پیشت

معنی کلمه پیشت در لغت نامه دهخدا

پیشت. ( اِ صوت ) آوازی برای راندن گربه. مقابل پیش پیش که خواندن گربه را است. لفظ راندن گربه را.پخ. بانگ و آوازی زجر و راندن گربه را. پیشت پیشت.

معنی کلمه پیشت در فرهنگ فارسی

( اسم )کلمه ای که گربه را بدان رانند آوازی برای راندن گربه مقابل پیش پیش

معنی کلمه پیشت در ویکی واژه

(گفتگو): صدایی که با آن گربه را می‌رانند، پیش! آپیشته! از قدیم مرسوم بوده اکثر حیوانات اهلی با چند کلمه یا اصطلاح هدایت شوند مانند گاو، گوسفند، اسب یا گربه. در زبان بهاری برای دور کردن گربه کلمه پیشدع صرف می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پیشت

به‌دنبال مخالفت اتحادیه ضد افترا در سال ۲۰۱۰ با ساخت یک مسجد در مکانی که پیشتر مرکز تجارت جهانی در آن قرار داشت و در حادثه ۱۱ سپتامبر از میان رفت، فرید زکریا جایزهٔ ۱۰۰۰۰ دلاری که قبلاً توسط آنان به او داده شده بود را به آن اتحادیه به نشان اعتراض پس فرستاد.
عوف پیشتر رئیس اطلاعات ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش بود تا این که در سال ۲۰۱۰ از این مقام کنار گذاشته شد. او سپس سفیر سودان در عمان بود.
گفت، پیشت می‌فرستم، باد را پیشم آمد، لیک، پیغامی نداشت
روزی که رطب داد همی از پیشت آن روز به جان خریدمی تشویشت
از آن پیشتر باز ده جای خویش که از دوش مردم کنی جای خویش
خوشم با تو درین سودا که باشم با تو در کنجی تو سوی خویش ندهی راه و من پیشت کنم زاری
نرسد بال و پر سعی به بی تابی دل می رسد پیشتر از تیر به منزل پیکان
ز برگریز مرا چون شکوفه باکی نیست که پیشتر ز خزان خرج نوبهارم کرد
اوت هورش، پایه‌گذار این شرکت و یکی از مهندسان پیشتاز در حوزهٔ خودروسازی، پیش از این که کارخانه خود را به‌طور مستقل بنیان نهد، در شرکت‌های مختلف فعالیت کرده بود که از آن جمله می‌توان به ۳ سال مدیریت وی در کارخانهٔ کارل بنز در شهر مانهایم اشاره کرد.
باو فرمود «اقبل» پیشتر شد جمالش دید و از خود بیخبر شد
اپرا بیشتر به مسائل عاشقانه‌ی هافن میپردازد. بخش نخست اپرا در خواب است. اپرا شامل سه بخش ۱-المپیا ۲-آنتونیا و ۳-گیولتا و همچنین مقدمه و موخره است. قطعه ی معروف بارکاروله در بخش سوم این اپرا اجرا میشود که در اصل مربوط به اثر دیگری از آفن باخ است که حدود ۲۰ سال پیشتر نوشته است و ارنست گویراد در ابتدای بخش سوم گذارده شده است.
ز لشکر فرستد به پیشت بکین اگر برنوردی بر او بر زمین
در جان جهد زان پیشتر کاندر گلو یابد خبر نارفته از لب در جگر کز رخ ‌گلستان پرورد
البته بسیار پیشتر از آن ستاره‌شناس دانمارکی اوله کریستنسن رومر در سال ۱۶۷۶ کشف کرده بود که نور با سرعتی ثابت ولی بسیار زیاد در حرکت است. او عدد نه چندان دقیق ۱۴۰۰۰۰ مایل در ثانیه را برای نور به دست آورد که در مقایسه با عدد ۱۸۶۰۰۰ مایل در ثانیه امروزی دارای خطای زیادی است.
چنان شد همنشینم چشم مست فتنه‌بار تو که آمد پیشتر از من به راه انتظار تو