پوتین
معنی کلمه پوتین در لغت نامه دهخدا

پوتین

معنی کلمه پوتین در لغت نامه دهخدا

پوتین. ( از فرانسوی ، اِ ) مأخوذ از فرانسوی ِ بتین . کفش با دیواره های بلند که تا بالای غوزک پا را پوشد. موزه. نیم چکمه.

معنی کلمه پوتین در فرهنگ معین

[ فر . ] (اِ. ) کفش محکم و ساق بلند.

معنی کلمه پوتین در فرهنگ عمید

کفش ساقه بلند که ساقۀ آن تا مچ پا می رسد.

معنی کلمه پوتین در فرهنگ فارسی

کفش ساقه بلندکه ساقه آن تامچ پامیرسد، نیم چکمه
( اسم ) کفش ساقه بلند

معنی کلمه پوتین در دانشنامه عمومی

پوتین (غذا). پوتین ( در زبان فرانسوی: Poutine ) یکی از غذاهای اصیل و سنتی استان کبک در کانادا است که از سیب زمینی سرخ کرده، دَلَمه پنیر و سس گریوی تهیه می شود.
پوتین نمادی از فرهنگ کِبکی به شمار می رود که افزایش شهرت آن باعث محبوبیت این غذا در سایر نقاط کانادا و نیز شمال ایالات متحده شده است. جشن های سالانهٔ پوتین در مونترآل، شهر کبک، دروموندویل و همچنین تورنتو، اتاوا، نیوهمپشایر و شیکاگو برگزار می شود. برخی پوتین را «غذای ملی کانادا» برمی شمارند، ولی برخی دیگر معتقدند که این عنوان نوعی تصاحب فرهنگی هویت ملی کِبکی است. پوتین ممکن است سالم ترین انتخاب در میان غذاها نباشد، اما در میان غذاهای فست فود، یکی از انتخاب های مورد علاقهٔ کانادایی ها به شمار می رود.
این روزها تنوع بسیاری در مواد اولیه و دستور پخت این غذا وجود دارد و برخی معتقدند که می توان پوتین را به عنوان گونه ای جدید از غذا، همچون ساندویچ ها و دامپلینگ ها دسته بندی کرد.
گونهٔ سنتی این غذا از سیب زمینی سرخ کرده، دَلَمه پنیر و سس گریوی تهیه می شود. برای اینکه تردی سیب زمینی های سرخ کرده از بین نرود، دلمه های پنیر و سس گریوی درست پیش از سرو این غذا به بشقاب اضافه می شوند. یک پوتین خوب با تردی سیب زمینی ها، تازگی پنیر و قوام سس آن شناخته می شود.
در صورت در دسترس نبودن دَلَمهٔ پنیر می توان از پنیر موتزارلا به عنوان جایگزین استفاده کرد، چنان که در منطقهٔ ساسکاچوان اغلب از پنیر موتزارلای رنده شده استفاده می شود. سیب زمینی شیرین نیز از آنجایی که دارای ویتامین ها و فیبر بیشتری است، می تواند به عنوان جایگزین سالم تری برای سیب زمینی استفاده شود.
انواع دیگری از پوتین نیز در منوی رستوران ها یافت می شود که معمولاً از مواد افزوده ای بر نوع سنتی این غذا در تهیهٔ آنها استفاده می شود، از جمله سوسیس، مرغ، بیکن، گوشت سرسینه و گوشت دودی مونترآلی.

معنی کلمه پوتین در دانشنامه آزاد فارسی

نوعی کفش نیم چکمه که معمولاً تا بالای قوزک پا را دربر می گیرد و از چرم یا جیر با زیرۀ ضخیم درست می شود. پوتین که در اصل واژه ای فرانسوی است امروز در لباس نیروهای مسلح به «پوتین نظامی» مصطلح است.

معنی کلمه پوتین در ویکی واژه

کفش محکم و ساق بلند.
(پوشاک): کفشی که در برف و یا در جنگ می‌پوشند.

