پلو

پلو

معنی کلمه پلو در لغت نامه دهخدا

پلو. [ پ ُ ل َ / لُو ] ( اِ ) طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است. اگر با یکی از حبوبات مانند عدس و باقلی و لوبیا وماش پخته شده باشد با اضافه آن کلمه عدس پلو و باقلی پلو و لوبیاپلو و ماش پلو سبزی پلو و آلوبالوپلو و زرشک پلو و هویج پلو و کلم پلو و امثال آن گویند و اگر بی گوشت و چیزهای دیگر باشد بر آن چلو پلاو اطلاق کنند.
پلو. [ پ ِ ل ِوْ ] ( اِخ ) رجوع به پالااس شود.
پلو. [ پْل ُ / پ ِ ل ُ] ( اِخ ) مرکز بخشی از ایالت کانتال در شهرستان موریاک دارای 2004 تن سکنه.

معنی کلمه پلو در فرهنگ معین

(پُ لُ ) (اِ. ) خوراک ایرانی که از برنج پخته با کره یا روغن فراهم می شود و معمولاً با نوعی خورشت همراه است .

معنی کلمه پلو در فرهنگ عمید

برنج پخته و صافی کرده مخلوط با گوشت یا سبزی یا باقلا یا لوبیا و امثال آن ها. &delta، با هریک از حبوب مانند باقلا یا لوبیا یا عدس پخته شود به اضافۀ نام آن نامیده می شود: باقلاپلو، لوبیاپلو، عدس پلو. اگر برنج تنها باشد آن را چلو می گویند.

معنی کلمه پلو در فرهنگ فارسی

برنج پخته وصافی کرده مخلوطباگوشت یاسبزی یا، لوبیاوامثال آنهاواگرتنهاپخته شود آنراچلو، میگویند
( اسم ) غذایی که با برنج جوشیده شده در آب تهیه کنند و باکره یا روغن بانضمام اغذی. گوشتی دیگر ( بصورت قیمه خورش کباب ) صرف میشود پلاو .
مرکز بخش از ایالت کانتال شهرستان موریاک

معنی کلمه پلو در دانشنامه عمومی

پلو (شهر اتریش). پلو ( به آلمانی: Pöllau ) یک منطقهٔ مسکونی در اتریش است که در هارتبرگ فورستنفلد واقع شده است. پلو ۴٫۶۲ کیلومتر مربع مساحت دارد ۴۲۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه پلو در دانشنامه آزاد فارسی

پُلو
در آشپزی ایرانی، آن دسته از غذاهایی که جزء اصلی آن، برنج، را با گوشت، یا سبزی، یا حبوبات، یا مواد دیگر به هم آمیخته دم می گذارند. نامِ هریک از این غذاها با افزودن نامِ حبوبات یا موادی که در آن به کار رفته است، به واژۀ پلو به دست می آید، مانند عدس پلو، لوبیاپلو، کلم پلو. برخی از این غذاها به رسم مردمان برای روزهای خاص تهیه می شوند، مثل شیرین پلو که در آن خلال پوست مرکبات، بادام، و شکر به کار می برند و برخی آن را از غذاهای سفرۀ عروسی می دانند. نیز← دَمی

معنی کلمه پلو در ویکی واژه

خوراک ایرانی که از برنج پخته با کره یا روغن فراهم می‌شود و معمولاً با نوعی خورشت همراه است.
پلو. غذایی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را گونه‌هایی است.

جملاتی از کاربرد کلمه پلو

چو با گردون دونت در نگیرد چرا سرمایه سازی چاپلوسی
بردند آب صفوت رندان پاکباز پیران گول گیر و مریدان چاپلوس
به دلداری و چاپلوسی و فن کشیدش سوی خانهٔ خویشتن
این نوشته با اختلاف بسیار کمی توسط استرابون و پلوتارک نیز نقل شده‌است. اگرچه تحقیقات جدید درستی وجود چنین نوشته‌ای در آرامگاه کوروش را زیر سؤال برده‌است اما ساختار ساده و بدون تزئین بنا مضمون همین نوشته را منتقل می‌کند.
من ای چاپلوس آدم باز گوش نیم چون تو هرگز عقیده‌فروش
آتشفشان سان کریستوبال در بخش چیچیگالپا و در ۹۵ مایلی شمال غربی ماناگوآ قرار دارد و جوانترین و فعالترین مخروط از مجموع ۵ ساختار آتشفشانی تشکیل‌دهندهٔ مجموعهٔ آتشفشانی سان کریستوبال در منتهی‌الیه شمال غربی رشته‌کوه مارابیوس محسوب می‌شود. لا کاسیتا، ال چونکو، مویوتپه و لا پلونا دیگر آتشفشان‌های این مجموعهٔ آتشفشانی هستند. ال چونکو در ۴ کیلومتری غرب، مویوتپه در ۴ کیلومتری شمال شرقی و کاسیتا درست در شرق سان کریستوبال قرار داشته و کالدرای لا پلونا در منتهی‌الیه شرقی این مجموعهٔ آتشفشانی واقع است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اسپتزیا، باشگاه فوتبال پیستویزه، باشگاه فوتبال کالیاری، باشگاه فوتبال رجانا، باشگاه فوتبال پیزا، باشگاه فوتبال نووارا، باشگاه فوتبال بوتو پلوودیو، و باشگاه فوتبال پرو ورچلی اشاره کرد.
چنان کن تواضع که اهل فسوس تصوّر نبندند بر چاپلوس
کجا بر توان بست بر وی فسوس خردمند نفریبد از چاپلوس
در سال ۱۸۶۷ درحالی‌که مشاغل خودرا دنبال می‌کرد به (لیگ صلح و آزادی) کمک نمود، از جمله مسئول روابط خارجی شرکت فولاد جورا سیمپلون از سال ۱۸۷۳ تا ۱۸۹۱ بود.
دلاله کند به چاپلوسی آراسته مجلس عروسی
یک ملک بی‌عقیده و یک شهر چاپلوس یارب بلا برای چه نازل نمی‌شود
فسون چاپلوسی خواند بسیار نیامد آن پری، لیکن به گفتار
آن خانه‌های خلوت و غلمان و حور عین وان قاب‌های پر ز پلو زعفران او