پژواک
معنی کلمه پژواک در لغت نامه دهخدا

پژواک

معنی کلمه پژواک در لغت نامه دهخدا

پژواک. [ پ َژْ / پ ِژْ ] ( اِ ) آوازی که در کوه و گرمابه و دره و گنبد و مانند آن پیچد. صدا. آواز منعکس. عکس الصوت.

معنی کلمه پژواک در فرهنگ معین

(پِ ) (اِ. ) بازتاب صدا در کوه ، طنین .

معنی کلمه پژواک در فرهنگ عمید

۱. صدا، انعکاس صوت در کوه یا زیر گنبد.
۲. آوازی که در کوه بپیچد.
۳. (فیزیک ) صدای حاصل از تکرار صوت به سبب انعکاس امواج صوتی.

معنی کلمه پژواک در فرهنگ فارسی

صدا، انعکاس، صوت درکوه یادرزیرگنبد، آوازی که، درکوه بپیچد، تکرارصوت بسبب انعکاس امواج صوتی
( اسم ) انعکاس صوت در کوه صدا. توضیح این کلمه بصورت ( بژوال ) تصحیف شده .

معنی کلمه پژواک در فرهنگ اسم ها

اسم: پژواک (پسر، دختر) (فارسی) (تلفظ: pežvāk) (فارسی: پِژواک) (انگلیسی: pezhvak)
معنی: انعکاس صوت، ( در فیزیک ) صدایی که حاصل تکرارِ صدا پس از برخورد به مانع و بازتاب آن است، ( اَعلام ) شهرتِ عبدالرّحمان پژواک شاعر، نویسنده و سیاستمدار معاصر افغانی، صدایی که حاصل تکرارا صدا پس از برخورد به مانع وبازتاب آن است

معنی کلمه پژواک در فرهنگستان زبان و ادب

{echo} [سینما و تلویزیون، موسیقی] بازگشت صوت پس از برخورد با مانع به طوری که با صوت ارسالی مخلوط نشود و صدای آن از صدای اول جدا شنیده شود

معنی کلمه پژواک در دانشنامه عمومی

پژواک، انعکاس یا طنین ( به انگلیسی: Echo ) یعنی صوت پس از بازتاب از محیط با یک تأخیر زمانی به چشمه صوت برسد و توسط گوش شخص یا گیرنده ای دریافت شود.
جالب است بدانید اگر تأخیر زمانی بین صوت اولیه و مستقیم با پژواک آن صوت کمتر از 0/1s ( ثانیه ) باشد، گوش انسان نمی تواند پژواک را از صوت مستقیم اولیه تشخیص دهد.
برای مثال سرعت صوت در هوای خشک و در دمای ۲۵ درجه سلسیوس ثابت و در حدود ۳۴۳m/s ( متر بر ثانیه ) است؛ این ویژگی امواج صوتی که در محیط های مختلف، بسته به شرایط محیطی، سرعتی نسبتاً ثابت دارند سبب شده که ما انسان ها بتوانیم از پژواک استفاده های مختلفی بکنیم؛ از جمله تعیین فاصلهٔ برخی از اشیا. دستگاه عمق سنج کشتی، که برای محاسبهٔ عمق دریا ها و اقیانوس ها از آن بهره می گیرند نمونه ای از کاربرد پژواک است. همچنین از پژواک در دستگاه سونار و سیکیلیوگراف و سونوگرافی بهرهوری می کنند.
پژواک در خفّاش:خفاش ها امواج فراصوتی را از خود گسیل می کنند. این امواج از اشیایی که در مسیر خفاش قرار دارند بازمی تابند و بدین ترتیب خفاش را از پیرامون خود آگاه می سازد. خفاش تغییر بسامدی ناشی از اثر دوپلر را در موج بازتابیده ادراک می کند و در نتیجه می تواند سرعت خود یا شیء متحرک را تعیین کند. خفاش ها از این ویژگی برای شناسایی و شکار طعمه های خود استفاده می کنند.
پژواک در دلفین:دُلفین ها امواج فراصوت را در برخی مجاری های دستگاه تنفسی تولید می کنند و آن را گسیل می دارند. پژواک این امواج در نواحی خاصی از سر دلفین دریافت می شود و دلفین بدین وسیله از محیط پیرامون خود آگاه می گردد.
پژواک (فیلم ۲۰۰۳). «پژواک» ( انگلیسی: Echo ( 2003 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.
پژواک (فیلم ۲۰۰۷). پژواک ( انگلیسی: Echo ) فیلمی دانمارکی است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
پژواک (فیلم ۲۰۰۸). پژواک ( انگلیسی: The Echo ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جس بردفورد، کوین دوراند و آملیا وارنر اشاره کرد.
معنی کلمه پژواک در فرهنگ معین
معنی کلمه پژواک در فرهنگ عمید