جملاتی از کاربرد کلمه پوتین

در سوم ژوئیه پوتین فرمان اجرایی اصلاحیه را امضا کرد و از چهارم ژوئیه ۲۰۲۰ لازم‌الاجرا شد.
در ۲۷ فوریه، یک ون با علامت‌هایی که روی آن نوشته شده بود "مردم بیدار شوید!" "این جنگ است و پوتین یک تفاله!" در میدان پوشکینسکایا تصادف کرد و آتش گرفت.
پوتین در ۲۴ مارس ۲۰۱۴ با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اوکراین اظهار داشت: «ما به انتخاب مردم اوکراین احترام می‌گذاریم و با مقاماتی که بر اساس این انتخابات بر سر کار خواهند آمد همکاری خواهیم کرد.»
مسئولان انتخابات در روسیه، 5 مارس ۲۰۱۲ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که بیشتر آرای انتخابات ریاست جمهوری روسیه شمرده شده و ولادیمیر پوتین توانسته است ۶۳٫۷۵ درصد آراء را به خود اختصاص دهد. گالوس، از نهادهای نظارتی مستقل انتخاباتی اعلام کرد که پوتین فقط کمی بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورده‌است که به مراتب کمتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان رسمی انتخابات روسیه است. او همچنین اعلام کرد که گزارش‌های متعددی از تخلفات انتخاباتی دریافت کرد که بر اساس آنها، برخی افراد چندین بار در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.
ای فکل در گردن و کت در تن و پوتین بپای با خرام کبک در بر کرده رخت چلچله
پوتین بارها ادعا کرد اوکراین توسط نئونازی‌ها اداره می‌شود و رئیس‌جمهور یهودی اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، از این گروه است. پوتین گفته است که خواهان نازی‌زدایی اوکراین است.
ناگهان جشن با ورود راسپوتین راهب به هم می‌ریزد. راسپوتین زمانی در دربار رومانوف بوده و به دلیل خیانت تبعید شده بود. او برای انتقام، روحش را در ازای یک ظرف طلسم به شیطان فروخته بود، تا بتواند به وسیله آن خاندان رومانوف را نفرین کند.
ولادیمیر پوتین که واپسین هفته‌های ریاست جمهوری خود را در روسیه می‌گذراند به رهبری حزب روسیه واحد، بزرگترین حزب سیاسی روسیه انتخاب شد. بی‌بی‌سی فارسی
در سال ۲۰۱۵ کابایوا در شهر «لوگانو» سوئیس دختری را به دنیا آورد که شایع شد پدر این دختر ولادیمیر پوتین است. انتشار این خبر توجه مطبوعات سوئیسی و بین‌المللی را به او جلب کرد. ژیمناستیک‌کار پیشین روسیه در سال ۲۰۱۹ نیز صاحب یک دوقلو شد و دو سال پیش از آن نیز در یک کلینیک خصوصی در سوئیس صاحب کودکی دیگر شده بود.
هیئت تحقیق و تفحص عمومی در بریتانیا که در سال ۲۰۱۶ مورد مرگ آلکساندر لیتویننکو تحقیق می‌کرد، چنین نظر داده‌است که مأمور اطلاعاتی سابق روسیه در لندن در عملیاتی کشته شد که احتمالاً توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تأیید شده بود.
اصلاحیه قانون اساسی روسیه که در ژانویه ۲۰۲۰ ارائه شد، دومین اصلاحیه قانون اساسی روسیه به‌شمار می‌رود که در ۱۹۹۳ به تصویب رسید. در تاریخ اول ژوئیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که این اصلاحات به رای مردم گذاشته شود، در نتیجه همه‌پرسی ملی برگزارشده، به گفته مقامات برگزار کننده همه‌پرسی تقریباً ۷۸ درصد موافق انجام این اصلاحات و ۲۱/۳ مخالف آن بوده‌اند.