پیشگیرانه

معنی کلمه پیشگیرانه در فرهنگستان زبان و ادب

{preventive} [پزشکی] ویژگی آنچه باعث پیشگیری می شود

جملاتی از کاربرد کلمه پیشگیرانه

به نقل از خبرگزاری برنا در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۲، خطر ریزش سنگ از کوه‌های پیرامون روستا امری مهم و جدی است که انجام مطالعات علمی و اجرای اقدامات پیشگیرانه و اصولی برای تثبیت سنگ‌های کوه‌های پیرامون این روستا به منظور ایمن‌سازی آن بسیار ضروری می‌باشد و باید مسئولان امر، توجه جدی نسبت به این موضوع داشته باشند.
مدیریت بحران به عنوان مجموعه‌ای از عوامل طراحی‌شده برای مبارزه با بحران‌ها و کاهش خسارت واقعی وارد شده تعریف شده‌ است. مدیریت بحران نباید تنها ارتجاعی باشد؛ بلکه باید شامل اقدامات پیشگیرانه و آماده‌سازی برای پیش‌بینی بحران‌های احتمالی باشد. مدیریت بحران کارآمد، پتانسیل آن را دارد تا میزان خسارت وارده به سازمان و در نتیجه بحران را کاهش دهد و حتی ممکن است از بروز یک حادثه در حال توسعه به یک بحران، جلوگیری کند.
زمانی که کره شمالی در سال ۲۰۰۳ از پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای رسماً خارج شد و اقدام به انجام آزمایش‌های اتمی کرد، مقامات ارشد دولت ژاپن که روابط خصمانه‌ای با کره شمالی دارد، از امکان انجام حمله پیشگیرانه به این کشور سخن گفتند. موافقان حمله پیشگیرانه معتقدند این کار تنها راه دفاع مشروع است در حالی که مخالفان آن را مغایر اصل نهم می‌دانند.