پی فراخ

معنی کلمه پی فراخ در لغت نامه دهخدا

پی فراخ. [ پ َ / پ ِ ف َ ] ( ص مرکب ) تندرو مفرط. گشادباز :
بشهری که داور بود پی فراخ
شود دخل بر نانوا خشک شاخ.نظامی.

معنی کلمه پی فراخ در فرهنگ معین

(پِ. فَ ) (ص مر. ) تندرو، افراطی .

معنی کلمه پی فراخ در فرهنگ عمید

کسی که از حد درمی گذرد، تندرو، افراط کننده.

معنی کلمه پی فراخ در ویکی واژه

تندرو، افراطی.

جملاتی از کاربرد کلمه پی فراخ

ملک ازو گرچه سبز شاخی داشت او چو خورشید پی فراخی داشت
هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی در ساعات نخستین این حادثه به منظور همدردی خود با بازماندگان شروع به انتشار آثار تجسمی عمدتاً گرافیک و نقاشی در شبکه‌های اجتماعی کردند. این آثار سپس در شبکه اجتماعی رسانه هنرگردی نیز منتشر شد و در پی فراخوانی، کلیه آثار که بالغ بر چهارصد اثر ارسالی از سراسر ایران می‌شد، در نمایشگاهی در روز جمعه هشتم بهمن ماه به عنوان آثار غیرقابل فروش، در گالری علیها با حضور تیمی از سازمان آتش‌نشانی به نمایش درآمد. این آثار سپس به مرکز آتش‌نشانی اهدا شدند.
در ۲۳ دی ۱۴۰۰، اعتراضات سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، در ده‌ها شهر برگزار شد که در پی آن، برخی از فعالان صنفی معلمان بازداشت شدند. اعتراضات این روز، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد. یکی از شعارهای آنان این بود: «قلم بر تفنگ غالب است».
در پی فراخوانی جمعی از کسبه و بازاریان معترض در شهر سقز، در اعتراض به اقدام احتمالی شهرداری سقز مبنی بر اعمال تغییراتی در اطراف مزار مهسا امینی دست به اعتصاب زدند.
اعتصابات سراسری ۱۴۰۱ کامیون‌داران در پی فراخوان اتحادیه کامیون‌داران و رانندگان و همزمان با اعتراضات و اعتصاب‌های اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در برخی مراکز تولیدی ایران از ۵ آذر آغاز شد.
اعتراض و اعتصاب سراسری سه روزه در پی فراخوان‌های متعددی از ۱۴ تا ۱۶ آذر انجام شد. بازاریان و کسبه در ده‌ها شهر ایران مغازه‌های خود را تعطیل کردند. با حمایت آنها از اعتراضات سراسری ایران، شهرها به حالت تعطیل درآمد.
که ما را سر پردهٔ تنگ نیست بجز پی فراخی در آهنگ نیست