پچ
معنی کلمه پچ در لغت نامه دهخدا

پچ

معنی کلمه پچ در لغت نامه دهخدا

پچ. [ پ ُ ] ( ص ) پوچ. پوک. میان تهی. و این کلمه مخفف پوچ است :
هستم ز شرّ چونار ز دانه به تیرمه
وز خیر پُچ میانه چو اندر بهار سیر.سوزنی.
پچ. [ پ ِ ] ( اِخ ) نامی است که آرناؤدها و ملل اسلاو به قصبه ایپک دهند. رجوع به ایپک شود.

معنی کلمه پچ در فرهنگ عمید

= پوچ

معنی کلمه پچ در فرهنگ فارسی

پوچ، پوک
( صفت ) میان تهی پوک پوچ .
نامی است که آرناودها و ملل اسلاو به قصبه ایپک دهند

معنی کلمه پچ در دانشنامه عمومی

پچ (شهر کوزوو). پچ ( به صربی: Пећ ) شهری در منطقه پچ کشور کوزوو است که در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی، ۷۵٬۴۱۱ نفر جمعیت داشته است.
پچ (مجارستان). پچ ( به مجاری: Pécs ) یکی از شهرهای مجارستان است که در جنوب غربی این کشور قرار گرفته است. نام رومی این شهر سوپیانه و تاریخ بنیان گذاری آن سالهای آغاز سده دوم میلادی است. جمعیت شهر پچ در سال ۲۰۰۷ برابر ۱۵۶٫۶۴۹ نفر بوده است. پچ پنجمین شهر بزرگ کشور مجارستان است. شیراز از ۱۰ مه ۲۰۱۶ با این شهر خواهرخوانده می باشد.
معنی کلمه پچ در فرهنگ عمید
معنی کلمه پچ در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پچ در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه پچ

