پلاتین
معنی کلمه پلاتین در لغت نامه دهخدا

پلاتین

معنی کلمه پلاتین در لغت نامه دهخدا

پلاتین. [ پْلا / پ ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) زر سفید. طلای سفید. رجوع به پلاطین شود.

معنی کلمه پلاتین در فرهنگ معین

(پِ ) [ فر. ] (اِ. ) طلای سفید.

معنی کلمه پلاتین در فرهنگ عمید

عنصر فلزی نقره ای رنگ، قابل تورق و مفتول شدن که در صنایع شیمیایی و الکتریکی، جواهرسازی، شکسته بندی، و دندان پزشکی کاربرد دارد، طلای سفید.

معنی کلمه پلاتین در فرهنگ فارسی

طلای سفید ( طلا )

معنی کلمه پلاتین در دانشنامه عمومی

پلاتین یکی از عنصرهای شیمیایی و از فلزات است. عدد اتمی این عنصر ۷۸ و نشانه اختصاری آن Pt است. پلاتین از گروه فلزات واسطه به رنگ سفید - خاکستری، متراکم، رسانا و شکل پذیر است و از باارزش ترین فلزات گران بها محسوب می شود. نام این فلز برگرفته از واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی «نقره کوچک» است.
پلاتین کمترین واکنش پذیری در بین تمامی فلزات را دارد و همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد و حتی در محیط های بسیار داغ نیز این ویژگی را حفظ می کند. بیشتر کاربردهای پلاتین به دلیل این ویژگی ها و خاصیت کاتالیزوری بالای آن است. بیشترین استفاده پلاتین در ساخت مبدل های کاتالیست و جواهرات است. ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی، اتصال های الکتریکی و الکترودها، تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی، دستگاه های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی، تجهیزات حرارت سنج برای کوره های الکتریکی، پوشش موشکها، و سوخت موتور جت از دیگر موارد استفاده این فلز است.
پلاتین از نادرترین عناصر در پوسته زمین است و غلظت آن فقط ۵ در میلیارد است. پلاتین به صورت آزاد در طبیعت وجود دارد و معمولاً همراه دیگر فلزهای خانواده پلاتین یعنی پالادیم، روتنیم، رودیم، ایریدیم و اسمیم دیده می شود. همگی این ۶ عنصر ویژگی هایی شبیه به هم دارند و عناصری بسیار نادر هستند.
نخستین مورد شناخته شده از کاربرد پلاتین در تاریخ بشر به بومیان قاره آمریکا در کشور اکوادور کنونی برمی گردد که این فلز را از شن های رودخانه به دست آورده و از آلیاژ پلاتین و طلا برای ساخت زینت آلات استفاده می کردند. ژولیوس سزار اسکالیگر مردم شناس ایتالیایی در سال ۱۵۵۷ نخستین اروپایی بود که وجود این فلز را گزارش کرد. وی آن را فلزی توصیف کرده بود؛ «که نه آتش و نه هیچ ابزار اسپانیایی قادر به ذوب کردن آن نیست». این توصیف اشاره به دمای بالای ذوب این فلز دارد. نقطه ذوب پلاتین ۱۷۶۸ درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن در ۳۸۲۵ درجه است.
پلاتین در نهشته های آبرفتی و به ویژه نهشته های نیکلی دیده می شود و به عنوان فراورده ثانویه معادن نیکل و مس به دست می آید. تولید جهانی پلاتین در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۹۲ تن بوده است که معادل کمتر از یک سیزدهم تولید طلا در همان سال است. حدود ۷۷٪ از این میزان در آفریقای جنوبی تولید شده است. روسیه ۱۳ درصد تولید پلاتین دنیا را به خود اختصاص داده و کانادا، زیمبابوه و آمریکا هم در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
پلاتین (آلبوم میراندا لمبرت). «پلاتین» آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا میراندا لمبرت است که در ۳ ژوئن ۲۰۱۴  ( ۲۰۱۴ - 0۶ - ۰۳ ) منتشر شد.
این آلبوم با فروش ۱۸۰٬۰۰۰ نسخه در هفتهٔ نخست، در صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ آمریکا جای گرفت و نخستین آلبوم لمبرت می باشد که به چنین موفقیت تجاری در هفتهٔ نخست دست می یابد.
پلاتین در ۸ فوریه ۲۰۱۵ برندهٔ جایزه گرمی بهترین آلبوم کانتری شد.
پلاتین (لوکزامبورگ). پلاتین ( به لاتین: Platen ) یک روستا در لوکزامبورگ است که در پریزرداول واقع شده است. پلاتین ۵۰۷ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه پلاتین در فرهنگ معین
معنی کلمه پلاتین در فرهنگ عمید
معنی کلمه پلاتین در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پلاتین در دانشنامه عمومی
معنی کلمه پلاتین در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه پلاتین در دانشنامه آزاد فارسی

