پلان
معنی کلمه پلان در لغت نامه دهخدا

پلان

معنی کلمه پلان در لغت نامه دهخدا

پلان. [ ] ( اِ ) خوگیر زین. عرقگیر. ( آنندراج ).

معنی کلمه پلان در فرهنگ معین

(پِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - طرح ، نامه . ۲ - تصویر افقی مجموعة ساختمانی زمین یا جزییات ساختمان . ۳ - صحنه ای از یک فیلم که در یک نوبت و بدون قطع فیلم برداری شده است ، نما (فره ).
(پَ ) ( اِ. ) خوی گیر زین ، عرق گیر.

معنی کلمه پلان در فرهنگ عمید

۱. نقشۀ کوچک افقی یک ساختمان که درآ« تمام جزئیات نشان داده می شود.
۲. (هنر ) در سینما، صحنۀ ساکن یا متحرکی که بدون قطع کردن و در یک نوبت فیلم برداری می شود.
۳. نقشۀ ساختار یک ساختمان، یک دستگاه، یک نوشته و مانند ان ها.

معنی کلمه پلان در فرهنگ فارسی

( اسم ) خوی گیر زین عرق گیر .

معنی کلمه پلان در دانشنامه عمومی

پلان (ترسیم). پلان ( Plan ) مجموعه ای از طراحی یا دیاگرام های دو بعدی مورد استفاده برای توصیف یک محل یا شی ء یا برای برقراری ارتباط ساختمان سازی یا دستور العمل های ساخت است . معمولاً پلان ها روی کاغذ کشیده می شوند یا روی کاغذ چاپ می شوند اما آن ها می توانند به صورت یک فایل دیجیتالی نیز حضور داشته باشند . پلان ها معمولاً برای اهداف تکنیکالی مانند معماری ، مهندسی یا نقشه کشی استفاده می شوند . هدف آن ها در این رشته ها گرفتن تمام ویژگی های هندسی از یک سایت ، ساختمان ، محصول یا یک شیء ، با دقت تمام است . پلان ها می توانند برای ارائه یا جهت گیری اهداف نیز مورد استفاده قرار گیرند . هدف نهایی از پلان ، یا به تصویر کشیدن یک مکان یا یک شی ء موجود است یا برای انتقال اطلاعات کافی یک ذهن خلاق به یک سازنده یا تولیدکننده برای تحقق بخشیدن طرح مورد نظر می باشد .
پلان (چابهار). پُلّان، شهری در بخش پلان شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است. این شهر، مرکز بخش پلان است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر پلان برابر با ۱٬۰۴۴ نفر ( ۲۸۳ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه پلان در دانشنامه آزاد فارسی

پَلان
شهری در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، و مرکز اداری بخش پَلان. با ارتفاعی حدود ۳۰ متر، در دشتی در ۴۳۵کیلومتری جنوب زاهدان و ۵۸کیلومتری شمال شرقی چابهار، سر راه چابهار به پیرسهراب، قرار دارد. رودخانۀ کاجو از کنار آن می گذرد. اقلیم آن گرم و خشک است.
پلان (معماری). پِلان (معماری) (plan)
در نقشه کشی معماری، صفحه ای که با بُرش افقی، ساختمان را قطع کند و دیوارها، درها، پنجره ها و سایر بخش های آن را نشان دهد.

معنی کلمه پلان در ویکی واژه

طرح، نامه.
تصویر افقی مجموعة ساختمانی زمین یا جزییات ساختمان.
صحنه‌ای از یک فیلم که در یک نوبت و بدون قطع فیلم برداری شده‌است، نما (فره)
خوی گیر زین، عرق گیر.

جملاتی از کاربرد کلمه پلان

در برخی از سیستم‌ها همانند پلان ۹ هم کلاً هیچ کاربر ممتازی وجود ندارد.
در صورتی که ساختمان در سایه کامل قرار گیرد پلان آن می‌تواند آزاد باشد، توصیه می‌شود ساختمان در جهت وزش بادهای مطلوب قرار گرفته و سقف آن بلند باشد.
خدنگ افگن پلان چست و چالاک ز بیلک کرده سد آهنین چاک
الیعزر کاپلان در سال ۱۸۹۱ میلادی، از خانواده‌ای یهودی در شهر مینسک در بلاروس متولد شد. در سال ۱۹۰۵ میلادی، به عضویت سازمانی به نام «حزب سوسیالیست صهوینیست» درآمد. وی سپس با گروهی از هم‌فکرانش سازمانی به نام «جوانان صهیون» را در امپراتوری روسیه پایه‌گذاری کرد.
دکتر حق‌نظریان طی ۱۹۷۲–۲۰۰۵م توانست امکان فعالیت ۱۵۷ گروه تحقیقاتی را در مناطق شرق ترکیه، کیلیکیه، قره باغ، سوریه، گرجستان، آبخازی، هند و غیره فراهم آورد. او در بایگانی مؤسسهٔ خود به غیر از انبوه کتاب‌ها و مطالب جمع‌آوری شده، نقشه‌ها و پلان‌ها توانسته‌است بیش از ۲۲۰٬۰۰۰ عکس از بناهای تاریخی ارمنیان، در سطحی به گستردگی سیصد هزار کیلومتر مربع، تهیه کند.
اوکسبول شهری است واقع در ۲۰ کیلومتری اسبیرگ دانمارک در دریای شمال. محل اردوگاه ابتدا توسط ارتش دانمارک به عنوان یک منطقه آموزش نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعد از اشغال دانمارک توسط آلمان نازی مورد استفاده ارتش آلمان شد، این منطقه در غرب جنگل آل پلانتان در غرب شهر اوکسبول واقع است.