پنجشنبه
معنی کلمه پنجشنبه در لغت نامه دهخدا

پنجشنبه

معنی کلمه پنجشنبه در لغت نامه دهخدا

پنجشنبه. [ پ َ شَم ْ ب َ / ب ِ ] ( اِ مرکب ) روز ششم هفته پیش از جمعه. یوم الخمیس. ( منتهی الارب ). خمیس. در علم احکام نجوم ، رب آن مشتری است و منسوب بدان سیاره است.
پنجشنبه. [ پ َ شَم ْ ب ِ ] ( اِخ )شهری است در سمت شرقی سمرقند به فاصله سه فرسنگ.
پنجشنبه. [ پ َ شَم ْ ب َ ] ( اِخ ) نام ناحیه ای است مرکب از 42 قریه که به قضای اردوی ولایت و سنجاق طربزون اتصال دارد. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه پنجشنبه در فرهنگ معین

(پَ شَ بِ ) (اِمر. ) روز ششم هفته ، روز قبل از جمعه .

معنی کلمه پنجشنبه در فرهنگ عمید

روز ششم از ایام هفته.

معنی کلمه پنجشنبه در فرهنگ فارسی

( اسم ) روز ششم هفته روز قبل از جمعه خمیس . یا پنجشنبه شب . شبی که فردای آن جمعه است شب جمعه شام پنجشنبه.
شهری است در سمت شرقی سمرقند

معنی کلمه پنجشنبه در دانشنامه عمومی

پنج شنبه (ازبکستان). پنج شنبه ( به ازبکی: Paishanba ) یک منطقهٔ مسکونی در ازبکستان است که در شهرستان کته قورغان واقع شده است. پنج شنبه ۱۱٬۶۰۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه پنجشنبه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پنج شنبه اولین روز از ایام هفته می باشد و از آن به مناسبت در ابواب مختلف فقهی سخن رفته است.
برای روز پنج شنبه اعمال و احکام خاصی ذکر شده است که به مواردی از آن ها اشاره می شود:
← طهارت
۱. ↑ بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ج۴، ص۲۱۷.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام،ج ۱، ص۷۷۹.
...
[ویکی شیعه] پنج شنبه (روز). پنج شنبه ششمین روز هفته در تقویم هجری شمسی است. در روایاتی از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) ، پنج شنبه، روز مبارک و مهمی دانسته شده است. خواندن برخی دعاها، زیارت امام حسن عسکری(ع) و کوتاه کردن ناخن از جمله مستحبات این روز است. مسلمانان در این روز به زیارت اهل قبور می روند.
بر اساس روایاتی از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع)، پنج شنبه روز مهمی دانسته شده و ویژگی هایی برای این روز برشمرده اند، مانند:
برخی از اعمال مستحب در روز پنج شنبه:

معنی کلمه پنجشنبه در ویکی واژه

gioved?
روز ششم هفته، روز قبل از جمعه.

