پونز
معنی کلمه پونز در فرهنگ معین

پونز

معنی کلمه پونز در فرهنگ معین

(نِ ) [ فر . ] (اِ. ) میخ کوچک با سر مسطح و گرد.

معنی کلمه پونز در فرهنگ عمید

میخ کوتاه فلزی که ته آن پولک دارد و برای نصب کردن کاغذ و مانند آن به دیوار و سطوح دیگر به کار می رود.

معنی کلمه پونز در فرهنگ فارسی

میخ کوتاه فلزی که ته آن پولک داردو آنرابافشار، سرانگشتان بچیزی فروکنند
( اسم ) میخ کوتاه فلزی که ته آن پولک دارد و آنرا با فشار سر انگشت فرو میکنند.

معنی کلمه پونز در دانشنامه عمومی

پونز ( به فرانسوی: punaise ) در انواع گوناگونی همچون پونزهای کوبیدنی، پونزهای ویژه تابلو و پونزهایی فشاری یا پایه گِرد یا گاهی به صورت گنبدی شکل یا سر برآمده وجود دارد که برای نصب اجسامی همچون اسناد یا تابلوی نمایش بر روی دیوار استفاده می شود. در مواردی که از پونز استفاده می شود می توان به راحتی و فقط با استفاده از دست آن اسناد یا اجسامی که به وسیلهٔ پونز بر دیوار یا هرجای دیگری نصب شده است را برداشت یا گذاشت.
برخی پونزها به صورت دسته های رنگی هستند و برخی دیگر از برنج ساخته شده اند که «پونز برنجی» نیز نامیده می شوند. برخی از آن ها به وسیلهٔ یک میله فلزی که به یک سر فلزی تخت وصل می شود ساخته می شوند. برخی دیگر از پونزها، از فولاد نازک، توسط پِرِس کردن و خمیده کردن به وجود می آیند ( نگاه کنید به پونز کوبیدنی ) .
پونزهای طراحی در دوره ای به عنوان وسیله ای برای نگه داشتن نقاشی ها در تابلوهای نقاشی به کار می رفتند.
پونزهای ویژه نقشه یا پونزهای فشاری، دارای سرهای پلاستیکی یا دسته های پلاستیکی هستند که امکان برداشتن را برای انسان، آسان تر می کند. پونزها با سر کُرَوی نیز برای گذاشتن و برداشتن یا همان کاربرد آسان تر بکار می روند.
واژۀ «پونز» در زبان فارسی از زبان فرانسوی ( Punaise ) وام گرفته شده است.
معنی کلمه پونز در فرهنگ عمید

معنی کلمه پونز در ویکی واژه

میخ کوچک با سر مسطح و گرد.

جملاتی از کاربرد کلمه پونز

در ۴۳۷ قبل از میلاد مسیح منیکلز ساختمان «پروپیلاآ» را آغاز نمود که دارای ستون‌های مرمر بوده و بخشی از آن بر روی بنای دیکتاتور آتن «پی‌سیس‌تراتوس» ساخته شد. این بنای ستون‌دار در حدود سال ۴۳۲ قبل از میلاد به پایان رسید و شامل دو بال بود که بخش شمالی گالری نقاشی و در بخش جنوب این ساختمان معبد دارای سر ستون «معبد آتنا نایک» بوده‌است. پس از جنگ پلوپونزی، ساخت معبد در زمان صلح «نیسیاس» معبد در سال‌های بین ۴۲۱ و ۴۱۵ قبل از میلاد به پایان رسید. در همین دوران ساختمان «ارکتیوم» که مجموعه‌ای از معابد «آتناپولیاس»، «پوسیدون»، «ارکتئوس»، «سکروپ»، «ارس»، «پاندروسوس» و «آنگاروس» که با نام «کورپورک» بود آغاز گردید.
استان یونان غربی (به یونانی: Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος) یکی از سیزده استان یونان است. این استان متشکل از نواحی غربی یونان مرکزی و نواحی شمال غربی شبه جزیرهٔ پلوپونز است.
روزی که ایرانیان از آتن رفتند، تمام عمارت‌های شهر باقی بود. آتن را خود یونانیان در جنگ‌های داخلی که از سال ۴۳۱ تا ۴۰۴ پیش از میلاد طول کشید، ویران کردند که شرح کامل آن در تاریخ توکودیدس آمده‌است. توکودیدس اسم جنگ‌های داخلی یونان را جنگ پلوپونز گذاشته‌است
المپیا، پناهگاه یونان باستان در شهر الیز، شبه جزیره پلوپونز بود که برای داشتن مکانی برای برگزاری بازی‌های المپیک در دوران کلاسیک شناخته شده است.
استان یونان غربی در اصلاحات مدیریتی سال ۱۹۸۷ تأسیس شد. با اجرای طرح کالیکراتیس، قدرت و اقتدار این استان افزایش یافت. این استان به همراه استان‌های پلوپونز و جزایر یونانی توسط هیئت تمرکززدایی یونان غربی، پلوپونز و جزایر یونانی که مقر آن در پاتراس است نظارت می‌شود. مرکز این استان پاتراس است.
در ۴۶۵ لیبیوس سوروس، امپراتور روم غربی درگذشت و وندالها اولیبریوس را برای تصاحب تاج و تخت امپراتوری نامزد کردند. این موضوع سبب شد تا لئوی یکم نیز به فکر معرفی فردی از سوی خود بیفتد. او که پس از حملهٔ وندال‌ها در ۴۶۷ به پلوپونزی در یونان آنها را تهدیدی جدی برای روم شرقی و حکومت خود می‌دید و درعین‌حال برای یورش به آنها در شمال آفریقا به کمک نیاز داشت، آنتمیوس را در ۴۶۷ برای امپراتوری روم غربی معرفی نمود.
در 2009 او موفق شد تا در چهار مسابقه به همراه پرامک دوکاتی در موتوجی پی شرکت کند و برای فصل بعد یک صندلی در این تیم داشته باشد. عملکرد نه چندان خوب اسپارگارو باعث شد تا او یک پله به عقب برگرد و به تیم پونز در موتو2 بپیوندد. او در 2011 موفق به کسب یک سکو در مسابقه موتو2 کاتالونیا شد و در انتهای فصل اعلام کرد که به تیم اسپار در موتو جی پی خواهد رفت.[نیازمند منبع]