پیپ
معنی کلمه پیپ در لغت نامه دهخدا

پیپ

معنی کلمه پیپ در لغت نامه دهخدا

پیپ. ( اِخ ) مرکز دهستان لاشار بخش بمپور شهرستان ایرانشهر. واقع در 67 هزارگزی جنوب بمپور، کنار شوسه بمپور به چاه بهار. کوهستانی ، گرمسیر، مالاریائی دارای 500 تن سکنه. آب آن از قنات. محصول آنجا غلات و خرما و لبنیات. شغل اهالی زراعت و گله داری. راه آن شوسه است و دارای پاسگاه ژاندارمری ، دبستان ، تلفن و تلگراف میباشد. ساکنین از طایفه میرلاشاری هستند. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
پیپ. ( فرانسوی ، اِ ) چپق خردِ ظریف. سبیل در تداول عامه.
پیپ. ( اِ ) چلیک. بشکه. چیلیک. پیت. رجوع به پیت شود.

معنی کلمه پیپ در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) چپق کوچک دسته کوتاه .

معنی کلمه پیپ در فرهنگ عمید

چپق کوچک دسته کوتاه.

معنی کلمه پیپ در فرهنگ فارسی

چپق کوچک دسته کوتاه
( اسم ) چپق کوچک دسته کوتاه ظریف .
چلیک بشکه

معنی کلمه پیپ در دانشنامه عمومی

پیپ یا پایپ ( به انگلیسی: pipe ) وسیله ای برای دودکردن ( تدخین ) توتون است.
توتون مورد استفاده در پپپ ها صرفاً مخصوص پیپ ساخته می شود. این وسیله شامل یک کاسه حفره دار برای قراردادن تنباکو، و یک دستگیره چوبی نازک است که درانتها به یک دهان گیر از جنس پلاستیک یا کائوچو ختم می شود. پیپ ها در محدوده وسیعی از جمله پیپ های ماشین ساز ساده تا پیپ های دست ساز و دارای ارزش هنری و گران قیمت ( برای کلکسیونرها ) ساخته می شوند.
واژه پیپ در زبان فارسی از زبان انگلیسی مشتق شده است. تلفظ اصلی واژه بنابر آوانگاری آن، پایپ است که به معنای لوله می باشد. در حالی که سبیل و شَطَب و دمی برابر فارسی آن است. پیپ در فارسی همان وسیله ای برای استعمال توتون است اما پایپ وسیله ای برای استعمال مت آمفتامین است.
پیپ کشی یکی از قدیمی ترین سنت های شناخته شده کشیدن تنباکو است. انواع این وسیله احتمالا در میان بومیان آمریکا رایج بوده و پس از کشف آمریکا و آوردن توتون به جهان قدیم انواع آن در جاهای دیگر جهان نیز رایج شده است. پیپ اصالتاً از اروپا وارد ایران شده است و در ایران چپق تقریباً معادل آن در نظر گرفته می شود با این تفاوت که معمولا دسته چوبی و کاسه گلی دارد و نوع دیگری از توتون در آن استفاده می شود.
بر طبق روایات غیر قابل یقین این وسیله نخستین بار در اوایل سده شانزدهم میلادی به وسیله شخصی به نام «سید محمد امین قوچانی» از اروپا وارد ایران شد و در ایران به شکل چپق ایرانی رواج یافت. روایت دیگر وارد شدن پیپ اروپایی توسط پرتغالی ها در سال ۹۱۳ هجری قمری و متحول شدن آن به چپق در ایران است که شکل دسته چوبی و دسته سفالی و با اندازه های مختلف طول دسته ( لوله دود ) رواج دارد.
برخی از سازندگان و برند های تولید پیپ دارای تولیدات با طراحی های متمایز و صاحب سبک هستند و طراحی های منحصر بفرد خودشان را در شمار محدود عرضه می کنند و قیمت این پیپ های منحصربفرد معمولاً بالا است، ولی هنگام تولید پیپ به صورت انبوه غالباً از اصول یکسانی پیروی می شود.
مدل های استاندارد بر پایه تیپ می تواند اسموک های متفاوتی داشته باشد و بر همین اساس اسموکر ها معمولا پیپ های زیادی میخرند تا آنرا امتحان کنند.
برخی مدل ها طراحی های خیلی سختی دارند و برخی برندها آن را تولید می کنند و برخی دیگر عمومی تر هستند.
برای ساختن پیپ از مواد متنوعی استفاده می شود. پیپ مرغوب معمولاً از چوب برایر ساخته می شود و شکل های متنوعی دارد. قسمت بدنه و کاسه پیپ معمولاً از جنس چوب ریشه برایر؛ مرشام؛ چوب ذرت ( کورن ) و حتی سفالی است و در ساخت پیپ کمتر از چوب های متراکم آلبالو؛ زیتون؛ چوب افرا؛ چوب کهور و بلوط؛ استفاده می شود. آهن و شیشه از مواد غیر متداول در ساخت پیپ هستند.
پیپ (لاشار). پیپ، روستایی در دهستان لاشار جنوبی بخش پیپ شهرستان لاشار در استان سیستان و بلوچستان ایران است. این روستا، مرکز بخش پیپ است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱٬۵۵۰ نفر ( ۴۴۱ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه پیپ در فرهنگ معین
معنی کلمه پیپ در فرهنگ عمید
معنی کلمه پیپ در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پیپ در دانشنامه عمومی
معنی کلمه پیپ در ویکی واژه

