پلمب

معنی کلمه پلمب در فرهنگ معین

(پُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - قطعة سرب یا موم آب شده ای که برای جلوگیری از دستکاری و سوءاستفاده به سر پاکت یا در مغازه یا خانه یا مکان دیگری مهر شود، مهرو موم . (فره ). ۲ - مجازاً به معنی تعطیل کردن و بستن جایی .

معنی کلمه پلمب در فرهنگ عمید

مُهر سربی کوچک سوراخ دار که بعد از بستن در جایی یا چیزی با نخ به آن وصل می کنند تا از دست خوردگی در امان بماند.
* پلمب شدن: (مصدر لازم ) [مجاز] بسته شدن، تعطیل شدن جایی.

معنی کلمه پلمب در فرهنگ فارسی

سرب، اسرب، ساچمه، مهرسربی کوچک

معنی کلمه پلمب در ویکی واژه

قطعة سرب یا موم آب شده‌ای که برای جلوگیری از دستکاری و سوءاستفاده به سر پاکت یا در مغازه یا خانه یا مکان دیگری مهر شود، مهرو موم. (فره)
مجازاً به معنی تعطیل کردن و بستن جایی.

جملاتی از کاربرد کلمه پلمب

دادستان کاشان همچنین از پلمب بیش از ۴۰ کافه و رستوران در این شهر به دلیل عدم رعایت حجاب توسط مشتریان خبر داد.
در شهرستان ری اداره ورزش و جوانان از پلمب شش باشگاه ورزشی زنانه به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری خبر داد.
بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، روی کرکره مغازه‌های بسته و تعطیل شده در اصفهان شعارهایی مانند «مرگ بر وطن‌فروش»، «مرگ بر کاسب قاتل» و همراه با هشتگ «تحت نظر» نوشته شده‌است. دادستان پاوه نیز خودش اقدام به پلمپ مغازه‌های تعطیل کرده است. همزمان سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که اداره اماکن در ایلام نیز به واحدهای صنفی بازاریان پلمب زده‌است.
در سوادکوه ۷ کافه و رستوران به دلیل نقض «مقررات حجاب» پلمب شدند.
یک مقام استان مازندران از «پلمب ۳۳۸ واحد صنفی» به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری خبر داد.
این شرکت در دههٔ ۱۳۷۰ با یک اختلاس ۲۰ میلیارد تومانی نیز مواجه شد. در پی مشکلات مالی، کارخانهٔ ارج رو به سقوط گذاشت تا سرانجام در روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ با پلمب قضایی انبار ارج، پس از ۷۹ سال به‌طور رسمی تعطیل شد و میان سهام‌داران پرشماری دست‌به‌دست گشت.
در سالگرد قمری درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه، چند مرجع تقلید مانند یوسف صانعی و بیات زنجانی و همچنین چند گروه سیاسی به بیت او تسلیت گفته اند و گزارش هایی از تعطیلی بازار شهر نجف آباد، محل تولد آیت الله منتظری، منتشر شده است. بیت آیت الله منتظری با انتشار بیانیه ای با اشاره به ضرب و شتم و دستگیری بعضی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع و چهلمین روز درگذشت او، اعلام کرده بودند به خاطر نگرانی از تکرار این حوادث، مراسم نخستین سالگرد درگذشت آقای منتظری برگزار نمی شود. در این بیانیه با اشاره به حمله «نیروهای لباس شخصی» به دفتر آیت الله منتظری و «غارت و پلمب» آن، از این که در حکومت جمهوری اسلامی «حریم امنی» وجود ندارد، انتقاد شده بود. بی بی سی فارسی
در ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ خبر تعطیلی این شرکت در میان برخی وبگاه‌های ایرانی منتشر شد که مدیران این شرکت آن را رد کردند؛ اما در ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ با پلمب قضایی انبار ارج، این کارخانهٔ ۷۹ ساله به شکل رسمی تعطیل گردید.
گروهی از شهروندان در مقابل این مرکز خرید شعارهای اعتراضی «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «تا تهران رو پس نگیریم آروم نمی‌گگیریم» سر دادند. تجمع کنندگان از کسبه پاساژ علاءالدین بودند و به پلمب شدن این مرکز خرید اعتراض دارند.
واحدهای صنفی متعلق به ۱۸ شهروند بهائی به تعداد ۱۲ عدد در شهرهای شهر کرد و ساری توسط مأموران نیروی انتظامی پلمب شدند.