جملاتی از کاربرد کلمه پنجشنبه

و امیر بهرات رسید روز پنجشنبه نیمه ذو الحجّه، و روز چهارشنبه بیست و یکم این ماه از هرات برفت براه پوشنگ تا سوی سرخس رود؛ و لشکر آنجا عرض کرد .
پنجشنبه ۲۰ مرداد، گروهی از کشاورزان اصفهان در اعتراض به کمبود آب، در برابر سازمان آب اصفهان تجمع اعتراضی برپا کردند.
زان می که از او سینه صافی است چو آیینه پیش آر و مده وعده بر شنبه و پنجشنبه
الین استریچ در روز پنجشنبه ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ در ۸۹ سالگی در خانه‌اش در بیرمنگام، میشیگان درگذشت.
روز پنجشنبه بود و جمعه که باز آسمان ساخت و داد زینت و ساز
و روز پنجشنبه هشت روز باقی مانده از ذو الحجّه امیر، رضی اللّه عنه، از غزنی برفت بر راه کابل تا بهندوستان رود غزو هانسی را. و ده روز بکابل مقام کرد.
سلطان مسعود، رضی اللّه عنه، پس از آنکه دل ازین دو شغل فارغ کرد و ایشان را سوی غزنین بردند، چنانکه بازنمودم، نشاط شراب و صید کرد بر جانب ترمذ بر عادت پدرش، امیر محمود، رحمة اللّه علیه، و از بلخ برفت روز پنجشنبه نوزدهم ماه ربیع الآخر سنه اثنتین و عشرین و اربعمائه‌، و بیشتر از اولیا و حشم با وی برفتند. استادم بو نصر رفت- و می‌بازنایستاد از چنین خدمتها احتیاط را تا برابر چشم وی باشد و در کار وی فسادی نسازند- و من با وی بودم و چون بکران جیحون رسیدیم، امیر فرود آمد و دست بنشاط و شراب کردند. و سه روز پیوسته بخورد. روز چهارم برنشست و بشکار شیر و دیگر شکارها رفت و چهار شیر را بدست خویش کشت- و در شجاعت آیتی بود، چنانکه در تاریخ چند جای بیامده است- و بسیار صید دیگر بدست آمد از هر چیزی. و وی خوردنی خواست و صندوقهای شکاری‌ پیش آوردند و نان بخوردند و دست بشراب بردند. و خوران خوران‌ می‌آمد تا خیمه. و بیشتر از شب بنشست.
در ایالات متحده و کانادا، پیش‌بینی می‌شود آرگایل در آخر هفته افتتاحیه خود ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. این فیلم ۱٫۷ میلیون دلار از پیش نمایش‌های پنجشنبه شب به دست آورد. ورایتی خاطرنشان کرد که در اکران استودیویی مرسوم، این فیلم باید حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان بفروشد تا دخل و خرج برابر شود.
و روز پنجشنبه غرّه ماه ربیع الأوّل امیر مسعود بار داد، که سخت تندرست‌ شده بود، بار عام، و حشم و اولیا و رعایای بست پیش آمدند و نثارها کردند. و رعایا او را دعای فراوان گفتند و بسیار قربانی آوردند به درگاه و قربان کردند و با نان به درویشان دادند، و شادی‌یی بود که مانند آن کس یاد نداشت.
پنجشنبه ۱۶ تیر گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در شوش، در یک تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به درخواستهای خود شدند.
مر شب پنجشنبه را ز کرم رنجه فرما به بنه خانه قدم
پنجشنبه ۲۶ خرداد، جمعی از کشاورزان و دامداران شهرستان قهدریجان همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به اصفهان، تجمع اعتراضی بر پا کردند.
و والی چغانیان‌ همین روز که امیر ببلخ رسید آنجا آمد و وی را استقبال نیکو کردند و جایی بسزا فرود آوردند و خوردنی و نزل‌ بی‌اندازه دادند. و دیگر روز بخدمت آمد و امیر را بدید و بسیار اعزاز و نواخت‌ یافت و هم بدان کوشک که راست کرده بودند بازشد . و در روزی بچند دفعت بوعلی رسولدار بخدمت نزدیک وی رفتی و هر باری کرامتی‌ و تحفه‌یی بردی بفرمان عالی. و هدیه‌ها که آورده بود والی چغانیان از اسبان گران‌مایه و غلامان ترک و باز و یوز و چیزهایی که از آن نواحی خیزد پیش امیر آوردند سخت بسیار و بموقعی‌ خوب افتاد. و روز پنجشنبه نهم ماه محرّم مهمانی‌یی بزرگ و نیکو بساخته بودند، جنیبتان‌ بردند و والی چغانیان را بیاوردند و چوگان باختند و پس از آن بخوان فرود آوردند و بعد از آن شراب خوردند و روز بخوشی بپایان آمد. و روز چهارشنبه نیمه محرّم والی چغانیان خلعتی سخت فاخر پوشید، چنانکه ولاة را دهند؛ و نیز بر آن زیادتها کردند، که این آزاد مرد داماد بود و با این جانب بزرگ‌ وصلت‌ داشت بحرّه‌یی‌ - و حاکم چغانیان امروز در سنه احدی و خمسین و اربعمائه‌ بر جای است، کارش تباه شده‌ که خویشتن‌دار نیامد و خواجه رئیس علی میکائیل بود او را بچغانیان، و این مقدار که نمودیم کفایت باشد- و والی‌ چغانیان چون خلعت بپوشید، پیش آوردند، رسم خدمت بجای آورد و امیر بسیار اعزاز و نواخت ارزانی داشت و گفت‌ : بر امیر رنج بسیار آمد ازین نوخاستگان ناخویشتن شناسان‌ پسران علی تگین، و چون خبر بما رسید، سپاه سالار را با لشکرها فرستاده شد؛ و ما تلافی‌ این حالها را آمده‌ایم اینجا. بمبارکی سوی ناحیت باز باید گشت و مردم خویش را گرد کرد تا از اینجا سالاری محتشم با لشکر گران از جیحون گذاره کند و دست بدست کنند تا این فرصت جویان را برانداخته آید. گفت: