پوی

معنی کلمه پوی در لغت نامه دهخدا

پوی. ( اِمص ) ریشه فعل از مصدر پوییدن. رفتنی باشد نه بشتاب و نه نرم. رفتار متوسط نه تند و نه آهسته و برخی رفتار تند را گویند. ( آنندراج ). تک. عدو. پویه :
شیرگام و پیل زور و گرگ پوی و گورگرد
ببردو آهوجه و روباه عطف و رنگ تاز.منوچهری.گورساق و شیرزهره یوزتاز و غرم تک
پیل گام و گرگ سینه رنگ تاز و گرگ پوی.منوچهری ( در صفت اسب ).یوزجست و رنگ خیز و گرگ پوی و غرم تک
ببرجه آهودو و روباه حیله گوردن.منوچهری.نوند شتابنده هنجارجوی
چنان شد که بادش نه دریافت پوی.اسدی.بس سالها برآمد تا تو همی بپوئی
زین پوی پوی حاصل پر رنج و در عنائی.ناصرخسرو.رجوع به پوی پوی شود. || ( نف مرخم ) این کلمه با کلمات دیگری ترکیب شودو افاده معنی خاص کند چون : چالاک پوی :
چوبادند پنهان و چالاک پوی
چو سنگند خاموش و تسبیح گوی.سعدی.ترکیب ها:
- راه پوی . سگ پوی. گرگ پوی. رجوع بشعر شاهد منوچهری در فوق شود. شلپوی. پویه پوی. ( فردوسی ). رجوع به پویه پوی شود. تکاپوی :
ازین صرف دهر و تکاپوی دوران
غرض چیست آن را که این کرد باور.ناصرخسرو.باهمه عیب خویشتن شب و روز
در تکاپوی عیب اصحابی.سعدی.سعدی جفانبرده چه دانی تو قدر یار
تحصیل کام دل بتکاپوی خوشتر است.سعدی.تکاپوی حرم تاکی خیال از طبع بیرون کن
که محرم گر شوی ذاتت حقایق را حرم گردد.سعدی.|| ( فعل امر ) امر ازپوییدن بمعنی رفتن و خرامیدن.
پوی. ( اِخ ) یا آپولیا . نام خطه ای از پادشاهی قدیم ناپل شامل ایالات : کاپیتاناته ، تراوی لاپور و اوترانته امروزی و در اواسط قرن 11م. اول بصورت یک کنتی و بعداً بشکل یک دوکی دولت مستقل جداگانه ای درآمده و در زمان بنی اغلب بدست اعراب افتاد و در عصر سلطان سلیمان قانونی ، از طرف پیاله پاشا ضبط و تخریب شد. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه پوی در فرهنگ معین

(اِمص . )۱ - رفتن به شتاب . ۲ - در ترکیب با بعضی واژه ها، معنای پوینده می دهد: راه پوی .

معنی کلمه پوی در فرهنگ عمید

۱. = پوییدن
۲. پوینده (در ترکیب با کلمات دیگر ): راه پوی، گرگ پوی.
۳. (اسم مصدر ) پوییدن.
* پوی پوی: ‹پویاپوی، پویه پوی› [قدیمی] دوان دوان: نبد راه بر کوه از هیچ روی / دویدم بسی گرد او پوی پوی (فردوسی: ۱/۱۷۶ حاشیه ).

معنی کلمه پوی در فرهنگ فارسی

رفتارتند، دوان دوان
۱- ( اسم ) رفتن بشتاب و نه نرم رفتار متوسط تک : [ نوند شتابنده هنجار جوی چنان شد که بادش نه دریافت پوی .] ( گرشاسب نامه ) ۲-( اسم ) در بعضی ترکیبات بجای پوینده آید:چالاک پویراه پوی.توضیح در سگ پوی و گرگ و پوی بمعنی پوینده مانند سگ و مانند گرگ آید.
نام خطه ای از پادشاهان قدیم ناپل

معنی کلمه پوی در ویکی واژه

رفتن به شتاب.
در ترکیب با بعضی واژه‌ها، معنای پوینده می‌دهد: راه پوی.