پلاتین (Platinum)
(برگرفته از واژه ای اسپانیایی به معنی نقرۀ کوچک) عنصر فلزی نرم، سنگین، چکش خوار و رسانا، به رنگ سفید نقره ای، با نماد Pt، عدد اتمی ۷۸، و جرم اتمی نسبی ۱۹۵.۰۹. اولین عضو از گروهی شش تایی از فلزات، شامل پلاتین، اُسمیوم، ایریدیوم، رودیوم، روتنیوم و پالادیوم، است که خواص مشابهی دارند. مقاومت در برابر تیره شدن، خوردگی و اسیدها از آن جمله اند. پلاتین در طبیعت معمولاً به صورت فلز آزاد (فلزات طبیعی) یافت می شود. فلزات این گروه به صورت آلیاژهای طبیعی با یکدیگر هم یافت می شوند. فراوان ترین این نوع آلیاژها اوسمیریدیوم است. پلاتین به صورت خالص و آلیاژ در دندان پزشکی و جواهرسازی به کار می رود. به منزلۀ کاتالیزور نیز کاربرد دارد.

معنی کلمه پلاتین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پلاتین فلزی معروف از غیر جنس طلا و نقره است، استفاده از پلاتین برای مرد اشکال ندارد.
پلاتین فلزی معروف از غیر جنس طلا و نقره است که از آن در مسائل مستحدثه یاد شده است.
حکم پلاتین
استفاده از پلاتین اصلی- که ماهیّتی غیر از طلا و نقره دارد- برای مرد اشکال ندارد مگر آنکه باطنش طلا و تنها روکش آن پلاتین باشد. در این صورت استفاده از آن برای مرد حرام است. البتّه در حرمت طلا برای مرد، فرقی بین طلای زرد و سفید نیست. بنابراین صرف سفید بودن طلا هرچند به سبب عوارضی، موجب رفع حرمت و ممنوعیت استفاده از آن نمی شود ( طلای سفید). لیکن- همان گونه که یادآور شدیم- پلاتین اصلی، فلزی از غیر جنس طلا است.

معنی کلمه پلاتین در ویکی واژه

platino
طلای سفید.

جملاتی از کاربرد کلمه پلاتین

آرآی‌ای‌ای در مدیریت و اعطای نشان‌ها و لیسانس‌های موسیقی دخالت دارد. همچنین این انجمن مسئولیت اعطای گواهینامه‌های آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های گلد و پلاتینیوم را بر عهده دارد.
نقره، مس، طلا، نیکل، پلاتین، سنگ آهن، کروم، کبالت، مولیبدن، روی، سرب منگنز، تیتانیوم، نیکل و اورانیوم برخی از منابع برآورد شده دراین قاره یخی هستند. این قاره همچنین با برخورداری از منابع سرشار طبیعی و انرژی دارای اهمیت اقتصادی و راهبردی است. آرژانتین، استرالیا، شیلی، فرانسه، نیوزیلند، نروژ و انگلستان، ۷ کشور دارای ادعای ارضی در بخش‌هایی از جنوبگان هستند.
در سال ۲۰۰۵ چفرین به عنوان عضو هیئت اجرایی باشگاه فوتسال اف سی لیتیا انتخاب شد و در سال ۲۰۱۱ رئیس اتحادیه فوتبال اسلوونی شد. در سپتامبر ۲۰۱۶ او با کسب ۴۲ رأی در مجمع عمومی اتحادیه فوتبال اروپا در آتن و در رقابت با مایکل فان پراگ رئیس فدراسیون فوتبال هلند، جانشین میشل پلاتینی رئیس سابق این نهاد شد.
این ترانه ۵ گواهی پلاتین از انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا دریافت کرد. با ۹٫۱ میلیون نسخه فروش تا ژانویه ۲۰۰۹، این ترانه به بهترین فروش دیجیتال تک‌آهنگ در جهان تبدیل شد.
این آلبوم در جدول بیلبورد ۲۰۰ در جایگاه ۵۱ قرار گرفت و گواهینامه دو پلاتینیومی در ایالات متحده دریافت کرد که آن را به پرفروش‌ترین آلبوم باند تبدیل کرده‌است. این آلبوم توسط خوانندگان مجله متال همر به عنوان بهترین آلبوم آغاز به کاری در ۲۵ سال گذشته انتخاب شد. اِسلیپ‌نات توسط منتقدان و طرفداران مورد تحسین قرار گرفت. پس از انتشار آلبوم آن، گروه محبوبیت خود را فراتر از انتظارات خود به دست آورد.
شرکت انگلو امریکن هم‌اکنون (۲۰۱۳) بزرگترین تولیدکننده پلاتین در جهان است و به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الماس، مس، نیکل و سنگ آهن نیز شناخته می‌شود.