پوریا

معنی کلمه پوریا در فرهنگ اسم ها

اسم: پوریا (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: puriyā) (فارسی: پوريا) (انگلیسی: puriya)
معنی: بسیار دارنده، نام پهلوان دلیر ایرانی ملقب به پوریای ولی، ( اَعلام ) نام پهلوان دلیر ایرانی مشهور به پهلوان محمود خوارزمی و ملقب به «پوریای ولی» و نیز متخلص به قتالی، پهلوان، عارف و شاعر قرن و هجری، مثنوی عرفانی کَنزالحَقایق را سروده است، هم خانواده پریا به معنی نیک صورت، نام پهلوان ایرانی معروف به پوریای ولی، نام اصلی وی محمود خوارزمی و متخلص به قتالی بوده است

معنی کلمه پوریا در ویکی واژه

از اسامی مردانه ایرانی. این اسم بهترین اسم آریایی است
فرزند آریایی، فرزند ایرانی. پور را به معنی پسر یا را مخفف آریا توصیف نموده‌اند که پوریا معنی پسر آریایی را تفهیم می‌نماید.
پیوند «پور» به‌معنی «پُر» و «ی» نسبت و «الف» زیبایی است. بنابز این میتوان کلمه «زیبا روی» را یکی از معانی نام پوریا دانست.
(پور + ی + ا = پوریا)، پوریا یعنی بسیار دارنده. برگرفته از فرهنگ دهخدا: کسی که با باور پاک به خدا و حقیقت، در پی راه درست میپوید و برای رستگاری و رهنمایی مردم به راه راست پیشرو می شود. حتی اگر کل دنیا با دروغ علیه او بسیج شوند. با استناد به نام‌های کهن ایرانی که در کتاب گنجینهٔ نام‌های ایرانی ثبت است: پوروبّراتَر: پُر برادر، کسی که برادر یا دوستان بسیاری دارد. پوروتور: دارندهٔ گاو نر بسیار. پوروداتا: بسیار دهنده، کسی که بسیار سخاوتمند است. در این نام‌ها پور به‌معنی «پُر» است.

جملاتی از کاربرد کلمه پوریا

ارسلان پوریا (زادهٔ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۰۸ در سلماس – درگذشتهٔ ۱۵ خرداد ۱۳۷۳ در تنکابن) فیلسوف، تاریخ‌نگار، ادب‌دان، نمایشنامه‌نویس و سرایندهٔ ایرانی بود.
این دیباچه نخستین کوشش سامانمند فلسفی در بررسی و ارزیابی گزارشهای تاریخی برای دستیابی به نظریه‌هایی سنجشگرانه و همگانی از تاریخ ایران است. پوریا در این کتاب برپایهٔ زبانی فلسفی و روشی علمی به آسیب‌شناسی اندیشه‌های افلاطون و ارسطو و مارکس و انگلس و دیگر مکتبهای تاریخی ـ فلسفی پرداخته، کژیها و کاستیهایشان را برشمرده و کوشیده، برپایهٔ چنین سنجشگریهای آگاهانه‌ای، روش خویش را در شیوهٔ نگرش فلسفی به تاریخ ایران برنهد و تاریخ را از پایگاه یک «گزارش رویداد» به پایگاه یک «دانش سنجشگرانه» برکشد.
به گفته کتزیاس (۴۴۱–۳۹۲ق. م) نینوس پادشاه آشور تپوریان را مطیع خویش کرد.
نطع کمال خوشتر از فرش پادشاهان کز پوریای رندان بوی ریا نیاید
در آستانه ۱۶ سالگی این برنامه، فصل بیست‌ودوم این مجموعه پس از وقفه‌ای چند ساله، در جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ همزمان با هفته جهانی فضا، دوباره از سر گرفته‌شد. فصل ۲۲ام آسمان شب با تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور در بخش‌های متنوعی چون یک پنل کارشناسی، یک موضوع اصلی، بخش‌های «در آسمان» با اجرای کاظم کوکرم، «پیشتازان فضا» با اجرای پوریا ناظمی، و «ناتیلوس» با اجرای حافظ آهی، هر جمعه‌شب از شبکه چهارم سیما بخش می‌شود.
گفت خامش باش کاینان هر یکی در صفه ای پیشوایانند چون در چال ورزش پوریا
رند و قلاشست در ظاهر ولیکن در نهفت پاکدامن خویش را چون پوریا دارد همی
آب‌انبار معتمد مربوط به دوره قاجار است و در لار، انتهای محله پیرغیب، سه راه شهید باقر پوریان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.