پلت

معنی کلمه پلت در لغت نامه دهخدا

پلت. [ پ َ ل َ ] ( اِ ) نام گونه ای از درخت افرا. چوب آن از تبریزی محکم تر و برای بنا بکار میرود و در جنگلهای مازندران و گیلان از آن بسیار است این کلمه در گیلان و دررودسر و رامسر و شهسوار به آسر اَنسینْی گفته میشود و در لاهیجان و دیلمان به سفیدار و در کلارستاق و گیلان به شیردار و نامهای دیگر آن گندلاش ( در آستارا ) و پلاس ( در کوه درفک ) بستام و بسکام و بُسکم ُ ( در طوالش ) و بلَس ( در لاهیجان ).
پلت. [ پ َ ل َ ] ( اِ ) قسمی ماهی خوراکی که در بحر گیلان صید میشود. این ماهی را بزبان گیلکی سَسه ِ گویند و آن با ماهی کپور تقریباً هم وزن و از حیث جثه نیزهمانند است کلمه سَس در بیشتر نقاط گیلان بمعنی «بی نمک و بی مزه » است و بعید نیست بمناسبت اینکه گوشت آن دارای طعم و مزه ای نیست این نام بدو داده شده باشد،در دهانه سفیدرود و حسن کیاده آن را پَلَت َماهی می نامند که بمعنی پولادماهی باشد. ( از مقاله ماهیهای دریای خزر که نام گیلکی دارند نگارش منوچهر ستوده ).
پلت. [ پ ِ ] ( اِخ ) نام موضعی در کیلیکیه قدیم. ( ایران باستان ج 2 ص 999 ).
پلت. [ پْل ُ / پ ِ ل ُ ] ( اِخ ) پلوتوس. از شعرای فکاهی باستانی روم. وی آثار قلمی خود را در صحنه بموقع تماشا میگذاشت و ریاست هیأتی از بازیگران را هم عهده دار بود و در اکثر بازیهای تماشاخانه شخصاً انبازی میکرد و از این راه ثروتی عظیم بدست کرد ولی اقبال وی چندان وفاداری نکرد وکار او بجائی رسید که مزدور آسیابانی شد و عاقبةالامر به شغل اول رجوع کرد. وی قریب 120 مضحکه نوشته که 20 مضحکه از آنها اکنون در دست و مشهور است که مُلیِر اکثر آنها را تقلید کرده است. مولد وی بسال 227 ق.م. و وفات در183. ( قاموس الاعلام ترکی ذیل پلاوتوس ).

معنی کلمه پلت در فرهنگ معین

(پَ لَ ) ۱ - درختی از تیرة افراها که جزو تیره های نزدیک به گل سرخیان است و در سراسر جنگل های خزر وجود دارد. برگ هایش پنجه ای است ، گندلاش ، پلاس ، ستام ، بلس . ۲ - سفیدار. ۳ - شیردار.

معنی کلمه پلت در فرهنگ عمید

۱. نوعی ماهی شبیه ماهی کپور که در دریای خزر صید می شود. &delta، به گیلکی سسه می گویند.
۲. [قدیمی] = سپیدار

معنی کلمه پلت در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- درختی از تیر. افراها که جزو تیره های نزدیک بگل سرخیان است و در سراسر جنگلهای خزر وجود دارد . برگهایش پنجه یی است گندلاش پلاس بستام بلس . ۲- سفیدار ۳- شیردار

