پولی
معنی کلمه پولی در دانشنامه عمومی

پولی

معنی کلمه پولی در دانشنامه عمومی

شهر پولی در بخش لوزان در ایالت وو در کشور سوئیس واقع شده است که ۱۶٬۱۰۰ نفر جمعیت دارد.
پولی (فیلم). پولی ( انگلیسی: Paulie ) یک فیلم در ژانر زوج هنری، فانتزی، و کمدی به کارگردانی جان رابرتس است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
• تونی شالهوب
• جنا رولندز
• چیچ مارین
• هلی آیزنبرگ
• جی مهر
• بادی هکت
• تیا تکسادا
• ترینی آلوارادو
• بیل کوبس
• بروس دیویسن
• مت کریون
پولی (قرقره). پولیِ قرقره اصلی ترین جزء سازنده یک قرقره می باشد که عبارت است از یک صفحه مدور شیاردار فلزی، چوبی یا پلاستیکی که با ضخامت و تعداد شیارهایی متناسب با کاربرد آن پولی طراحی و ساخته می شود که در مرکز مقطع دایره ای آن یک سوراخ تعبیه شده که محور قرقره از درون آن عبور می کند. در برخی از مدل ها و جهت تسهیل در دست یابی به سرعت چرخش بالاتر پولی، از یک بلبرینگ یا یاتاقان مابین محور قرقره و سوراخ داخل پولی استفاده می شود. شیارها یا شیارهای محیطی پولی متناسب با ابزاری که برای انتقال نیروی جابجایی بار اعم از طناب، کابل یا تسمه مورد استفاده است، طراحی می شود.
پولی (نژاد سگ). چولی ( نژاد سگ ) ( انگلیسی: Puli ) سگ های چولی بیشتر برای موهای بافت مانند و بلند خود شهرت دارند که شبیه گلوله کاموای بزرگ و درهم تنیده به نظر می رسد. کسی هنوز نمی داند ریشه پولی ها به کجا می رسد و زمان شکل گیری این نژاد کی بوده. تنها مدرک تاریخی موجود در مورد پیشینه نژاد این است که در زمان رم باستان نیز حضور داشته و به این ترتیب، باید گفت بیش از ۶ هزارسال قدمت دارند. گفته می شود نژاد پولی حدود ۲ هزار سال پیش آسیا یافت شده و یکهزار سال پیش به مجارستان معرفی شد. مجاری ها استقبال بسیار خوبی از این سگ داشته و از آن در محافظت گله گوسفندان استفاده می کردند. بد نیست بدانید که سگ های درشت هیکل چولی در این کشور با نام کومندور شناخته می شوند که بومی مجارستان نیز محسوب می گردند. صاحبان سگ های پولی، موهای ضخیم و بافت مانند این حیوان را آراسته و تمیز نگه می دارند. آن ها هرچند وقت یکبار سگ ها را اصلاح می کنند زیرا رشد موها گاهی زیاد شده و ممکن است روی زمین کشیده شود. این نژاد سگ بسیار باهوش است و بتوجه و تحرک زیادی نیاز دارد.
پولی (کوندینامارکا). پولی ( انگلیسی: Pulí, Cundinamarca ) نام یک منطقه مسکونی در کلمبیا است.
جملاتی از کاربرد کلمه پولی

جملاتی از کاربرد کلمه پولی

پولی که ز خون خلق آماده شود صرف بت ساده و بط و باده شود
از آن رو که در جنگ بد مهرویس گشاید مگر مارتیریوپولیس
خاک سر کوی تو بدینار خریدند قومی که بپولی بفروشند درم را
همان مایه که می جوشی و می کوشی که خواسته خاکسار نغز و نیک و ارزان فراهم گردد و رنج چشمداشت نکشم، جاویدان سپاسدار خواهم بود، و دیگر تنخواه شما را در این روزگار پریشان که هر پولی سیاه را شیری سرخ فرا بالا خفته به زنجیر و زندان گرفتاری بستن، پیشه مردمی و داد نیست. این دو نوشته را زود بفرست که احمد چشم در راه فرمان است.
که گر پولی رسد از بهر لشکر به عون حق بکوبم خصم را سر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به آگسبورگ، آژاکس، گورنیک زابژه ، بایر ۰۴ لورکوزن ، ناپولی، المپیک مارسی و یوونتوس اشاره کرد.
برفتند بهرام با نارسیس گرفتند گرد تیودوپولیس
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پارما، باشگاه فوتبال سالرنیتانا، باشگاه فوتبال مونتسا، باشگاه فوتبال لیورنو، و باشگاه فوتبال ناپولی اشاره کرد.
سه بارش چنین با سر تخته برد به پولی سر دیگر می سترد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استاد برستوا ۲۹، باشگاه فوتبال المپیک لیون، و باشگاه فوتبال آستراس تریپولی اشاره کرد.
اگر خود پولی از سنگ کبود است چو بی‌آب است پل زان سوی رود است
پولیست جهان که قیمتش نیست جوی یا هست رباطی که نیرزد پولی
تو جوی بی‌کرانی پیشت جهان چو پولی حاشا که با چنین جو بر پل گذار ماند