پیش خان
معنی کلمه پیش خان در لغت نامه دهخدا

پیش خان

معنی کلمه پیش خان در لغت نامه دهخدا

پیش خان. ( اِ مرکب ) پیش تخته. پیش خوان. جلو خوان. صندوق گونه ای که دکانداران چون عطار و سقط فروش در پشت آن نشینند و بر بالای آن ترازو آویخته است.، پیشخان. ( اِخ ) دهی جزء دهستان مرکزی بخش صومعه سرا شهرستان فومن واقع در 3 هزار گز شمال صومعه سرا، کنار راه اتومبیل رو فرعی صومعه سرا به ترکستان. جلگه ، معتدل ، مرطوب ، دارای 1340 تن سکنه. آب آن از رودخانه ترکستان. محصول آنجا برنج و توتون سیگار و ابریشم و شغل اهالی آن زراعت و مکاری و راه آنجا اتومبیل روست و بوسیله رودخانه ترکستان از این ده به قراء کنار مرداب و بندر پهلوی قایق میرود. این ده چند باب دکان دارد. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).

معنی کلمه پیش خان در فرهنگ معین

(اِمر. ) پیش خان ، میز درازی که فروشندة کالا پشت آن می ایستد.

معنی کلمه پیش خان در فرهنگ فارسی

( اسم ) صندوق مانندی که دکانداران ( عطار سقط فروش و غیره ) در پشت آن نشینند و بر بالای آن ترازو آویزند جلوخان پیش تخته.
دهی جزئ دهستان مرکزی بخش صومعه سرا شهرستان فومن

معنی کلمه پیش خان در فرهنگستان زبان و ادب

{front desk} [گردشگری و جهانگردی] قسمتی از پیشگاه که به اموری از قبیل خوشامدگویی و ثبت نام و پذیرش و ترخیص مهمانان می پردازد
{front office} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] دفتر اجرایی اصلی شرکت ها و سازمان ها یا سامانه هایی که با مشتریان سروکار دارند

معنی کلمه پیش خان در دانشنامه عمومی

به اتاقی که در نیایشگاه های یونان باستان پیش از درون خانه قرار داشت، پیش خان، ( پیش مَقصوره یا رواق قدامی ) گفته می شود.
در این نیایشگاه ها تنها فضایی که دو دیوار نبشی آن را از دو سو محدود کرده و ردیفی از ستون ها جلوی آن را گرفته باشد پیش خان نامیده می شود.
اگر دیوارهای نبشی در چنین فضایی حضور نداشته باشند، آن فضا را پیش ستونگاه می نامند.

معنی کلمه پیش خان در ویکی واژه

پیش خان، میز درازی که فروشندة کالا پشت آن می‌ایستد.

جملاتی از کاربرد کلمه پیش خان

همت قرار داد که سوی دکن زنند امسال پیش خانه دارای نامدار
مگر موری نیامد پیش زودش که تلی خاک پیش خانه بودش
ببه چاو تحت تأثیر حرف‌های میا یواشکی وارد خانه خانواده مک کلا شده، دخترش را می‌دزدد و با او به کانتون می‌رود. خانواده مک کلا هزاران دلار خرج یافتن آن‌ها می‌کنند. نهایتاً موفق به گرفتن نوزادی از چین می‌شوند. میا و پیرل به جاده می‌زنند و قصد دارند پیش خانواده میا و پدر پیرل برگردند. ایزی با اسم والدین میا به پیتسبرگ فرار می‌کند و به خودش قول می‌دهد اگر دستگیر شد و به خانه برگشت، آن قدر فرار کند تا هیچ وقت مجبور به برگشتن نشود. الینا می‌فهمد که بزرگ‌ترین ترس تو ازدست دادن ایزی بوده که حالا به واقعیت پیوسته. پس قسم می‌خورد تا آخر عمرش دنبال دخترش بگردد.
جفا پیشه از پیش خانه بجست لب شاه بگرفت ناگه به دست
برند بی شک هر روز خسروان بزرگ به پیش خانه او چون به پیش کعبه نماز
گرفتش موش دیگر زود دنبال کشیدش تا به پیش خانه در حال
چو پیش خانهٔ حُسنا رسیدند صفیر از حیله درحسنا دمیدند
خلق را قبله گشت خانه تو همچو زین پیش خانه نوشاد
قوله: فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ. در آن خانه نشانهای روشن است. آن گه بر عقب آن نشانها را تفسیر کرد: مَقامُ إِبْراهِیمَ گفته‌اند که: همه مسجد هم کعبه و هم جز از آن مقام ابراهیم (ع) است. و در سیاق این آیت این وجه مستقیم‌تر است. و گفته‌اند: مقام ابراهیم که درین آیت نامزد است، آن سنگ است که اکنون هنوز بجای است، دو قدم درو نشسته، یکی چپ و یکی راست، که فرا پیش خانه نهاده‌اند برابر مشرق، و پوشیده می‌دارند در حقّه و غلاف و طیب. و ازین وجه است قراءت آن کس که خواند: فیه آیة بینة علی التّوحید.