چاودار
معنی کلمه چاودار در لغت نامه دهخدا

چاودار

معنی کلمه چاودار در لغت نامه دهخدا

چاودار. ( اِ ) چودار. چودر. ویبگ. گیاهی هرزه که در غله زار روید و دانه آن چون گندمی لاغر و کشیده است. قسمی گندم وحشی. نوعی از حبوبات که در میان گندم و جو پیدا آید. و رجوع به چودار شود.

معنی کلمه چاودار در فرهنگ معین

(اِ. ) گیاهی از نوع غلات که ارتفاعش تا دو متر هم می رسد.خوشه های دراز و برگ های پهن دارد. بیشتر در زمین های خشک و آهکی می روید، دانه هایش برای تهیة آرد و نان به کار می رود.

معنی کلمه چاودار در فرهنگ عمید

گیاهی از خانوادۀ غلات با خوشۀ بلند و برگ های پهن که از دانۀ آن مشروبات الکلی تهیه می کنند و یا به عنوان خوراک حیوانات استفاده می شود.

معنی کلمه چاودار در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی از تیر. گندمیان بارتفاع یک تا دو متر و دارای برگهای پهن خشن و سنبله ای دراز مرکب ازسنبلکهاست و آن در اراضی خشک و آهکی روییده میشود. دانه هایش برای تهی. آرد و نان بکار میرود دیرک دیله بارنج .
چودار . چودر . و یبک

معنی کلمه چاودار در دانشنامه عمومی

چاودار یا روگن با ( نام علمی: Secale montanum ) گیاهی از خانواده گندمیان است. علفی است که به طور گسترده به عنوان غلات، گیاه پوششی و علوفه کشت می شود. از تبار گندم ( Triticeae ) است و با گندم ( Triticum ) و جو ( جنس Hordeum ) نزدیک است. دانه چاودار برای آرد، نان، آبجو، نان ترد، برخی ویسکی ها، برخی ودکا ها، و علوفه حیوانات استفاده می شود.
چاودار یک دانه غلات است و نباید آن را با چچم ها که برای چمن، مرتع و به عنوان یونجه برای دام استفاده می شود، اشتباه گرفت.
این گیاه دگرگشن بوده و مقاوم ترین غله نسبت به سرما است. در فرهنگ لغت دهخدا از این گیاه این گونه نام برده شده است: «چودار. چودر. ویبگ. گیاهی هرزه که در غله زار روید و دانه آن چون گندمی لاغر و کشیده است. » و نیز در لغت نامه معین این گونه یاد شده است: «گیاهی از نوع غلات که ارتفاعش تا دو متر هم می رسد. »
چاودار گیاهی است بسیار خودعقیم و بنابراین دگرگشن. اغلب چاودارهای زراعی دیپلوئید هستند ۲n=۱۴ و زراعت چاودارهای تتراپلوئید نیز در سطح محدودی در اروپا متداول است. چاودار زراعی یک گیاه یکساله دیپلوئید روزبلند می باشد.
چاودار مقاومترین غله به سرماست و با شرایط آب و هوایی نامساعد و خاک های فقیر غیرحاصلخیز و شنی سازگاری نشان می دهد.
ازت آمونیاکی مطلوب ترین فرم ازت جهت چاودار است.
چاودار عمدتاً در اروپای شرقی، مرکزی و شمالی رشد می کند. کمربند اصلی چاودار از شمال آلمان از طریق لهستان، اوکراین، بلاروس، لیتوانی و لتونی به مرکز و شمال روسیه کشیده شده است. چاودار همچنین در آمریکای شمالی ( کانادا و ایالات متحده ) ، در آمریکای جنوبی ( آرژانتین، برزیل و شیلی ) ، در اقیانوسیه ( استرالیا و نیوزیلند ) ، در ترکیه، در قزاقستان و در شمال چین رشد می کند.
چاودار (استان اسمولیان). چاودار ( به بلغاری: Chavdar ) یک منطقهٔ مسکونی در بلغارستان است که در شهرستان دوسپات واقع شده است. چاودار ۲۲٫۷۶۷ کیلومتر مربع مساحت و ۳۲۹ نفر جمعیت دارد و ۱٬۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
چاودار (استان صوفیه). چاودار ( به بلغاری: Chavdar ) یک منطقهٔ مسکونی در بلغارستان است که در شهرستان چاودار واقع شده است. چاودار ۱٬۲۵۵ نفر جمعیت دارد و ۵۷۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
چاودار (سرده). چاودار ( نام علمی: Secale ) نام یک سرده از تیره گندمیان است.
معنی کلمه چاودار در فرهنگ معین
معنی کلمه چاودار در فرهنگ عمید
معنی کلمه چاودار در فرهنگ فارسی
معنی کلمه چاودار در دانشنامه عمومی
معنی کلمه چاودار در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه چاودار در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:جودوسر

معنی کلمه چاودار در ویکی واژه

[tʃɒvdɒɾ]
گیاهی از نوع غلات که ارتفاعش تا دو متر هم می‌رسد. خوشه‌های دراز و برگ‌های پهن دارد. بیشتر در زمین‌های خشک و آهکی می‌روید، دانه‌هایش برای تهیة آرد و نان به کار می‌رود.
گیاهی از گونه غلات

جملاتی از کاربرد کلمه چاودار

ترکیه در تولید فندق، انجیر، زردآلو و گیلاس در جهان اول، در تولید نخود، دوم، در تولید خیار، سیب زمینی، بادمجان، فلفل سبز، پسته و عدس، سوم، در تولید پیاز و زیتون، چهارم، در تولید چغندر قند، پنجم، در تولید تنباکو، سیب و چای رتبه ششم جهان، در تولید جو و کتان رتبه هفتم، درتولید بادام رتبه هشتم، در تولید گندم، چاودار و گریپ فروت رتبه دهم جهان و در تولید لیمو یازدهمین کشور جهان است.
بیماران مبتلا به سلیاک باید از مصرف مواد غذایی حاوی گندم، جو، چاودار و برخی حبوبات پرهیز و آرد سیب‌زمینی، برنج، عدس، سویا، ذرت و لوبیا را جایگزین آن کنند.
به عنوان تولیدکننده اصلی مواد غذایی سوئد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به همین خاطر، به «انبار غله» این کشور معروف گشته‌است. از محصولات اصلی آن، گندم، چاودار، جو، جو صحرایی، سیب‌زمینی و چغندر قند است.
اجزاء مختلف ترکیباتی که در اسکلروت وجود دارد را جدا کرده‌اند و از بعضی اجزاء آن در صنعت داروسازی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، به این صورت که ابتدا غلات (گندم، جو، چاودار) را به صورت مصنوعی با این قارچ آلوده می‌کنند سپس آن را برداشت می‌کنند اسکلروت‌ها را جدا می‌کنند و در آزمایشگاه ترکیبات مورد نظر را جدا می‌کنند.