرون‌وسطی در سرزمینی به نام دریم‌لند را روایت می‌کند؛ جایی که اتفاقات، آن‌گونه که باید پیش نمی‌روند. داستان سریال در رابطه با اشتباهات یک شاهدخت به‌نام تیابینی (بین) است که با یک کوتولهٔ سبز رنگ (اِلف) به نام اِلفو و یک شیطان کوچک به نام لوسی او را در ماجراجویی‌هایش همراهی می‌کنند.
چو صحرای جمال او برای جان بود مؤمن چرا در خوف می‌باشی چرامؤمننمی‌آیی
چرامنت از این ویا آن کشی همان به که پا را به دامان کشی
آسیاب شماره ۲ موگرم مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهگیلویه، بخش چرام، دهستان چرام، روستای موگرم واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دروغ گفتم و انصای راست باید گفت که هیچ می ندهندم، چرام می ندهند؟
آسیاب بلهدون مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهگیلویه، بخش چرام، دهستان چرام، روستای بلهدون واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
القچین علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.