پنجاهم

معنی کلمه پنجاهم در فرهنگ عمید

آن که یا آنچه در مرتبۀ پنجاه واقع شده.

معنی کلمه پنجاهم در فرهنگ فارسی

در مرتب. پنجاه .

جملاتی از کاربرد کلمه پنجاهم

نخستین نمایش جهانی جاماندگان در ۳۱ اوت ۲۰۲۳ در پنجاهمین جشنواره فیلم تیلوراید بود. همچنین در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۳ نمایش داده شد و در آنجا نایب قهرمان جایزه انتخاب مردم شد. همچنین به بخش «نماد» بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان دعوت و در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در این جشنواره نمایش داده شد.
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ معاون حقوق بشر دبیرکل سازمان ملل در پنجاهمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، موارد بسیاری از نقض حقوق بشر توسط سوی جمهوری اسلامی را گزارش کرد و اعلام کرد که حکومت ایران در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی دست‌کم ۱۰۵ نفر را اعدام کرده‌است.
جاماندگان در پنجاهمین جشنواره فیلم تلیوراید در ۳۱ اوت ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ به‌وسیلهٔ فوکس فیچرز در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و بیش از ۴۲ میلیون دلار فروش داشت. جاماندگان همچنین به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال از سوی هیئت ملی بازبینی فیلم و انستیتوی فیلم آمریکا برگزیده و برندهٔ دو جایزه در مراسم گلدن گلوب شد. در مراسم اسکار این فیلم در پنج رشته شامل بهترین فیلم و در مراسم بفتا در هفت رشته شامل بهترین فیلم نامزد شد.
پانصد و پنجاهم پار عنایت فرمود شه‌مواجب‌که ترا زین‌پس‌این مکتسب است
مزواتی سوم، پادشاه اسواتینی، در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ در مراسم پنجاهمین سالگرد استقلال کشورش اعلام کرد نام کشورش را از «پادشاهی سوازیلند» به «پادشاهی اسواتینی» تغییر داده‌است. او یکی از معدود پادشاهان جهان است که قدرت چنین تغییری را یک تنه دارد.