جملاتی از کاربرد کلمه پلت

نسخه‌های اولیه استیم‌او‌اس، نسخه‌های ۱٫۰ و ۲٫۰، بر اساس توزیع دبیان لینوکس بودند. استیم‌او‌اس در ابتدا برای پشتیبانی از اجرای بازی‌های ویدیویی از یک رایانه شخصی به رایانه ای که استیم‌او‌اس را در همان شبکه اجرا می‌کند ساخته شده بود. اگرچه این سیستم عامل می‌تواند از سیستم‌های مستقل پشتیبانی کند و قرار بود به عنوان بخشی از پلتفرم استیم ماشین استفاده شود. با ظهور استیم‌او‌اس, شرکت ولو، بازی‌سازان را تشویق کرد تا سازگاری لینوکس را در نسخه‌های خود بگنجانند تا از امکانات بازی کردن روی لینوکس بهتر پشتیبانی کنند.
جریان الکتریکی است. کل حرارت ایجاد شده تنها توسط اثر پلتیه محاسبه نمی‌شود، بلکه این حرارت متأثر از گرمایش ژول و تأثیرات گرادیان حرارتی نیز هست.
اندروید اجرای برنامه‌های بومی و برنامه‌های کاربردی شخص ثالث را که در گوگل پلی موجود می‌باشند پشتیبانی می‌کند. گوگل پلی در سال ۲۰۰۸ به عنوان بازار اندروید راه‌اندازی شد با کیو چهار ۲۰۱۰ اندروید تبدیل به پرفروش‌ترین پلتفرم تلفن هوشمند شد.
سویی رعد پلتیک، در غرش است هم از سوی دیگر ز زر بارش است
گاه لطف است و خوشی گاه عتاب است و خطاب تا چه از این همه پلتیک تقاضا دارند
در مواد مختلف، ضریب سیبِک در دماهای مختلف یکسان نیست، و گرادیان فضایی در دما می‌تواند منجر به ایجاد گرادیان در ضریب سیبِک شود. حال اگر، جریانی وارد این گرادیان شود، اثر پلتیه به‌طور مداوم اتفاق می‌افتد. اثر تامسون در سال ۱۸۵۱ توسط ویلیام تامسون، نخستین بارون کلوین پیش‌بینی و مشاهده شد. این اثر سرمایش و گرمایش یک هادی حامل جریان را با گرادیان دما توصیف می‌کند.
گروه دیجی‌کالا شامل بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف است که برخی در داخل خود پلتفرم و برخی با موضوع مختلف و خارج از پلتفرم فروشگاهی دیجی‌کالا درحال فعالیت‌اند.
دانی به چه ماند پلت ای مردم چشم دانی که چه باشد پلت ای معدن خود
بلاگ رسمی آپارات در سال ۱۳۹۹ و با هدف آموزش تخصصی ویدیومارکتینگ راه‌اندازی شد و در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را به صورت جدی‌تر ادامه داد. مقالات بلاگ آپارات مبتنی بر آموزش تولید محتوای ویدیویی و توانمندسازی کاربران برای ساخت ویدیو و انتشار محتوا در پلتفرم آپارات هستند. آموزش تولید محتوا و تجهیزات ساخت ویدئو، آموزش استفاده از سرویس‌های درآمدزایی و تبلیغات آپارات و اخبار و اطلاعیه‌ها از جمله دسته‌بندی‌های مقالات بلاگ آپارات هستند.
آن خون این مکد ز ره پلتیک این جان آن کند به ره یاسا
در پلتیک زمین غرقه چنان کز فلک بی خبرند ار شود گنبد گردون خراب
بسیاری از این کاربران محققان هستند که در مجموع بیش از ۷۲ مقاله علمی دانشگاهی را به کمک این پلتفرم منتشر کرده‌اند.
مشکلات پلتیکی همه از یاد برفت گفتگوها و خطرها همه از ذاکره شد
دست ستم از دشمن خانگی بربسته پلتیکتان
در ۹ اکتبر، شبکه اجتماعی ایکس گفت که بیش از ۵۰ میلیون پست در مورد درگیری در این پلتفرم وجود دارد. ماسک دو حساب کاربری را توصیه کرد که قبلاً یک ادعای نادرست در مورد انفجار در نزدیکی پنتاگون را برای به روز رسانی در مورد جنگ تبلیغ می‌کردند.