جملاتی از کاربرد کلمه پچ

دو شاخش به سر چون دو شاخ درخت بپچیده بر یکدگر لخت لخت
بپچید گردن ز فرمان و پند نیامدش پند کسان سودمند
«گر تاج » بود عزم و یا هست «پچیو» «ور سنگ » بود عجب و وقار است «رزیو»
نشود دل ز حرف قرآن به نشود بز به پچپچی فربه
آلکساندر پرکوپچوک (روسی: Александр Васильевич Прокопчук؛ زادهٔ ۱۸ نوامبر ۱۹۶۱) است. واسیلیویچ پرکوپچوک از جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین، یک کارمند اداره مرکزی پلیس بین‌الملل وزارت امور داخلی روسیه از ۱۴ ژوئن ۲۰۱۱ بود. وی معاون رئیس اداره مرکزی امور داخله کشور روسیه از ۱۰ نوامبر سال ۲۰۱۶ است. او از دانشگاه ملی تاراس شفچنکو با مدرک زبان آلمانی و ادبیات در سال ۱۹۸۳، و دانشگاه مالی تحت نظارت دولت فدراسیون روسیه با اخذ مدرک حقوق در سال ۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل شد.
بَشسّه شه کَمنّ ره و هُو پچاری صد جیم و اَلفْ به هَرْ گلاله داری
که گاه عجز از آن اسرار مشکل بپچید و هم را پا در سلاسل
روستای اغداش(چهاربرج)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چهاربرج در استان آذربایجان غربی ایران است. این روستا یکی از شمال غربی‌ترین روستاهای دهستان چهاربرج می‌باشد از طرف شرق قپچاق و از طرف جنوب شرقی با چهاربرج و از طرف جنوب غربی نیز با فسندوز و قشلاق همسایه است.
در۲۰۰۰م درام تک پرده‌ای بانویی بدون خانه ثابت اثر آناهیت توپچیان در لس‌آنجلس (ایالات متحده) به روی صحنه رفت و در فاصله ۲۰۰۱–۲۰۰۶م در فرانسه، سوریه، لبنان، آلمان، ارمنستان، کانادا و قبرس اجراهای متعددی داشت.
برخی از برنامه‌ها می‌توانند خود را از طریق اینترنت به صورت دستی یا بدون مداخله از طرف کاربران به‌روز کنند. نگهداری از نرم‌افزار سرور و سیستم عامل اغلب به این صورت انجام می‌شود. در شرایطی که مدیران سیستم تعدادی از رایانه‌ها را کنترل می‌کنند، این نوع از اتوماسیون به حفظ ثبات کمک می‌کند. استفاده از پچ‌های امنیتی معمولاً به این صورت اتفاق می‌افتد.
نظرسنجی سال ۲۰۱۷ که توسط دفتر ارتباطات استراتژیک انجام شد نشان داد که ۴۲٪ از ساکنان کامپچه از ازدواج همجنس حمایت می‌کنند، که یکی از پایین‌ترین آمارها در مکزیک بود. ۵۵٪ هم مخالف بودند.
توپ‌های ۱۵۲ میلی‌متری (۶ اینچی) سیدنی نهایتاً فاصله را کشف کرده و خسارت شدیدی به امدن وارد آوردند. قسمت تجهیزات بیسیم امدن منهدم و توپچی‌های یکی از توپ‌های جلوی ناو کشته شدند. ساعت نه و چهل و پنج دقیقه مولز مجدداً تلاش کرد فاصله با دشمن را برای رسیدن به برد اژدرها کم کند. با ادامه تبادل آتش، گلوله ای سکان و گلوله دیگری ابزار تغییر جهت دستی امدن را نیز از کار انداخت. ضربات بعدی سیدنی فاصله‌یاب امدن را منهدم نمود و تلفات گسترده‌ای به خدمه توپ‌های آن زد.
چی شاهی رُوزبیهْ که منْمَتمهْ همراتهْ نثارْ کردمهْ زلفْ رهْ پچاپچاته
ـ «بانک عثمانی»، اثر آلکساندر توپچیان، مجله ادبی لیتراتورنایا آرمینیا (۸۳)، ش ۳ و ۴، ایروان، ۲۰۱۰م (به زبان روسی)
به هر زخمی ز یاری سرمیپچان عنان از دوستداری برمپیچان
دانه های فرعی نوعی از دانه ها هستند که دارای زاویه کم و اندکی جهت گیری متفاوت از دیگر دانه یا دانه های مجاور میباشند. تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت که نشان میدهد دانه های فرعی نیز بر استحکام مواد تاثیرگذارند. دانه های فرعی با توجه به فرآیندهای تولیدی که روی مواد صورت میگیرد میتوانند بوجود آیند. برای مثال در مواد آهنی، هنگامی که در معرض آسیاب گلوله ای طولانی مدت (بیش از 100 ساعت) قرار میگیرند، دانه های فرعی با اندازه 60 تا 90 نانومتر شکل میگیرند. هر چه چگالی دانه های فرعی بیشتر باشد، به دلیل وجود مرزهای بیشتر، استحکام تسلیم مواد نیز بیشتر خواهد شد، مشابه آنچه در رابطه هال-پچ بیان شد.
چه شب ها که از محنت و آه ودرد بپچید بر خویش وبس نوحه کرد
ایکه افسونم دهی کز مار زلفش سر مپچ بر سر آتش بدین افسانه نتوانم نشست
«دامیان پچر» که گفته می‌شود برای اولین بار خبر مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانیتی پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانیتن (آمیا) را گزارش کرده، از ترس جانش به اسرائیل گریخته است. وی گزارشگر روزنامه «بوینس‌آیرس هرالد» است و در صبح شنبه(۲۴ ژانویه ۲۰۱۵) از آرژانتین خارج شده‌است. وی به رسانه‌ها گفته‌است: «از آرژانتین می‌روم چون جانم در خطر است. تلفن‌هایم همه شنود می‌شود.»