پیش نویس

پیش نویس

معنی کلمه پیش نویس در لغت نامه دهخدا

پیش نویس. [ ن ِ ]( ن مف مرکب ، اِ مرکب ) مقابل پاک نویس. مینوت. مسوده. سواد. مقابل بیاض. || ( اصطلاح اداری ) قطعه کاغذی خاص نوشتن مسوده.

معنی کلمه پیش نویس در فرهنگ معین

(نِ )(اِمر. )نوشته ای که هنوز پاک - نویس نشده و پس از حک و اصلاح ، پاک - نویس می شود.

معنی کلمه پیش نویس در فرهنگ عمید

نامه ای که بنویسند و پس از حک و اصلاح پاک نویس کنند، مینوت.

معنی کلمه پیش نویس در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) ۱- مسوده سواد مقابل پاکنویس بیاض.توضیح فرهنگستان این کلمه را بجای مینوت پذیرفته و آن نام. موقتی است که پیشنهاد مضمون نامه را در آن نوشتهپس ازتصویب وزیر یا رئیس اداره آنرا پاکنویس کرده بامضا میرسانند و میفرستند. ۲-( اسم ) قطعه کاغذی خاص نوشتن مسوده .
نامهای که بعدازنوشتن واصلاح پاکنویس کنند

معنی کلمه پیش نویس در فرهنگستان زبان و ادب

{draft} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] نامه ای که پیش از ارسال آماده شده باشد؛ مجازاً، محل نگهداری آنها

معنی کلمه پیش نویس در دانشنامه عمومی

یک پیش نویس در تعریف کلی، یک نسخه اولیه از یک سند است تا در نهایت ایرادات آن برطرف شود.
در گذشته به آن «چرک نویس» می گفتند چون ظاهر آن دارای خط خوردگی و وصله و درهم نویسی بود، سپس به نسخه بازنویسی شده آن «پاک نویس» می گفتند؛ گاهی به اشتباه به آن «چِک نویس» گفته می شود که مربوط به نوشتن پشت برگه یک چک است.

معنی کلمه پیش نویس در ویکی واژه

نوشته‌ای که هنوز پاک - نویس نشده و پس از حک و اصلاح، پاک - نویس می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پیش نویس

یانوکوویچ در یک نطق تلویزیونی با اشاره به پیش نویس توافقنامه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا از مردمش دعوت کرد که متن پیش‌نویس را بخوانند. او گرچه مخالف قطعی پیوستن اوکراین به اتحادیه نیست اما می‌گوید این پیش‌نویس الحاق، اوکراین را فقط یک بازار مصرف برای محصولات اروپایی در ازای نیروی کار ارزان و غیر متخصص می‌خواهد و نه یک شریک تجاری واقعی برای اروپا. اما از طرف مقابل نیمه غربی اوکراین چشم به توان اقتصادی اروپا بسته‌است. آن‌ها به همسایگان فقیر خود می‌نگرند که درست مانند اوکراین بخشی از اتحاد جمهوری‌های شوروی بودند اما حالا اتباع آن‌ها آزادانه در هر جای اتحادیه اروپا سفر، اقامت و کار می‌کنند.
ترسم که کند دشمن من طعنه ات ای دوست در نامه اگر نام ترا پیش نویسم
در سال ۱۸۱۴ میلادی، یعنی سالی که اولین قانون اساسی در نروژ به تصویب رسید؛ سرهنگ دیدریش هگرمان، یکی از ۱۱۲ نفری که درتهیه پیش نویس و مقدمات تصویب قانون اساسی، در مجلسی که در ایدسوول، تشکیل می‌شد، مشارکت داشت، فرمانده مدرسه جنگ بود. وی به عنوان فرمانده سپاه سلطنتی دانشجویان نیروی زمینی نروژ، در یک عملیات جنگی در اوستفولد، در مقابل ارتش سوئد، یکی از معدود موفقیت‌های نظامی نروژ را نصیب خود کرد.
طراحی نشان موفق پیشنهادی توسط ایوان دوباسوف دوباره ترسیم شد. در اولین پیش نویس او، شعارهایی بر روی نوار قرمز رنگی که قسمت پایینی نشان را می‌پوشاند، قرار داده شده بود. سپس تصمیم گرفته شد که شعارهایی به ۶ زبان روی نوار شنود گذاشته شود.
در طول فرایند مشاوره عمومی، ۹۶۲ نظر برای اولین پیش نویس ارائه شد. تا پایان دوره نظر سنجی، در مجموع ۲۶۳۶ نظر ارسال شد.