جملاتی از کاربرد کلمه پوی

نگذاشت که با سگان کویش گرد سر کوی او بپوییم
حکمت آنگاه که حکمت نگرد ز امرمحال سلب پوید ره ایجاب وکند نفی اثبات
هر چند ز هجر غصه کش بود با این تک و پوی نیز خوش بود
گر پوید از پی نان با صد هزار مردن گردد نهان همه عمر چون آب زندگانی
که باتو اندر این دریاست گویان زمانی زو نهٔ اینجا تو پویان
بپوییم تا آب و رنجش دهیم چو تازه شود تاج و گنجش دهیم
اولین نمونه شناخته شده از انیمیشن ژاپنی، که انیمه نیز نامیده می‌شود، در حدود سال ۱۹۱۷ قدمت دارد، اما تا سال ۱۹۵۶ طول کشید تا صنعت پویانمایی ژاپن با قالب استودیویی که در ایالات متحده استفاده می‌شد، هماهنگ شود. در سال ۱۹۶۱، پخش محصولات پویانمایی ژاپنی در ایالات متحده آغاز شد. توئی انیمیشن، که در سال ۱۹۴۸ تشکیل شد، اولین استودیوی پویانمایی ژاپنی مهم بود که شاهد کاهش انیماتورها به عنوان هنرمندان مستقل انیمه بود.
به هر گوشه پویان به هر سو دوان دو دیده پر از خون و دل ناتوان
در سال ۱۸۳۶ نیز سیپویی به نام رانگیش که از میدان نبرد گریخته و فرماندهان اروپاییش را تنها گذاشته بود به اعدام با توپ محکوم شد، ولی حکمش پس از بازنگری به تبعید ابد تخفیف یافت.
اردک‌ها، نیوبری پویرت یک رمان منتشر شده در سال ۲۰۱۹ است که توسط نویسنده انگلیسی لوسی المان نوشته شده‌است. این رمان به سبک روایت شعور آگاهی نوشته شده‌است، و بیشتر شامل یک جمله واحد است و بیش از ۱۰۰۰ صفحه دارد و برنده جایزه ادبی گلداسمیت 2019 و در لیست جایزه بوکر ۲۰۱۹ قرار گرفت.
افسانهٔ ماردوش نام یک مجموعه پویانمایی سه قسمتی به کارگردانی حسین مرادی زاده بر اساس داستان‌های شاهنامه است. تولید این مجموعه به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ بوده‌است. این اثر براساس تکنیک تک‌فرم عروسکی ساخته شده و عظیم‌ترین فیلم عروسکی ایران است.
باشد که به شهر وصل تو ره یابم این بادیه فراق را می‌پویم
کجا به دیده جان راه عشق تو پویم اگرنه بوی دو زلف تو رهنمون باشد
افغان‌ها ایالات متحده را به عنوان الگوی آکادمی خود انتخاب کردند. رهبران نظامی افغانستان دو بار در بهار ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از وست پوینت بازدید کردند تا بدانند چگونه وست پوینت فعالیت‌های توسعه‌ای را در حوزه‌های علمی، نظامی، فیزیکی و اخلاقی ادغام می‌کند تا فارغ‌التحصیلانی ایجاد کند که برای چالش‌های سربازان پیش‌ رو آماده باشند.
از اجرای نمادین برای استنتاج‌هایی در مورد یک برنامه به صورت «مسیر-به-مسیر» استفاده می‌شود، که این موضوع یک مزیت نسبت به استنتاج در مورد برنامه به صورت «ورودی-به-ورودی» (که دیگر الگوهای آزمون، مثل تحلیل پویای برنامه، از آن استفاده می‌کنند) است. با این حال، اگر تعداد کمی از ورودی‌ها در طول برنامه، یک مسیر مشابه را بگیرند، نسبت به حالت آزمون هر ورودی به صورت مجزا، بهبود زیادی حاصل نشده‌است.
همی گفت کاکنون پیاده‌دوان کجا پویم از ننگ تیره‌روان