پیموده

معنی کلمه پیموده در لغت نامه دهخدا

پیموده. [ پ َ / پ ِ دَ / دِ ] ( ن مف ) با پیمانه سنجیده. مکیّل. ( منتهی الارب ). مکیول. ( منتهی الارب ): اکتیال ؛ پیموده فاستدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || طی کرده. سپرده :
ز خاور همی آمد این ، آن ز روم
بسی یافته رنج و پیموده بوم.اسدی.- پیموده شدن ؛ گذشتن. سپری شدن :
پیموده شد از گنبد بر من چهل و دو
جویای خرد گشت مرا نفس سخنور.ناصرخسرو.

معنی کلمه پیموده در فرهنگ معین

(پِ دِ ) (ص مف . ) ۱ - اندازه گیری شده . ۲ - طی کرده ، سپرده .

معنی کلمه پیموده در فرهنگ عمید

۱. اندازه گیری شده.
۲. درنوردیده، راهی که رفته شده.

معنی کلمه پیموده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- با پیمانه سنجیده مکیل : اکتیال پیموده فاستدن : زمان از دهر بحرکات فلک بحرکات پیموده است که نام آن روز و شب و ماه سال و جز آنست و دهر زمان تا پیموده که مراو را آغاز و انجام نیست . ۲- طی کرده سپرده : زخاور همی آمد این آن ز روم بسی یافته رنج و پیموده بوم . ( گرشا. لغ. )

معنی کلمه پیموده در ویکی واژه

اندازه گیری شده.
طی کرده، سپرده.

جملاتی از کاربرد کلمه پیموده

بادست مرکب توکه در مدتی سبک پیموده گشت مَشرق و مغرب به‌ گام او
داوود فیرحی می‌گوید که محمد بن ادریس شافعی «در تفسیر آیه و مشروعیت خلافت خلفای راشدین راه دیگری پیموده است.»[نیازمند منبع]
توجه کنید که همه فایل‌های دیگر در این دایرکتوری، پیموده می‌شوند.
شاتل در اس‌تی‌اس به ارتفاع مداری ۱۶۶ مایل دریایی (۳۰۷ کیلومتر) رسید. ۳۷ چرخش به دور زمین، ۱٬۰۷۴٬۵۶۷ مایل (۱٬۷۲۹٬۳۴۸ کیلومتر) مسافت پیموده شده، در زمانی به طول ۲ روز،۶ ساعت،۲۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه انجام شد. فزود فضاپیما در باند ۲۳ پایگاه هوایی ادواردز، کالیفرنیا در ۱۴ آوریل ۱۹۸۱ ساعت ۱۰:۲۱ به وقت محلی انجام گرفت. کلمبیا توسط هواپیمای مخصوص حمل شاتل در ۲۸ آوریل به پایگاه فضایی کندی بازگردانده شد.
ز بالای آن تابداده رسن به پیموده در پیش آن انجمن
که با او به جنگ بهو بوده ام همه کشور هند پیموده ام
اردی دلوکا اهل ناپل است. هجده سال بیش نداشت که به رم رفت و از اواسط سال‌های هفتاد عضو فعالان گروه چپ افراطی «نبرد مدام» شد و به کارهای فیزیکی علاقه نشان دارد؛ بنایی حرفهٔ مورد علاقه‌اش بود و سال‌های زیادی جاده‌های ایتالیا و اسپانیا را برای گذران زندگی با کامیون پیموده و حتی در طی سالیان جنگ یوگسلاوی راننده ماشین امداد بوده و به مردم بوسنی کمک می‌کرده و البته با این همه نویسندگی را هم از سن بیست سالگی آغاز کرده‌است.
کتاب حاضر نتیجه سه سال کوشش و پیگیری وی در باره روند زندگی محمد رضا شاه است. بررسی و مطالعات او در این مورد، متکی به دهها کتاب و صدها مقاله و مصاحبه بوده و زندگی شاه را در یک سال و نیم دوران تبعید، قدم به قدم پیموده است.
حق آنانی که راهی را که خود پیموده ای پای از سر ساخته ایشان همان پیموده اند
می روم از وعده وصلت مدام گرچه که بادست که پیموده ای
گفت هیهات این چه بیهوده ست هر که گفته ست باد پیموده ست
شود از هر دماغی آلوده باد چون گشت شهر پیموده
مرا چون زان لب شیرین ندادی هیچ حلوایی نمیدانم که خونم را چرا پیموده‌ای دیگر؟
برد عملیاتی بی-۵۲ با سوخت کامل به بیش از۱۲ هزار کیلومتر می‌رسد در حالی‌که با سوخت‌گیری هوایی می‌تواند تا جایی که توانایی جسمی خدمه پروازی آن اجازه دهد به پرواز خود ادامه دهد. این بمب‌افکن می‌تواند که به مدت۱۴ ساعت، بیش از۱۲هزار کیلومتر را بدون سوخت‌گیری مجدد پرواز کند. حمله به نیروگاه برق و مراکز مخابراتی بغداد در سال ۱۹۹۶ با برد۲۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در طول ۲۴ ساعت طولانی‌ترین مسافتی بود که تاکنون با این هواپیما در یک مأموریت جنگی پیموده شده‌است.
سوی هر مرحله راهی (پیموده) برده یک تن زیر هر خار بنی شیری کشته تنها
ز اختر بد و نیک بشنوده بود جهان را چپ و راست پیموده بود