پیامبر
معنی کلمه پیامبر در فرهنگ معین
معنی کلمه پیامبر در فرهنگ عمید
معنی کلمه پیامبر در فرهنگ فارسی
( صفت ) ۱- آنکه واسط. ابلاغ ( کتبی یا شفاهی ) باشد رسول پیام آور. ۲- قاصد پیک برید . ۳- پیغمر پیغامبر وخشور نبی رسول : و درود بر پیامبر گزیده محمد مصطفی و بر اهل بیت و یاران وی . ( دانشنامه . منطق ۱ )
معنی کلمه پیامبر در دانشنامه عمومی
• لیام نیسون به عنوان مصطفی
• سلما هایک به عنوان کامیلا
• جان کرازینسکی به عنوان هلیم
• آلفرد مولینا به عنوان گروهبان
• کونزنی والیس به عنوان المیترا
• فرانک لانگلا به عنوان پاشا
کامیلا، یک مادر بیوه و خدمتکار مصطفی است که یک شاعر، نقاش و فعال سیاسی خارجی است که در حصر خانگی به سر می برد. دختر کامیلا، المیترا، پس از مرگ پدرش توانایی صحبت کردن را از دست داده است و تبدیل به دختر دردسرسازی شده است که از مغازه های محلی دزدی می کند. به مصطفی خبر می رسد که وی آزاد شده است ولی باید تا پایان روز کشور را ترک کند. سربازان مصطفی را تا بندر همراهی می کنند و در راه مصطفی با کامیلا، المیترا و مردم شهر که او را به عنوان یک قهرمان می پندارند صحبت می کند. او در مورد موضوعاتی همچون آزادی، ازدواج، فرزندداری و . . . صحبت می کند. هر موضوع توسط یکی از کارگردانان و به سبک خاص خود آنان پویانمایی شده است.
پیامبر (کتاب جبران). پیامبر ( به انگلیسی: The Prophet ) کتابی ست نوشته جبران خلیل جبران، در قالب مجموعه ای از نوشتارها، برگرفته از ۲۶ شعر منثور، اندرزهایی که مردی خردمند به نام «المصطفی» می خواند. این اثر، مشهورترین کتاب جبران محسوب می شود.
کتاب پیامبر نوشته جبران خلیل جبران، نویسنده لبنانی - آمریکایی به زبان انگلیسی است که اولین بار در سال ۱۹۲۳ میلادی، در ایالات متحده آمریکا منتشر شد. محبوبیت این کتاب در دهه ۱۹۳۰ و دوباره در دهه ۱۹۶۰ میلادی، اوج گرفت. هم اکنون کتاب پیامبر به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده و یکی از پایه های ثابت فهرست پرفروش ترین کتاب های دنیا است. تصور بر این است که ده ها میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسیده است.
پیامبر (کتاب رهنما). پیامبر نام کتابی است نوشته زین العابدین رهنما پیرامون زندگی محمد بن عبدالله که نخستین بار در سال ۱۳۱۶ در دمشق به چاپ رسید و تاکنون بارها به قطع ها، شکل های مختلف و جلدهای گوناگون تجدید چاپ شده است.
این کتاب از مشهورترین آثار این نویسنده است و احتمالاً نخستین کتاب ایرانی است که به سبک یک رمان تاریخی درباره زندگی محمد نوشته شده است.
رهنما در سال ۱۳۵۱، به خاطر نوشتن این کتاب و کتاب حسین از روبردو سوزا، سفیر فرانسه در ایران لقب «کماندور» و نشان دانش و هنر دریافت کرد؛ رهنما نیز با اجازه رسمی از طرف شاه این نشان را پذیرفت.
برخی منتقدان صحت تاریخی قسمت هایی از کتاب را زیر سؤال برده اند و تمام مطالب آن را منطبق با واقعیت نمی دانند.
کسانی چون هانری ماسه، ال ول ساتن، رضا توفیق، سعید عقل و سعید نفیسی بر این کتاب یادداشت نوشته اند.
