پنیر
معنی کلمه پنیر در لغت نامه دهخدا

پنیر

معنی کلمه پنیر در لغت نامه دهخدا

پنیر. [ پ َ ] ( اِ ) نانخورشی است از شیر کلچیده و آن چنان است که شیر را پس از نیم گرم کردن با مقداری معلوم از مایه ای که در شیردان بره است ( یعنی انفحه ) بیامیزند و در کیسه ای کنند و آن شیر ببندد و آب آن فروچکد. و آن را انواع است چون : پنیر کیسه ای و دلَمه و شور و خیکی و کوزه ای و یرچک. و صاحب قاموس مقدس گوید: پنیر معروف است که در قدیم الایام بعض گلهای خاردار در شیر ریختندی چون منجمد شدی آن را برگرفته در سبد گذارده بوقت حاجت بکار بردندی - انتهی. جُبن. جُبُن. جُبُن . ( منتهی الارب ). ابومسافر. سِنّوط. سَنّوط. نبیر : اجتبان ؛ پنیر ساختن شیر را. ( منتهی الارب ). یک قالب پنیر. جبنة، یک قرص پنیر. لبیکة، پنیر با پست آمیخته. ( منتهی الارب ). دُلماج. دُیماج || اُرنة؛ پنیر تر و شراب و دانه ای است که شیر را پنیر میگرداند. ( منتهی الارب ). گریص ؛ پنیر با طرثوث یا با حمصیص آمیخته یا پنیر بی آمیغ یا پنیر با خرما آمیخته و جائی که در آن پنیر سازند. مَصل ؛ پنیر ساختن. ( منتهی الارب ) :
شبانش همی گوشت جوشد بشیر
خود او نان ارزن خورد بی پنیر.فردوسی.بدو گفت لختی پنیر کهن
ابا مغز بادام بریان بکن.فردوسی.بکن مغز بادام بریان وگرم
پنیر کهن ساز با نان نرم.فردوسی.که از تو پنیر کهن خواستم
زبان را بخواهش بیاراستم.فردوسی.خریدی گر او را بدانگی پنیر
بدی با من امروز چو شهد و شیر.فردوسی.که چو موشان نخورد خواهم من
زهر داروی تو به بوی پنیر.ناصرخسرو.خوش خوش فرود خواهد خوردنت روزگار
موش زمانه را توئی ای بی خرد پنیر.ناصرخسرو.اگر عامه بد گویدم ز آن چه باک
رها کرده ام پیش موشان پنیر.ناصرخسرو.قیمت و عزت کافور شکسته نشود
گر ز کافور به آمدبسوی موش پنیر.ناصرخسرو.هست آسمان چو سفره و خورشید قرص او
انجم چو گوز و مه چو پنیر اندر آسمان.سوزنی.به یمینت چه بود کشکنه و بورانی
به یسارت چه بود نان و پنیر و ریچار.بسحاق اطعمه. || مغز سر درخت خرما.جمار. رجوع به پنیر خرما شود.
- پنیر خشک ؛ ماده بیاض البیضی که جزو عمده شیر است.
- پنیر کردن طفل شیر را ؛ قی کردن طفل شیر بسته و کلچیده را.

معنی کلمه پنیر در فرهنگ معین

(پَ ) [ په . ] (اِ. ) خوراکی که از شیر بسته ترتیب دهند.

معنی کلمه پنیر در فرهنگ عمید

نان خورشی که از شیر درست کنند، شیر را کمی گرم می کنند بعد پنیرمایه به آن می زنند به فاصلۀ چند ساعت مانند ماست می بندد سپس آن را در کیسه می ریزند تا آبش برود و سفت شود. پنیر دارای مقدار زیادی مواد سفیده ای، چربی، کلسیم، و فسفر است. ویتامین a ، b ، و c نیز دارد. پنیری که از شیرِ چربی نگرفته تهیه شود ارزش غذایی بیشتری دارد.
* پنیر نخل: ماده ای سفید، شیرین و به شکل پنیر که در بالای ساقه درخت خرما به وجود می آید، پنیر خرما، جمار.

معنی کلمه پنیر در فرهنگ فارسی

نانخورشی که ازشیرگاووگوسفندبدست می آید
( اسم ) خوراکی که از شیر بسته ترتیب دهند جبن . یا پنیر کردن طفل شیر را. قی کردن طفل شیر را. قی کردن طفل شیر بسته و کلچیده را. یا مثل پنیر . سپید و نرم .

