پنالتی

پنالتی

معنی کلمه پنالتی در فرهنگ معین

(پِ ) [ انگ . ] (اِ. ) جریمه ای که بر اثر خطای بازیکن به نفع حریف به او تعلق می گیرد و نوع آن در بازی های مختلف فرق دارد.

معنی کلمه پنالتی در فرهنگ عمید

۱. جزا.
۲. (ورزش ) در فوتبال، نقض عمدی مقررات بازی از طرف مدافعان دروازه. هرگاه در داخل محوطۀ ۱۸ قدم یا منطقۀ پنالتی خطایی صورت بگیرد داور دستور می دهد توپ را در نقطۀ پنالتی بکارند و یک تن از دستۀ مقابل توپ را به داخل دروازه بزند.
۳. تاوان.

معنی کلمه پنالتی در فرهنگ فارسی

نقض عمدی ازجانب مدافعان دروازه، جزا

معنی کلمه پنالتی در فرهنگستان زبان و ادب

[ورزش] ← جریمه

معنی کلمه پنالتی در دانشنامه عمومی

پنالتی (شرکت). پنالتی اسپورت ( انگلیسی: Penalty ) شرکت تجهیزات ورزشی برزیلی است، که در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد.

معنی کلمه پنالتی در ویکی واژه

جریمه‌ای که بر اثر خطای بازیکن به نفع حریف به او تعلق می‌گیرد و نوع آن در بازی‌های مختلف فرق دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه پنالتی

کوین یامگا بهترین پنالتی‌زن خارجی استقلال با ۱۶ پنالتی گل شده است.
الکس در یورو ۲۰۰۸ هم بیشتر به عنوان بازیکن ذخیره به میدان می‌رفت اما در برابر رومانی بازی را به عنوان کاپیتان تیم آغاز کرد. در بازی برابر هلند الکس به عنوان ذخیرهٔ آنتونیو دی ناتالهی ناآماده وارد میدان شد و روند تیم را بهبود بخشید هر چند نتوانست مانع شکست ۳–۰ ایتالیا شود. در دیدار یک چهارم نهایی مقابل اسپانیا الکس به عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شد و با یک حرکت تکنیکی بی‌نظیر در برابر سرجیو راموس همگان را به حیرت واداشت. ایتالیا در ضربات پنالتی با نتیجهٔ ۴–۲ مغلوب شد.
۱- در رقابت‌های جام حذفی پرسپولیس یک بار و استقلال دو بار موفق به برد در پنالتی‌های انتهای بازی شده‌اند که نتیجه آن طبق قوانین فیفا در ستون تساوی ذکر شده‌است.
آنها در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۱ در برابر جونبوک، ۴–۲ در ضربات پنالتی پیروز شدند. این مسابقات در جام جهانی ۲۰۱۱ باشگاه فیفا به دست آوردند.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال چکسلواکی بازی کرده‌است. او به دلیل اختراع ضربه چیپ (پنالتی) شهرت دارد. او این ضربه را در فینال مسابقات جام ملتهای اروپا در سال ۱۹۷۶به ثمر رساند.