پنه
معنی کلمه پنه در لغت نامه دهخدا

پنه

معنی کلمه پنه در لغت نامه دهخدا

پنه. [ پ َ ن َ ] ( اِخ ) شطی است در تسالی که از کوههای پیند سرازیر شده و دره ٔ«تامیه » را که میان «اُسّا» و «اُلمپ » واقع شده است مشروب میکند و آن را شط پلوپنز نامند و نام فعلی آن شط سلام دریا باشد. رجوع به ایران باستان ج 1 ص 752 دو سطر به آخر مانده و ص 768 س 6 و ص 770 س 15 شود.
پنه. [ پ َ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) در لغت نامه شعوری این صورت آمده است و بدان معنی مزبله داده ، و این کلمه از مجعولات شعوری است.
پنه. [ پ َ ن َه ْ ] ( اِ ) مخفف پناه. رجوع به پناه شود :
طبیعت شود مرد را بخردی
به امید نیکی و بیم بدی
گر این هر دو در پادشه یافتی
در اقلیم و ملکش پنه یافتی.سعدی.

معنی کلمه پنه در فرهنگ عمید

= پناه

معنی کلمه پنه در فرهنگ فارسی

( اسم ) پناه
مخفف پناه

معنی کلمه پنه در دانشنامه عمومی

پنه ( به ایتالیایی: Penne ) نوعی پاستای لوله ای شکل ایتالیایی شبیه به استوانه ای بزرگ است که دو سر آن به صورت اریب بریده شده است. دو نوع پنه در ایتالیا تولید می شود که یکی دارای پوسته ای صاف بوده و «پنه لیشه» ( lisce به معنای صاف ) نامیده می شود و دیگری شیارهایی بر رویش داشته و «پنه ریگاته» ( rigate به معنای شیاردار ) خوانده می شود.
زیتی ( Ziti ) نوعی پاستای لوله ای توخالی است که بافت نرمی دارد و به آن candele ( شمع ) هم می گویند. زیتی به شکل لوله های درازی است که برای پختن آن را به چهار قسمت تقسیم می کنند. سسی که با زیتی خورده می شود معمولاً شامل گوجه فرنگی، پنیر، گوشت، سوسیس، قارچ، فلفل، و پیاز است. زیتی اجاقی یکی از غذاهای ایتالیایی تباران آمریکا است و در سریال آمریکایی سوپرانوز نیز صحنه های خوردن این غذا مرتباً دیده می شود.
پنه (ابروتزو). پنه ( به ایتالیایی: Penne ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان پسکارا واقع شده است. پنه ۹۱ کیلومتر مربع مساحت و ۱۲٬۴۵۱ نفر جمعیت دارد و ۴۳۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه پنه در فرهنگ عمید
معنی کلمه پنه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پنه در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه پنه

جملاتی از کاربرد کلمه پنه

که میداند یقین تا جانش اینجا که او پیداست در پنهانش اینجا
عالم تأملی‌ست ز رمز دهان یار پنهان وگفتگوی عدم آشکار و هیچ
غمزه ات ای عشق چون هردم کند غمازئی آشکارا چون نگردد حالت پنهان من
زیر گیسو کرد پنهان روی خویش ماه را پوشید با گیسوی خویش
از تن‌آسانی شود هرکس که صائب خرقه‌پوش پای خواب‌آلود پنهان زیر دامان می‌کند
ز چشم اعتبار خلق چون پنهان شوی دانی که باشد مستی و رسوایی ما عین مستوری
کانادا: در اوخر سال ۲۰۱۳ ریچارد موزلی قاضی فدرال کانادا، سرویس اطلاعات امنیت کانادا را برای سپردن جاسوسی از مردم کانادا به سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورهای همکار، به شدت سرزنش کرد. یک حکم دادگاه ۵۱ صفحه‌ای نشان می‌دهد که سرویس اطلاعات امنیت کانادا و دیگر آژانس‌های فدرال در حالیکه عملکرد خود را از دادگاه فدرال کانادا پنهان می‌کنند به صورت غیرقانونی، دیگر متحدان فایو آیز را در برنامه‌های نظارت جهانی همراهی می‌کردند
که را باشد چنین قدرت که داند این همه حکمت به جز دارنده دانای پیدا بین پنهان دان
دو آبست حبر و خشیشی بره کز ایشان نداریم موئی پنه
سرویس امنیتی دانمارک روز دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ برابر با ۳ فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که سه ایرانی عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» را پس از مدتی تحت نظر داشتن به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی دستگیر کرده است. به گزارش آسوشیتد پرس، رئیس سرویس امنیت دانمارک روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کپنهاگ گفت که افراد دستگیر شده از سال ۲۰۱۲ برای شش سال برای عربستان سعودی جاسوسی می‌کردند.
مار تا پنهان باشد نتوان کشت او را نتوان کشت عدو تا آشکارا نشود
مشغول مشو به گل که ماراست پنهان ز تو خفته در گلستان
در یک صحنه حذف شده از «شکار جادوگر گی»، اسکار توضیح می‌دهد که در واقع وی در جریان مصاحبه شغلی خود مایکل را از همجنسگرایی خود آگاه کرده‌است. این امر باعث خنده مکرر مایکل شد و او اسکار را در همان‌جا استخدام کرد زیرا «بامزه‌ترین شخصی بود که [مایکل] تاکنون ملاقات کرده بود». اسکار سپس از ترس از دست دادن شغل خود گرایش جنسی خود را از دید همکارانش پنهان کرد.