معنی کلمه پنیر در دانشنامه عمومی

پَنیر یکی از گونه های لبنیات است که به طور گسترده ای در صدها نوع مختلف، از شیر تهیه می شود. پنیر را از دَلَمَه شدن شیر، معمولاً شیر گاو، گاومیش، شتر، بز و گوسفند تهیه می کنند. شیر از طریق کشت باکتری ها ترش ( اسیدی ) می شود. سپس با اضافه شدن آنزیم مایه پنیر ( Rennet ) یا یک جایگزین ( مانند اسید استیک یا سرکه ) دلمه می شود و شیر بسته شده و آب پنیر به دست می آید. بیشتر پنیرها در درجه حرارت پخت وپز ذوب می شوند. بیش از ۱۵ هزار نوع پنیر تا به امروز کشف و استفاده گردیده است
انواع پنیر را بر اساس ویژگی هایشان چند نوع دسته بندی مختلف می کنند از جمله نوع ترکیبات شیر، آنزیم مورد استفاده برای ترش کردن آن، رژیم غذایی جانور، روش کار و میزان رطوبت پنیر.
• پنیرهای با رطوبت کم ( ۱۳ تا ۳۴ درصد ) شامل پنیر دومان، پنیر پارمیجانو ( پارمسان ) ، پنیر ریکوتای خشک، پنیر گجی توست و پنیر میزوست می شوند.
• پنیرهای با رطوبت متوسط ( ۳۴ تا ۴۵ درصد ) شامل پنیر ادام، پنیر سفید فتا، پنیر سوئیس، پنیر چدار، پنیر گودا و پنیر لیقوان است.
• پنیرهای با رطوبت زیاد ( ۴۵ تا ۵۵ درصد ) شامل موتزارلا، کممبرت، پنیر محلی، پنیر پیتزا و پنیر آبی می شوند.
• پنیرهای با رطوبت خیلی زیاد ( ۸۰ تا ۸۵ درصد ) شامل پنیر کوتاژ، ریکوتا، پنیر ایمپاستاتا، پنیر نوفشاتل و پنیر خامه ای است.
پنیر یک مادهٔ غذایی باستانی است که ریشه آن به دوران پیش از تاریخ بر می گردد. هیچ کس نمی داند چه کسی و در کجا نخستین پنیر درست شده است، اما زمان های قدیم در مصر، یونان و روم باستان یک غذای محبوب به شمار می رفته است. اما بهترین سناریویی که برای تولید نخستین پنیر پذیرفته شده است به ۱۰٬۰۰۰ سال پیش در منطقه ای از خاورمیانه یا آسیا بر می گردد، جایی که چوپانان از شکم خالی بزها به جای وسیله ای برای حمل شیر تازه استفاده می کردند. در این هنگام آنزیم موجود در شکم خشک شده بز به همراه گرمای نور آفتاب بر شیر اثر کرده و باعث دلمه شدن آن می شود و آن را تبدیل به شیر بسته شده به همراه مایع پنیر می کند. گله داران این پنیر اولیه را از روی گرسنگی مصرف می کردند.
در سال ۲۰۱۴، تولید جهانی پنیر از شیر گاو کامل ۱۸٫۷ میلیون تن بود. ایالات متحده آمریکا با ۲۹ درصد ( ۵٫۴ میلیون تن ) بزرگ ترین تولیدکننده پنیر جهان و آلمان، فرانسه و ایتالیا دیگر تولیدکنندگان بزرگ پنیر در جهان هستند. در طول سال ۲۰۱۵، آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا ۱۰–۱۴ درصد از پنیر تولیدی خود را صادر کردند. در این سال ایالات متحده یک صادر کننده حاشیه ای بود ( ۵٫۳٪ از کل تولید شیر گاو ) ، زیرا بیشتر تولیدات آن برای بازار داخلی بود.
معنی کلمه پنیر در فرهنگ معین
معنی کلمه پنیر در فرهنگ عمید
معنی کلمه پنیر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پنیر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه پنیر در دانشنامه آزاد فارسی

