پگ

معنی کلمه پگ در لغت نامه دهخدا

پگ. [ پ َ ] ( ص ) زن نارپستان را گویند. ( برهان قاطع ). زن و دختر لیموپستان. کاعب. || ( اِ ) گلوله و بندقی که طفلان بدان بازی کنند. ( برهان قاطع ). گُروهه . ( فرهنگ سروری ). تیله. || گاورس. ( برهان قاطع ). || دستار. این لفظ هندی است. ( غیاث اللغات ).

معنی کلمه پگ در فرهنگ معین

(پَ ) (اِ. ) زن نار پستان ، زن و دختر لیمو پستان ، کاعب .

معنی کلمه پگ در فرهنگ فارسی

( اسم ) گاورس .

معنی کلمه پگ در ویکی واژه

زن نار پستان، زن و دختر لیمو پستان، کاعب.

جملاتی از کاربرد کلمه پگ

مقیاس آپگار برای ارزیابی نوزاد تازه متولد شده است که با پنج معیار ساده که هرکدام از صفر تا دو عدددهی می‌شود و پس از جمع‌بندی پنج مقدار به دست آمده سلامت کلی نوزاد مشخص می‌شود. بنابراین نمره آپگار در محدوده صفر تا ۱۰ قرار می‌گیرد.
چنان سخت کوشید هر دو سپاه که یک نیمه زیشان تبه شد پگاه
پگاهی هر دو عزم راه کردند ز کشور قصد صحراگاه کردند
حرکات مورد استفاده در الفبای پگون به شرح زیر می‌باشند.
ای صبح قدم به جایگه بایدداشت در بحر فلک دم پگه باید داشت
پگاه بام چو برشد غریو کوس از بام شدم به جانب حمام با شتاب تمام
خیز پگاه و بگیر خطه خاکی چو روز کز سم شبدیز تو روز عدو بیگه است
از آن طرف مسئله دزدی ادوارد را از چشم همسایه می‌اندازد. پگی، مادر خانواده، تصمیم به گرفتن یک مهمانی مخصوص کریسمس می‌گیرد تا اوضاع عوض شود. در این حال ادوارد نیز مشغول تزئین خانه‌است و کیم بیشتر از همیشه تحت تأثیر او قرار می‌گیرد. اما در همین حال جیم دوست پسر او سر می‌رسد و ادوارد را هول می‌کند که کیم را زخمی کند. کیم زخمی می‌شود و جیم بشدت ادوارد را می‌رنجاند و ادوارد فرار می‌کند.
پیش از اجل تهیهٔ مردن‌ کمال ماست آن به‌که فکربیگه خود را پگه‌کنید
این سازمان لوله‌های صدور نفت را هدف نظامی اعلام کرده و از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۵۰ بار لوله‌های صدور نفت را مورد حمله و تخریب قرار داده‌است. در خلال سالهای (۲۰۰۴–۲۰۰۵)، خط لوله نفتی در استان اروکا حداقل در دویست مورد هدف حمله چریک‌های چپگرای کلمبیا قرار گرفته‌است.
پس از گذر از داخل روستا و طی مسیری در حدود ۲ کیلومتر به صورت پیاده، آبشار نمایان می‌گردد. منبع آب این آبشار از برف زمستانی باریده شده بر فراز کوه‌های که این آبشار در دامنه آن جریان دارد تأمین می‌شود. فاصلهٔ این ابشار از روستای اسبو بیش از سه کیلومتر می‌باشد. همچنین، در پایین دست ابشار نره گر چشمه‌ای بنام تبه گیره خانی وجود دارد. این چشمه آب اشامیدنی روستای اسبو را نیز تامین می کند. این چشمه علاوه بر آب روستا برای ابیاری باغات روستا نیز استفاده می شود. بالاتر از این چشمه به سمت نره گر، چشمه جوشانی به نام پگله خانی وجود دارد که در سال‌های پر بارش در اواسط اردیبهشت به مدت حدود یک ماه در زمین می‌جوشد و در سایر فصل‌های سال خشک می‌باشد.
گذشت آن شب و بامداد پگاه یکی بزمگاهی بیاراست شاه
مگر عدم برد از سایه تیرگی ورنه چه ممکن است‌ که بیگاه ما پگاه شود
سپهبد سوی چشمه آمد پگاه بدان تا بشوید هم ا زگرد راه
شیخ با خواجه بامداد پگاه رو نهادند سوی تحفه به راه
ویرجینیا آپگار متخصص بیهوشی آمریکایی بود که این روش امتیازدهی سلامت نوزاد در لحظه زایمان را ابداع نمود.