پنجم

معنی کلمه پنجم در لغت نامه دهخدا

پنجم. [ پ َج ُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ) بعد از چهارم و پیش از ششم. خامس. ( منتهی الارب ). پنجمی. پنجمین :
و هم چار چیزش که بی پنجم اند
بنوباوگی نغز هفت انجم اند.نظامی.

معنی کلمه پنجم در فرهنگ معین

(پَ جُ ) ۱ - (ص . ) دارای رتبه یا شمارة پنج . ۲ - (اِ. ) جزء پسین بعضی از کلمه های مرکب (همراه با عدد ): یک پنجم .

معنی کلمه پنجم در فرهنگ فارسی

آنچه که در مرتب. پنج واقعی شده که در مرتب. بعد از چهارم و پیش از ششم است پنجمی پنجمین خامس . سا پنجم رواق . آسمان پنجم فلک مریخ سپهر پنجم .

معنی کلمه پنجم در دانشنامه آزاد فارسی

پَنْجُم (fifth)
در موسیقی، فاصله ای تشکیل شده از پنج نت دیاتونیک، شامل سه پردۀ کامل و یک نیم پرده، مثلاً دو ـ سل. یک فاصلۀ پنجم نمونه ای از یک فاصلۀ «کامل» یا «درست» است چون در گام های ماژور و مینور هر دو یکسان می ماند. فاصلۀ پنجم افزوده (با افزودن یک نیم پرده)، مثل دو ـ سل دیز، یا کاسته (با کاستن یک نیم پرده) مثل دو ـ سل بمل، می تواند باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه پنجم

در این جدول آکوردهای مینور از نت پایه، سوم و پنجم با نماد آنها نشان داده می‌شود.
عذر پنجم آن که ترسد که به وی قصد کنند و وی را برنجانند و شرع بدین رخصت داده است که اگر حد نیز بر وی واجب بود پنهان دارد و توبه کند، پس از شری دیگر حذر کردن روا باشد.
بس غصه داد و رنجم،زان منزل سپنجم ماه چهارده شب، حور دو هفت ساله
آرتاخائیس (یونانی باستان: Ἀρταχαίης)، پسر آرتائوس، مهندس هخامنشی ایران باستان بود که در حدود قرن پنجم پیش از میلاد می‌زیست.
فصل پنجم: در حصر اضداد آن اجناس که اصناف رذایل باشد.
ورزشگاه غدیر اهواز، پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران در شهر اهوازاست که گنجایش ۳۸۹۰۰ نفر را دارد. این ورزشگاه به عنوان ورزشگاه خانگی باشگاه استقلال خوزستان در محدوده شمالغرب اهواز در کنار جاده اهواز–اندیمشک در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار ساخته شده است.
زیارتگاه امامزاده معصوم در خیابان قزوین بین گمرک و سه راه آذری در تهران واقع شده است. همچنین امامزاده معصوم نام محله‌ای از منطقه ۱۰ شهرداری تهران که در خیابان قزوین تقاطع خیابان برادران شهید عرب (هفت چنار) واقع‌ شده‌است. صاحب این آرامگاه از نوادگان امام پنجم شیعیان محمد باقر می‌باشد.[نیازمند منبع]
اقتصاد سرمایه‌داریِ مختلط اسپانیا سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان، پنجمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو می‌باشد.
بو سلیمان دارایی گوید: هر انکس که سیر خورد در وی شش خصلت پدید آید از خصال بد: یکی حلاوت عبادت نیابد، دیگر حفظ وی در یاد داشت حکمت بد شود، سوم از شفقت بر خلق محروم ماند پندارد که همه همچون وی سیراند، چهارم شهوات بر وی زور کند و زیادت شود، پنجم طاعت و عبادت اللَّه بر وی گران شود، ششم چون مؤمنان گرد مسجد و محراب گردند وی همه گرد طهارت گردد. و در خبر است از مصطفی علیه الصلاة و السلام گفت که دلهای خویش را زنده گردانید باندک خوردن و پاک گردانید بگرسنگی تا صافی و نیکو شود. و گفت: هر که خویشتن را گرسنه دارد دل وی زیرک شود و اندیشه وی عظیم. شبلی گفت: هیچ وقت گرسنه نه نشستم که نه در دل خود حکمتی و عبرتی تازه یافتم و قال النبی (ص): «افضلکم عند اللَّه اطولکم جوعا و تفکرا و ابغضکم الی اللَّه کلّ اکول شروب نئوم، کلوا و اشربوا فی انصاف البطون فانه جزء من النّبوّة».
ژان پنجم سپس آندرونیکوس را زندانی و از جانشینی خود محروم گرداند و به‌جای او مانوئل را در ۲۵ سپتامبر ۱۳۷۳ (چند روز پیش از دستگیری ساوجی بیگ و پایان شورش) به‌جانشینی خود برگزید.
پنجم- تعیین اهداف آموزشی متناسب با هر سطح
چون طبع پنجمین بکشد روح را مهار ترجیع کن، بگو، هله بگریز زین چهار
و روز یکشنبه بیست و پنجم این ماه نامه رسید از غزنین بگذشته شدن مظفّر پسر خواجه علی میکائیل، رحمة اللّه علیه، و مردی شهم‌ و کافی و کاری بود بخلیفتی‌ پدر.
نسبت جمله پنجم به چهارم برابر است با ۱٫۶۶
به پنجم که دیدی یکی شارستان بدو اندرون ساخته کارستان
ساختمان مدور، مربوط به سده ۱۶ و قصر کارل پنجم است.
روز پنجم خلاص دادندش دارو از دیده برگشادندش