پَنیر (cheese)
ماده غذایی حاصل از دَلمه شدنِ شیر گاو، گوسفند یا بز. این دلمه را از آب شیر (مایع) جدا کرده، پس از نمک زدن، در قالب می گذارند. پنیر با باکتری ها یا قارچ های سطحی عمل می آید، و پیش از خوردن، باید مدتی بماند تا جا بیفتد. شش نوع اصلی پنیر عبارت اند از پنیرهای نرم که ممکن است عمل آمده یا عمل نیامده باشند و پنیر لور و پنیرهای پُرچربی نرم را دربر می گیرند، مانند کامامبر و نوشاتل؛ پنیرهای نیمه سفت که با باکتری ها (مونستر) یا با باکتری و قارچ های سطحی (پورت سالو، گودا، سنت پائولین) عمل می آیند. گاه به آن ها پنی سیلین نیز تزریق می کنند، مثل روکفور، گورگونتسولا، بلو استیلتن، ونزلیدیل؛ پنیرهای سفت، مانند چدار و چشر، که با باکتری عمل می آیند و بعضی از آن ها دارای حفره های بزرگ اند نظیر پنیرهای سوسیس؛ پنیرهای بسیار سفت، مانند پارمزان و اشپالن، از شیر بدون چربی تهیه می شوند؛ پنیر عمل آوری شده که از پودر خشک شیر بدون چربی و افزودنی ها تهیه می شود؛ وی چیز که با منعقدکردن پروتئین های شیر ترشیده با حرارت دادن آب پنیر تهیه می شود.

معنی کلمه پنیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پنیر یکی از فرآوردههای لبنی است و در بابهایی همچون طهارت و اطعمه و اشربه از آن سخن رفته است.
پنیر از خوراکیهای حلال است.
مستحبات و مکروهات خوردن پنیر
خوردن آن در شب، مستحب و در صبح، مکروه است و نیز خوردن پنیر بدون گردو مکروه و با گردو مستحب است.چنان‏که خوردن آن در اوّل ماه استحباب دارد.

معنی کلمه پنیر در ویکی واژه

ماده جامد، سفید، و نرم، از انواع لبنیات که با افزودن مایه پنیر به شیر تهیه می‌شود.
خوراکی که از شیر بسته درست شده و یکی از لبنیات.

جملاتی از کاربرد کلمه پنیر

خزید گربهٔ دهقان به پشت خیک پنیر زدند تا که در انبار، موشکان جولان
دهد گاو پاکیزه کردار، شیر بسازد از آن شیر دهقان‌، پنیر
نرم و نازک‌بر‌ی چو لور و پنیر چرب و شیرین تری ز شکر و شیر
چون گوز درآگند دگر باز از ناز از ماست همی بوی پنیر آید باز
خوش خوش فرود خواهد خوردنت روزگار موش زمانه را توی، ای بی‌خبر، پنیر
ویتس در سال بعد با این‌که خودش آلبومی بیرون نداد، شدیداً مشغول کار با دیگران بود. در آلبوم ۱۹۹۱ گروه پرایمس به نام «دریانوردی در دریاهای پنیر» در نقش صدای «تامی گربه» حاضر شد که با این کار به طرفداران آلترناتیو راک شناسانده شد. همکاری او با این گروه بعداً ادامه پیدا کرد. لس کلی‌پول (خواننده، آهنگساز و نوازندهٔ بیس گروه) نیز در چند کار بعدی ویتس حضور پیدا کرد. ویتس موسیقی متن فیلم ۱۹۹۱ جیم جارموش با عنوان «شب بر روی زمین» را نوشت که همان سال به عنوان یک آلبوم منتشر شد. همچنین تا آخر آن سال، تام در تعدادی فیلم بازی و بر روی آلبوم تعدادی از هنرمندان دیگر نیز کار کرد.
از مواد به کار رفته در آرانچینو می‌توان از لوبیا سبز و سس گوجه و پنیر موتزارلا مخصوص و آرد برنج نام برد.
برکه خندند ساکنان اثیر کز تو با گریه ماند گوز و پنیر
کباب و مرغ و پنیر است و شیر، طعمهٔ من ز حیله‌ام همه کار آگهان بفریادند
پنیراب دادن نشاید به میش که یابد درو قطرهٔ خون خویش
شکم و نافش چون قافله پرتو و پنیر و آن سرین گاهش همچون شکم ماهی شیم