معنی کلمه پژواک در دانشنامه آزاد فارسی

پژواک (رایانه). پژواک (رایانه)(echo)
عمل برگشت دادن سیگنالدریافتی به فرستندۀ سیگنال. به سیستم عاملهایی نظیر MS-DOS و OS/۲ می توان به گونه ای فرمان داد که در حین دریافت داده ها از صفحه کلید، با نشان دادن آن ها بر روی صفحه نمایش، عمل پژواک کردن داده ها را انجام دهند. مداراتی که در زمینۀ ارتباطات داده ایکار می کنند می توانند متون حاوی داده ها را به ترمینال اولیه برگشت دهند تا نشان دهند که آن ها را دریافت نموده اند.
پژواک (فیزیک). پژواک (فیزیک)(echo)
تکرار موج صوتی یا تکرار سیگنال رادار یا سونار، از راه بازتابش سطحی. با اندازه گیری دقیق زمان لازم برای بازگشت پژواک به فرستنده، و با معین بودن سرعت سیگنال رادار (سرعت نور) یا سیگنال سونار (سرعت صوت در آب) می توان فاصلۀ جسم پژواک دهنده یا مکان پژواک را محاسبه کرد. در وسایل پژواک صوتی برای برآورد عمق آب در زیر کشتی ها یا عمقی که ماهی ها در آن شنا می کنند، از روش مشابهی استفاده می کنند.

معنی کلمه پژواک در ویکی واژه

بازتاب صدا در کوه، طنین.

جملاتی از کاربرد کلمه پژواک

آئورت و بعضی قسمت‌های قلب از راه پژواک‌نگاری قفسه‌گذر به سختی بررسی می‌شوند از این‌رو در صورتی که پزشک نیاز به بررسی این قسمتها داشته باشد از پژواک‌نگاری مری‌گذر استفاده می‌کند.
کاسپین ماکان، نامزد ندا، دو شعر به نام‌های «برای ندا» و «پژواک جانم» را برای او سروده و فیلم کوتاهی برای «پژواک جانم» ساخت.
چگونه توانی با دیده ای که جز لیلی را دیده است و هنوز به اشک تطهیر نگشته او را بینی، و یا چگونه توانی لذت حدیث او یابی در صورتی که پژواک سخنان غیر او در گوش تست؟
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به پژواک‌ها (۲۰۰۶) اشاره نمود.
در رسانه‌های خبری، لفظ اتاق پژواک تمثیلی از اتاق پژواک صوتی است، که در آن صدا در فضایی بسته منعکس می‌شود. اتاق پژواک توصیفی کنایی از وضعیتی است که در آن اطلاعات، ایده‌ها، یا باورها با ارتباطات و تکرار درون یک سامانه تعریف شده تقویت می‌شوند. درون یک اتاق پژواک تمثیلی، منابع رسمی غالباً زیر سؤال نمی‌روند و دیدگاه‌های متفاوت یا رقیب سانسور، ممنوع، یا کمتر از حد پوشش داده می‌شوند.
۱۳۴ رسانه گروهی شامل آژانس خبری، تلویزیون، رادیو، روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و مجله در ولایت کابل فعالیت دارند که نسبت به سایر ولایات کشور خیلی چشمگیر می‌باشد. ولایت کابل ۳۰ کانال تلویزیونی، ۳۴ دستگاه رادیویی، ۱۴ روزنامه، ۳۷ هفته‌نامه، ۴ نشریه دوهفته‌نامه‌ای، ۴ ماه‌نامه، ۴ مجله و هشت آژانس خبری فعالیت دارد. تلویزیون‌های ملی، طلوع آریانا و آرزو، پربازدیدترین کانال‌های تلویزیونی کابل و افغانستان است، روزنامه اطلاعات روز بهترین روزنامه کابل، آژانس خبرگزاری پژواک و رادیو اراکوزیا موفق‌ترین گروه‌های رسانه‌ای افغانستان در کابل می‌باشند.
وی از پیشکسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که پیش از انقلاب با بازی در مجموعهٔ تلویزیونی «پژواک» وارد عرصهٔ بازیگری حرفه‌ای در تلویزیون شد.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به پژواک، کوه‌نشین: بازی پایانی، رومئو باید بمیرد، نجات از شکار شدن و چیره‌دستی اشاره کرد.