پیشخوان

معنی کلمه پیشخوان در لغت نامه دهخدا

پیش خوان. [ خوا / خا ] ( اِ مرکب ) پیشخان. پیش تخته. صندوق مانندی که جلو دکان عطاران و قصابان هست که بر اولی پول شمارند و متاع فروخته را نزد بایع نهند و بر دیگری گوشت خرد کنند. صندوق مانندی چوبین که عطار و دیگر کسبه در پیش دکان دارند و خود در پس آن ایستند یا نشینند و بر آن کالا وزن کنند و دخل در آن ریزند و ترازو بالای آن جای دهند. || تخته زیر ترازو. || در روضه خوانی یا تعزیه ، پامنبری اطفالی که پیش از اقامه روضه یا تعزیه بجماعت خواندندی. چند پسر و دخترمقابل هم صف بسته که با هم چون براعت استهلالی بشعر،در برابر مستمعین و بینندگان خواندندی :
چون شود هنگامه گل گرم در طرف چمن
پیشتر از مرغ بستان پیش خوانی میکنم.علی ترکمان ( از آنندراج ). || ( نف مرکب ) آنکه چون کسی در مجلس وارد شود بیان حسب و نسب او کند،تا اهل مجلس درخور آن تعظیم و مراعات او کنند. ( آنندراج ) :
در خلاصم رستمیها کرد عشق
پیشخوان قصه من بیژن است.ظهوری ( از آنندراج ).

معنی کلمه پیشخوان در فرهنگ معین

( ~. ) (ص فا. ) ۱ - کسی که در مجلس تازه واردان را معرفی می کند. ۲ - کسی که پیش از وعظ و روضه خوانی ، مجلس را با روضه خواندن آماده می کند، پامنبری .

معنی کلمه پیشخوان در فرهنگ عمید

میز دراز صندوق مانند که جلو دکان می گذارند و فروشنده پشت آن می ایستد.، کسی که در مجلس وعظ یا روضه خوانی چیزی بخواند.

معنی کلمه پیشخوان در فرهنگ فارسی

میزدرازصندوق مانندکه درجلودکان میگذارند، پیش خواننده، کسی که درمجلس وعظروضه خوانی کند
( صفت ) ۱- آنکه چون کسی در مجلس وارد شود بیان حسب و نسب او کند تااهل مجلس در خور آن تنظیم و مراعات او کنند: در خلاصم رستمیها کرد عشق پیش خوان قص. من بیژن است . ( ظهوری ) ۲-( روضه خوانی ) یا منبرر اطفالی که پیش از اقام. روضه یا تعزیه بجماعت میخوانند. ۲- ( تعزیه ) چند پسر و دختر که مقابل هم صف بسته و با هم چون براعت استهلالی در برابر مستعمان و بینندگان شعر خوانند. ۴- سر خوان .

معنی کلمه پیشخوان در فرهنگستان زبان و ادب

{dashboard, dash} [قطعات و اجزای خودرو، مهندسی بسپار] مجموعه ای در پایین شیشۀ جلو که ابزارهایی مانند ضبط صوت و صفحۀ نشانگر و کلیدها و فندک و مانند آن بر روی آن نصب می شود متـ . داشبورد

جملاتی از کاربرد کلمه پیشخوان

روبروی آرامگاه صفحه‌ای به بلندی یک متر و چهار پله قرار دارد که بر روی آن آرامگاه واقع شده‌است. در قسمت شرقی صفحه آرامگاه (آرامگاه) یک پیشخوان با سقف تیرهای چوبی و حصیری و چند ستون چوبی است. که با پنج پله به حیاط متصل می‌شود.
این محله هم‌چنین دارای دو دفتر پیشخوان دولت و خدمات عمومی است
مه و خورشید نان نه دکانش فلک یک تخته ای از پیشخوانش
به روی پیشخوانش آرمیده خمیرش چون جوانان رسیده