معنی کلمه پیپ در ویکی واژه

pipa
چپق کوچک دسته کوتاه.

جملاتی از کاربرد کلمه پیپ

در ۱۰ مارس ۲۰۲۰ مجلهٔ پیپل در چین با آی فن مصاحبه می‌کند و متن مصاحبه را در مقاله ای به نام افشا کننده (发哨子的人) منتشر می‌کند اما زیر فشار، پس از سه ساعت مقاله را حذف می‌کنند. نسخهٔ اصلی هم تا پیش از ظهر از وی‌چت عمومی مجله حذف می‌شود. دیگر بخش‌های رسانه ای هم که این مقاله را منتشر کرده بودند هم آن را حذف می‌کنند. پس از آن مسئول کمیتهٔ سلامت و سلامت ملی چین نسخه ای از این مقاله را منتشر می‌کند و از گزارش دهندگان تشکر می‌کند.
احمدآباد، روستایی در دهستان تنگ سرحه بخش پیپ شهرستان لاشار در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
ائومر وقتی آگاه شد که سه مرد حدود ۲۰۰ کیلومتر را در کمتر از ۴ روز در پی تعقیب یوروک=هی‌های که مری و پیپین را به اسارت برده بودند طی کرده‌است آراگورن را سبک پا خواند.
۲۶ فوریه: پراکنده شدن یاران حلقه. آراگون تصمیم می‌گیرد تا یوروک-های‌هایی که مری و پیپین را اسیر کرده‌اند تعقیب نماید.
برنامه‌ها معمولاً از تعداد زیادی کلاس تشکیل می‌شوند. در نتیجه منطق برنامه و محاسبات آن بین این کلاس‌ها توزیع می‌شوند. اما، در حالی که در مرحله نگهداری یا بازسازی کد تعداد کلاس‌ها بیشتر می‌شوند، مشکل ارتباط بین این کلاس‌ها ممکن است پیپیده‌تر شود. این باعث دشواری بیشتر در خواندن و حفظ کد می‌شود. همچنین تغییر برنامه، به خاطر آن که هر تغییر باعث تغییر تعداد زیادی از کلاس‌های دیگر می‌شود، سخت‌تر خواهد شد.
سایفرد تمجیدهای متعددی را از سوی مجله پیپل دریافت کرده‌است. در سال ۲۰۱۱، مجله پیپل او را در صدر لیست «۲۵ چهره جذاب ۲۵ ساله» قرار داد. همچنین او در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در لیست «زیباترین چهره‌های سال» قرار گرفت. نام سایفرد در سال ۲۰۱۲، در مقاله‌ای در لیست «زیبا در هر سنی» ظاهر شد.
دبوز در فصل ششم مسابقهٔ پس تو فکر می‌کنی می‌تونی برقصی در سال ۲۰۰۹ شرکت کرد و آن را در میان ۲۰تای برتر به پایان رساند. نخستین حضور او در تئاتر برادوی با بیا جلو: موزیکال در ۲۰۱۱ رقم خورد و کارش را در برادوی با نقش‌هایی در موتاون: موزیکال (۲۰۱۳) و پیپین (۲۰۱۴) ادامه داد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، او یکی از اعضای اصلی گروه موزیکال همیلتونِ لین-منوئل میرندا بود و در حکایت برانکسی (۲۰۱۶–۲۰۱۷) نیز حضور یافت. در سال ۲۰۱۸، او برای بازی در نقش دیسکو دانا در تابستان: موزیکال دانا سامر نامزد جایزه تونی بهترین بازیگر نقش اول زن در موزیکال شد. او همچنین مجری مراسم جایزه تونی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بوده‌است.