پیان

معنی کلمه پیان در لغت نامه دهخدا

پیان. [ پ َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان سوسن بخش ایزه شهرستان اهواز. واقع در 18 هزارگزی شمال ایزه. کوهستانی ، گرمسیر، دارای 180 تن سکنه. آب آن از چشمه. محصول آنجا گندم و جو. شغل اهالی زراعت. راه آن مالرو است. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
پیان. ( روسی ، ص ) مست. سکران. مست ِمست. طافح. لول. مست لایعقل. که سر از پای نشناسد.

معنی کلمه پیان در فرهنگ معین

(ص . ) مست مست ، مستی که سر از پای نشناسد.

معنی کلمه پیان در فرهنگ عمید

۱. مست.
۲. بسیارمست، مست مست.

معنی کلمه پیان در فرهنگ فارسی

مست، بسیارمست، مست مست
( صفت )مست مست مست طافح مستی که سر از پای نشناسد.
دهی از دهستان سوسن بخش ایزه شهرستان اهواز

معنی کلمه پیان در ویکی واژه

مست مست، مستی که سر از پای نشناسد.

جملاتی از کاربرد کلمه پیان

نمونه‌های دیگر این نوع بازنویسی عبارتند از: تنظیم باخ از «کنسرتو برای چهار ویولن» اثر آنتونیو ویوالدی برای چهار ساز شستی‌دار و ارکستر. تنظیم موتسارت از بعضی فوگ‌های باخ (کلاویه خوش‌آهنگ) برای تریو. تنظیم بتهوون از فوگ بزرگ برای دوئت پیانو که در اصل کوارتت زهی بوده‌است و تنظیم کنسرتو ویولن برای کنسرتو پیانو. تنظیم فرانتس لیست از بسیاری آثار ارکسترال آهنگسازان دیگر مانند: سمفونی‌های بتهوون برای پیانو. تنظیم چایکوفسکی از چهار قطعهٔ پیانویی موتسارت در یک مجموعهٔ سوئیت ارکسترال به نام «موتسارتینا»[پ]. تنظیم ارکستراسیون مجددِ گوستاو مالر از سمفونی‌های روبرت شومان و تنظیم آرنولد شونبرگ از «کوئینتت پیانو» اثر برامس، و «پرلود و فوگ برای ارگ» اثر باخ برای ارکستر.
در طی دههٔ ۱۹۷۰ میلادی وی به صورت رسمی به گروه جاز فیوژن با نوازندهٔ مشهور پیانو یعنی چیک کوریا پیوست. در پی این همراهی، آلبوم‌های متعددی منتشر نمود که بسیاری از آن‌ها از ارزشمندترین آثار در سبک جاز فیوژن است.
استاد غلام حسین (۱۲۶۵–۲۷ تیر ۱۳۴۶) موسیقی‌دان و از چهره‌های برجستهٔ موسیقی معاصر افغانستان بود. او در زمان خود بزرگترین نوازنده هارمونیه و پیانو بود و شاگردان بسیاری را از جمله فرزندش محمدحسین سرآهنگ تربیت کرد.
قوله تعالی: وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ و نیک دانسته‌اید و شناخته الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ ایشان که از اندازه در گذشتند از شما، فِی السَّبْتِ در صید کردن روز شنبه فَقُلْنا لَهُمْ گفتیم ما ایشان را کُونُوا قِرَدَةً خاسِئِینَ کپیان گردید خوار و خاموش.
ویلسون در سال ۱۹۸۹ نمایش مشقِ پیانو را در دانشگاه ییل و برادوی روی صحنه برد تا دومین جایزهٔ پولیتزر خود را هم برای این نمایش‌نامه به دست آورد.
برفته راه به گیسو چلیپیان بهشتی فکنده فرش ز شهپر مقدسان مقرب
سرد پیان آتش ازو تافتند گرم روان آب درو یافتند
او در ۱۵ اوت ۱۹۲۵ در شهر مونترآل، ایالت کبک کانادا متولد شد و در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۷ بر اثر نارسایی کلیوی درگذشت. او موسیقی را از پدرش فراگرفت. تحت تأثیر هنر پیانونوازی آرت تیتوم قرارگرفت. وی با بسیاری از بزرگان جاز هم‌نوازی داشته‌است.
همه مردمش را فزون از شمار از آن کپیان برده و پیشکار
فریتس کرایسلر نسخهٔ بی‌کلام اثر را برای ویولن و پیانو بازنویسی و در سال ۱۹۱۴ منتشر کرد؛ خود نیز مرتباً آن را اجرا می‌کرد. علاوه بر او گلن میلر، یو-یو ما و جاشوا بل از اجراکنندگان مشهور این نسخه‌اند.
هنرجویان رشتهٔ پیانونوازی از آثار او برای آموزش نوازندگی پیانو استفاده می‌کنند.