پیمانی

معنی کلمه پیمانی در فرهنگ معین

(پِ ) (ص نسب . ) کارمندی که استخدام رسمی نباشد، قراردادی .

معنی کلمه پیمانی در فرهنگ عمید

۱. کارمندی که استخدام او با قرارداد باشد.
۲. قراردادی.

معنی کلمه پیمانی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- منسوب به پیمان. ۲- قرار دادی کارمندی که با قرار داد استخدام شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه پیمانی

اتحاد چهارجانبه پیمانی بود که در ۲۰ نوامبر ۱۸۱۵ بین چهار قدرت بزرگ اروپایی بریتانیا، اتریش، پروس و روسیه در پاریس امضا شد. این پیمان تا سال ۱۸۱۸ ادامه یافت و پس از آن با پیوستن فرانسه به اتحاد پنج‌جانبه تغییر پیدا کرد.
عاشقان را با پریشانی ست پیمانی درست نقش ما بنشسته با زلف پریشانی درست
أَ وَ کُلَّما عاهَدُوا عَهْداً نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ هر گه که عهدی کنند و پیمانی بندند گروهی ازین جهودان آیند و آن پیمان بشکنند بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ عهد بشکستن نه ارزانی است بلکه ایشان ناگرویدگان‌اند. بَلْ أَکْثَرُهُمْ از آن گفت که قومی ازیشان و گرچه اندک بودند بگرویدند و بوفاء عهد باز آمدند، چنانک جای دیگر گفت فَقَلِیلًا ما یُؤْمِنُونَ‌
اکنون تحت تأثیر کارواخال، فرماندار استان جدید آلبرتو دل کانتو به کار اکتشافی خود ادامه داد. در یکی از ورودی‌ها، او با افرادی از دیگو د مونتی مایور که قسم خورده بود تا زمانی که دل کانتو را نکشد ریش خود را کوتاه نخواهد کرد، جنگید. کارواخال می‌دانست که برای او هردو؛ یعنی ادامه اکتشاف و اداره پادشاهی جدید از اهمیت خاصی برخوردار است لذا، تصمیم می‌گیرد پیمانی غیرمتعارف ببندد: یعنی ازدواج آلبرتو دل کانتو با استوانیا مونته مایور، دختر مونته مایور وهمسر سوم و متوفی او، خوانا پورکالو.
چون سلامت بزرگ فایده ای چون سعادت درست پیمانی
کنوانسیون رامسر کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.
داستان تبدیل تورات به متن محوری شریعت یهود در کتاب عزرا آمده است؛ این کتاب می‌گوید اردشیر یکم، پادشاه هخامنشی، عزرا کاهن و کاتبی در شوش را به همراه تعداد قابل توجهی از خانواده‌های یهودی به اورشلیم فرستاد تا شریعت موسی را تثبیت کنند.[وب ۲۳] رهبران یهودی در سال ۴۴۴ ق‌م به عهد و پیمانی پیوستند که تورات را به شریعت جامعه تبدیل کرد.[وب ۱۹]
چو حب محبوب ساخت حبیب را فانیش کند نخست امتحان بهسخت پیمانیش
ولی نا رفته از دنیا خلل افتاد در دینش که قومی سخت‌ دل‌ کردند عزم سست‌ پیمانی
به دنبال پشتیبانی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از فراخوان سه روزه اعتصابات ۱۴ تا ۱۶ آذر، کارگران پیمانی نفت نیز به این اعتصابات پیوستند.
ما که پیمان وفا با سر زلفت بستیم به وفای تو که هم بر سر آن پیمانیم
پیمانه و جانانی جانانه و پیمانی این نشکندم پیمان آن از کف جانانه
عزم آن دارم که با پیمانه پیمانی کنم وین سبوی زرق را بر سنگ قلاشی کنم
عروس ملک چون می‌بست پیمان وفا با تو به دست عهدت اول توبه کرد از سست پیمانی
بیش از این بد عهد و پیمانی مکن با سبک روحان گرانجانی مکن