پیشاپیش

معنی کلمه پیشاپیش در لغت نامه دهخدا

پیشاپیش. ( اِ مرکب ، ق مرکب ) ( از: پیش و الف واسطه ( وقایه ) و پیش ) پیش پیش.مقدم بر همه. از پیش همه. جلوتر از دیگران. منا. ( منتهی الارب ). مبداء. لقاط. ( منتهی الارب ) :
گرچه ما را نیست پیشاپیش دود مشعلی
نیست دود آه مظلومی هم از دنبال ما.واعظ قزوینی.هر کجا روی آورم بخت سیه همره بود
گاه دوشادوش من گاهی به پیشاپیش من.( از فرهنگ ضیاء ).دلا دلدار می آید به سروقت اسیرانش
گر از خود می روی تأثیر پیشاپیش می افتد.تأثیر ( از آنندراج ).

معنی کلمه پیشاپیش در فرهنگ معین

(ق مر. ) پیشتر از همه ، جلوتر از همه .

معنی کلمه پیشاپیش در فرهنگ عمید

۱. پیش پیش.
۲. پیش تر از همه، جلوتر از همه.

معنی کلمه پیشاپیش در فرهنگ فارسی

پیشترازهمه، جلوترازهمه
پیش پیشمقدم بر همهجلوتر از دیگران : گر چه ما را نیست پیشاپیش دود مشعلی نیست دود آه مظلومی هم از دنبال ما. ( واعظ قزوینی )

جملاتی از کاربرد کلمه پیشاپیش

«ضحاک در دورهٔ سلطنت خودش که درست وسط دوره‌های سلطنت جمشید و فریدون قرار داشته طبقات را در جامعه به هم ریخته بوده‌است. حضرت فردوسی در بخش پادشاهی ضحاک از اقدامات اجتماعی او چیزی بر زبان نیاورده، به همین اکتفا کرده‌است که او را پیشاپیش محکوم کند و در واقع بدون این‌که موضوع را بگوید و حرف دلش را بر دایره بریزد، حق ضحاک بینوا را گذاشته کف دستش دو تا مار روی شانه‌هایش رویانده…»
چو بهره کوفه رفتن کرد زینب جای در محمل روان شد کاروان اشک پیشاپیش از آن منزل
مریم رجوی رئیس شورای ملی مقاومت می‌گوید شواهدی دارد که نشان می‌دهد شورای امنیت ملی ایران که ریاست آن را حسن روحانی رئیس‌جمهوری بر عهده دارد، این حمله را پیشاپیش تصویب کرده‌است.
صبح آهنگی ز پیشاپیش خورشید است و بس گرد جولان توام در هرکجا پیدا شدم
به کشتگاه دنیا تخم نیکی افشانید، بهر من کوشید و حاصل کارتان پیشاپیش بمن فروشید، چنان سودتان دهم که هیچ چشمی چنان ندیده است و هیچ گوشی چنان نشنیده و هیچ دلی چنان درنیافته.
در بیابانی که نعل شوق ما در آتش است نقش پای ناقه پیشاپیش محمل می‌رود
کشورهای بلغارستان و رومانی نیز که از ۲۰۰۷ عضو اتحادیه شدند، پیشاپیش معاهده قانون اساسی را پذیرفته و معاهده پذیرش را نیز تصویب کرده‌اند.[نیازمند منبع]
چنان پندار کاینک موسم یوم‌الحساب آمد تو پیشاپیش جمع دخل و خرج خود معین کن
طریق اگر به سیاهی است گر به آب حیات خیال زلف و لبت می روند پیشاپیش
با اینحال یک افسر بریتانیایی موفق شد که فرار کند و تغییراتی را در پادگان آرکات به وجود آورد. نه ساعت پس از شروع شورش یک نیروی امدادی شامل سواره نظام نور نوزدهم بریتانیا، تفنگ‌های گالوپر و خیل عظیمی از سواره نظامان مدرس، از آکروت به سمت ولور حرکت کرده و شانزده مایل را در حدود دو ساعت بپیمایند. این گروه توسط رولو گیلسپی- یکی از باکفایت‌ترین و پر انرژی‌ترین افسران هند در آن زمان- رهبری می‌شد. گزارش شده‌است که وی در مدت زمان ۱۵ دقیقه بعد از اینکه زنگ هشدار به صدا درآمده بود آرکات را ترک کرد. گیلسپی پیشاپیش لشکر اصلی، با نیرویی متشکل از حدود بیست تن، به راه افتاد.
می‌روم چون خاک از جا کنده پیشاپیش باد تا کجا آن آتشین جولان به فریادم رسد
چون بعزم رزمگه ترتیب لشکر ساختی هم زنامت فتح پیشاپیش لشکر داشتند
تا درگه رفتن بسوی دار بقا این از پس و آن میرود از پیشاپیش