پلوس

معنی کلمه پلوس در لغت نامه دهخدا

پلوس. [ پ ُ ] ( اِ ) مخفف چاپلوس است که فریب دادن به چرب زبانی باشد. ( برهان قاطع ). چرب زبانی و فریب. ( فرهنگ خطی ). || ( ص ) فریبنده که به چرب سخن مردم را از راه برد.
پلوس. [ پ ُ ] ( اِخ ) پاولوس. صورت لاطینیه نام پل.

معنی کلمه پلوس در فرهنگ معین

(پُ ) (اِ. ) = پلواس : فریب دادن ، چرب زبانی .

معنی کلمه پلوس در فرهنگ عمید

چرب زبانی، خوشامدگویی برای فریب دادن.

معنی کلمه پلوس در فرهنگ فارسی

چرب زبانی:خوشامدگویی برای فریب دادن
( اسم ) فریب دادن بچاپلوسی .
صورت لاطینیه نام پل

معنی کلمه پلوس در ویکی واژه

پلواس: فریب دادن، چرب زبانی.

جملاتی از کاربرد کلمه پلوس

هوادار باید دغدغه مند بوده و با افرادی که برای چاپلوسی و شوآف اقدام به این عمل تخریبی دارند قاطع و محکم برخورد کنند.
او از جمله شاعرانی است که چاپلوسی را نمی‌پسندد و ترجیح می‌دهد در قصیده به جای مدح گفتن، تذکر بدهد. او هلاکو خانی را، که آخرین خلیفهٔ عباسی را به قتل رسانده‌است، تمجید و در همان زمان، برای خلیفهٔ مقتول نیز سوگواری می‌کند؛ حال آن که حاکم شیراز — که سعدی او را نیز تمجید کرده‌است — برای شکست دادن همین خلیفه، لشکری را به کمک هلاکوخان گسیل کرده‌بود.
بر در خرگه سگان ترکمان چاپلوسی کرده پیش میهمان
چاپلوسان و چاکران قدیم روی مجلس هوار می‌بینم
چاپلوس و دزد و حیز آزاد و من در حبس و رنج زانکه فکرم را به گرد معرفت جولان بود
اگر طاعت خنزیر شهوت داری، در تو صفت پلیدی و بی شرمی و حریصی و چاپلوسی و منافقی و خسیسی و حسد و شماتت و غیر آن پدید آید و اگر وی را مقهور کنی و به ادب و زیر دست عقل و شرع داری، در تو صفت قناعت و خویشتنداری و شرم و آرام و ظریفی و پارسایی و کوتاه دستی و بی طمعی پدید آید.
در توصیف اسماگ گفته شده که «او اژدهایی بسیار حریص، نیرومند و پلید است» تالکین در وصف شخصیت اسماگ گفته است که او باهوش است می‌تواند سخن بگوید از تعریف و تمجید و چاپلوسی نسبت به خودش خوشش می‌آید و از این که بیلبو از او تعریف می‌کند لذت می‌برد. او قدرت هیپنوتیزم دارد به این صورت که هر بار که بیلبو در چشمانش نگاه می‌کند چشمانش برق می‌زند و باعث می‌شود بیلبو حتی هنگامی که به کمک حلقه ناپدید شده تحت تأثیر قرار بگیرد و احساس کند که باید حقیقت را دربارهٔ خودش به اژدها بگوید. این توصیفات کمابیش در فیلم هابیت: برهوت اسماگ نشان داده شده است.
رب اعلی گر ویست اندر جلوس بهر یک کرمی چیست این چاپلوس
گفتا که چاپلوسی از این بیشتر مکن برخیز و می بیار و به پیمان تو دم به دم
اقدامات انتیفا با انتقاداتی از جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مفسران سیاسی در رسانه‌های ایالات متحده مواجه شده‌است. نانسی پلوسی در ۲۹ اوت ۲۰۱۷ خشونت کنشگران انتیفا را در برکلی محکوم کرد. لورا اینگرم میزبان کنفرانس محافظه‌کار و همکار فاکس نیوز پیشنهاد کرد که انتیفا را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند. نوام چامسکی آنها را «هدیه‌ای بزرگ برای [جناح] راست توصیف کرد. مایکل کازین، سردبیر دیسنت اعلام کرد: «غیرچپ‌گراها، بیشتر به عنوان یک نیروی مخرب و بی‌قانون به چپ نگاه می‌کنند. خشونت باعث می‌شود این دیدگاه تأیید شود.»
چاپلوسی در طبیعت چند پنهان داشتن حیله آخر پوست بر تن می‌درّد روباه را