پی در پی

معنی کلمه پی در پی در لغت نامه دهخدا

پی درپی. [ پ َ / پ ِ دَ پ َ / پ ِ ] ( ق مرکب ) پیاپی. یکی پس دیگری. متواتر. علی الاتصال. ( آنندراج ). مسلسل. دَمادَم. متعاقب یکدیگر. متتابع. متتالی. پشت سر یکدیگر :
چندگاه اینچنین برود و به می
هر شبم عیش بود پی درپی.نظامی.مکافاءة، کفاء؛ پی درپی نیزه زدن با هم. امعاط، انمعاط؛ پی درپی افتادن موی. امتعاط؛ پی درپی افتادن پشم. امتعال ؛ پی درپی آبستن شدن زن. ( منتهی الارب ). تساقط؛ پی درپی افتادن. دبل ؛ پی درپی زدن بر کسی عصا را. ( منتهی الارب ). هلب ؛ پی درپی آوردن اسب رفتار را. ( منتهی الارب ). تکلح ؛پی درپی درخشیدن برق. استرعال ؛ پی درپی رفتن گوسفند. || دُمادم :
دو راهرو که براهی روند در یک سمت
عجب نباشد اگر اوفتند پی درپی.کمال اسماعیل.

معنی کلمه پی در پی در فرهنگ معین

(پِ دَ پِ ) (ق مر. ) پیاپی ، متوالی ، یکی پس از دیگری .

معنی کلمه پی در پی در فرهنگ عمید

پیاپی، پشت سرهم، یکی پس ازدیگری.

معنی کلمه پی در پی در فرهنگ فارسی

۱- پیاپی متوالی متواتر یکی پس از دیگری: و در اثنای راه حکام و داروغگان ولایات و کلانتران . لوس و احشام از اطراف پی در پی میرسیدند. ۲- دما دم پشت سر دیگری : دو راهرو که براهی روند در یک سمت عجب نباشد اگر اوفتند پی در پی . ( کمال اسماعیل )

معنی کلمه پی در پی در ویکی واژه

پی‌در‌پی
متوالی، پشت سر هم. من از این تفقدات پی‌در‌پی سپاسگزارم. «فروغی»
(قدیم): بطور متوالی، پشت سر هم.

جملاتی از کاربرد کلمه پی در پی

تا به آن جست و جوی پی در پی سوزنی عاریت کنند از وی
چهارشنبه ۵ مرداد، جمعی از کارگران شرکت فولاد اهواز برای چندمین روز پی در پی در برابر استانداری خوزستان با برگزاری تجمع اعتراضی خواهان رسیدگی به درخواست‌های خود، شامل اضافه‌شدن دستمزد، برخورداری از مواد اولیه و تجهیزات و حق بدی آب و هوا شدند. آنها در این تجمع شعارهایی مانند «می‌جنگیم، می‌جنگیم، ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد» می‌دادند.
نهنگ مرگ پیشاپیش و، موج عمر پی در پی شکسته کشتی و، دریاست بی‌حاصل چه می‌خندی؟!
هر چه از تیر بلا بر وی رسد از کمان چرخ پی در پی رسد
اگر دو یا چند فرایند هم روند پی در پی چندین منابع را بدست بیاورند. موقعیتی پیش میاید که هر فرایند به هر منبعی که نیاز دارد فرایند دیگر نیز به آن منبع نیازمند است. در نتیجه هیچ‌کدام از فرایندها نمی‌تواند منابعی را که نیاز دارند به دست بیاورند. بنابرین تمام فرایندها از اجرا در آینده باز میمانند. به این وضعیت بن بست, گفته می‌شود. الگوریتم جلوگیری از بن بست، مصرف منابع توسط هر فرایند را به نحوی سازماندهی می‌کند که مطمین شود حداقل یک فرایند همیشه می‌تواند منابعی را که نیاز دارد ،بدست بیاورد.
با وجود درخواست‌های پی در پی مقامات بریتانیا برای محاکمه این یهودیان، ارتش لهستانی اقدامی در برابر این کار انجام نداد.
ز تازیانه پی در پی نسیم بهار زمین شده است چو افلاک بیقرار امروز
ساقیا امشب مرا زان آب رمّانی بده جامها پی در پی از آبی که می دانی بده
رفتار فرد معمولاً همراه با پرتحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی (رفتارهای تکانشی) است. این رفتارها از قبیل انجام کارها به‌طور نیمه‌کاره، عدم تلاش ذهنی برای انجام تکالیف، فعالیت و تحرک بدنی بسیار بالا حتی زمانی که مشغول بازی نیستند، گم کردن پی در پی وسایل شخصی، نداشتن تمرکز و دقت بالا در انجام کارها می‌باشد. در دوران مدرسه ممکن است بروز اختلالات یادگیری خصوصاً اختلال در خواندن و نوشتن را داشته باشیم.
بنشین درکریاس یاد شاه عباس بستان از دلبر می بستان از دست وی می پی در پی تاکی تا بتوانی
در طی چند دههٔ گذشته، به‌دلیل بی‌ثباتی‌های مداوم و جنگ‌های پی در پی در این کشور، جمعیت‌های بسیاری از مردم افغانستان، مجبور به مهاجرت اجباری از کشور خود به سایر کشورهای دنیا شده‌اند. براساس آمار هم‌اکنون ۲٫۵ میلیون نفر در ایران، ۱٫۴ میلیون نفر در پاکستان و جمعیت‌های گوناگونی از آن‌ها در سایر کشورها ساکن هستند.
گو به ساقی چون به دور ما رسد جام شراب بایدش باشدتسلسل تاکه پی در پی دهد
هزار جان بدعا خواهم از خدا هر شب که تا نثار بپایت کنیم پی در پی
پی در پیِ تو هزار فرسنگ بتوان آمد به بوی دل‌ها
رسانه‌های اجتماعی از اعتصاب گسترده بازار طلافروش‌ها خبر دادند. این اعتصاب برای سومین روز پی در پی در شهرهای تهران، اصفهان، قم، ملایر تبریز، مشهد، همدان در اعتراض به قانون جدید دولت مبنی بر اختصاص مالیات ۲۵ درصدی برگزار شد.
چندانکه نیاز بیش نازش بیش است یک ناز کن و نیاز پی در پی بین