معنی کلمه پیامبر در دانشنامه آزاد فارسی
پیامبر (کتاب). پیامبر (کتاب)(The Prophet)
رمانی از جبران خلیل جبران، به زبان انگلیسی، منتشرشده در ۱۹۲۳. دو تحریر نخستین این رمان به زبان عربی بود و مؤلف را به هیچ وجه راضی نکرد تا این که سرانجام، هنگامی که در پاریس به سر می برد، داستان را از نو به انگلیسی نوشت و پس از پنج بار ویرایش به ناشر سپرد. کشتی ای که بناست پیامبر را پس از دوازده سال به موطن خود بازگرداند، در لنگرگاه شهر محل اقامت او، اورفالیس، لنگر می اندازد. مردم اورفالیس از پیامبر می خواهند که برای آن ها سخن بگوید. گفتار پیامبر دربارۀ موضوعاتی چون عشق، زناشویی، فرزندان، کار، نماز، خیر و شر، و موضوعات دیگر، هستۀ اصلی کتاب را تشکیل می دهد. سبک کتاب از کتاب های مقدس متأثر است و به ویژه اندیشه های انجیلی در آن به وضوح دیده می شود. در فرازهایی از کتاب، رگه هایی از اندیشۀ نیچه و حکمت هندی به چشم می خورد. این کتاب، ابتدا در امریکا و سپس در سراسر جهان، خوانندگان فراوان یافت و شهرتی جهانی برای جبران به همراه آورد.
معنی کلمه پیامبر در ویکی واژه
پیک، کسی که پیغام را میبرد.
نبی، فرستادة خدا.
جملاتی از کاربرد کلمه پیامبر
الهی به عنایت ازلی تخم هدایت کاشتی، به رسالت پیامبران آب دادی، به یاری و توفیق پروردی بنظر خود بار آوردی.
آل بویه با اینکه احتمالاً در آغاز شیعه زیدی بودند، هنگامی که به حکومت رسیدند به شیعه دوازده امامی گرایش یافتند. آلبویه چون از نسل پیامبر مسلمانان نبودند طبق آموزههای مذهب زیدی باید امامی زیدی از نسل پیامبر را برای اطاعت کامل از او به امامت میرساندند؛ بنابراین احتمالاً به همین دلیل آنان بعد از رسیدن به حکومت به شیعه دوازده امامی مایل شدند؛ زیرا ایده یک امام غائب از نظر سیاسی برای بوییان مطلوبتر بود.
خشم از اصل او ندارد چشم از جگر گوشهٔ پیامبر و خشم
و کعب الاخبار گوید: وحی آمد به موسی (ع) که چون درویشی روی به تو نهد گوی، «مرحبا بشعار الصالحین»، و رسول (ص) گفت، «بهشت به من نمودند. بیشتر اهل بهشت درویشان بودند و دوزخ به من نمودند. بیشتر اهل دوزخ توانگران بودند». و گفت، «در بهشت زنان را کمتر دیدم و گفتم، «کجایند؟» گفتند، «شغلبن الاحمران: الذهب و الزعفران. ایشان را مشغول بکرده است زرینه و دربند کرده است جامه رنگین». و روایت است که پیامبری به کنار دریا بگذشت، صیادی را دید که دامی بینداخت و گفت، «به نام شیطان، ماهی بسیار درافتاد. و یکی دیگر دامی درانداخت و گفت، «به نام رحمن. ماهی اندک درافتاد. گفت، «بارخدایا! این همه به توست ولکن این چیست؟» خدای تعالی فرشتگان را گفت حال این هردو بهشت و دوزخ بر وی عرضه کنید، چون بدید گفت راضی شدم.
از کتاب انیس الخاطر: روایت شده است که یحیی (پیامبر) عیسی (ع) را دید. یحیی گفت: چگونه است که چنان شادمانت بینم که گوئی ایمنی.
تا ملت پیامبر و تا نام حیدرست با حرمت پیامبر و با قدر حیدرند
گفتم که پیامبری تو یا پیر گفت او که دوئی ز راه برگیر
سورهٔ علق (به معنی خون بسته یا آویزان) نود و ششمین سورهٔ قرآن و دارای ۱۹ آیه است. بنابر باور مسلمانان، پنج آیهٔ اول سورهٔ علق، اولین آیاتی هستند که از جانب خدا بر پیامبر اسلام در غار حرا در کوه نور واقع در مکه نازل شدند. هرچند سورهٔ علق اولین سورهای نیست که تمام آن بر پیامبر اسلام نازل شده باشد و سه قسمت آن در سه مرحله بر او نازل شدهاست. همچنین در قرآن از واژه علق به عنوان یکی از مراحل تکوین جنین یاد شدهاست.
خداوندی که اندر علم و در حلم ز حیدر وز پیامبر یادگار است
از پیامبر (ص) نقل است که فرمود: خیانت آدمی در زمینه ی دانش شدیدتر از خیانت وی در زمینه ی مال است.