پسرخاله

معنی کلمه پسرخاله در لغت نامه دهخدا

پسرخاله. [ پ ِ س َ ل َ / ل ِ ] ( اِ مرکب ) پسر خواهر مادر. خاله زاده.
- پسرخاله دسته دیزی ؛ در تداول عوام به مزاح و سخریه ، خویشاوند نزدیک : او پسرخاله دسته دیزی من نیست.

معنی کلمه پسرخاله در فرهنگ عمید

خاله زادۀ مذکر، پسرخواهرِ مادر.

معنی کلمه پسرخاله در فرهنگ فارسی

( اسم ) پسر خواهر مادر خاله زاده . یا پسر خال. دسته دیزی . بمزاج خویشاوند نزدیک را گویند : او پسر خال. دسته دیزی من نیست .

جملاتی از کاربرد کلمه پسرخاله

به مرور زمان با کاهش نقش‌آفرینی کلاه‌قرمزی، پسرخاله، پسرعمه زا و آقوی هم ساده در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی و پررنگ‌شدن نقش فامیل دور، این شخصیت توانست بار اصلی نقش‌آفرینی سایر عروسک‌ها را بر عهده بگیرد.
او همسر پری ثمر (خواننده اپرا)، برادرِ امیرحسین آریان‌پور (جامعه‌شناس، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم)، داییِ مهرداد مشایخی (جامعه‌شناس، پژوهشگر، فعال سیاسی و جامعه‌شناسی) و پسرخالهٔ سهراب سپهری (شاعر معاصر و نقاش) بود.
‫آمد ز بادکوبه پسرخاله ام شُجا‬ ‫شجاع خال اوْغلونون باکی سوْقتی‬
از سال ۱۳۸۴، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های خود شروع به بحث دربارهٔ الگوی پیشرفت کرد و کلمه پیشرفت را به جای کلمه توسعه که در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی بیشتر کاربرد داشتند به کار برد. در آذر ۸۹ و اردیبهشت ۹۰ دو نشست برای الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت برگزار شد. در خرداد ۹۰، آیت‌الله خامنه‌ای انتصاب رئیس و اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را زیر نظر خود منصوب و این مرکز را تأسیس کرد. صادق واعظ‌زاده، پسرخاله رهبر جمهوری اسلامی، به ریاست این مرکز منصوب شد. این مرکز بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷، ۲۰ میلیارد تومان بودجه داشته‌است.
آلبرت دوم (زادهٔ ۶ ژوئن ۱۹۳۴ در بروکسل) در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۳ پادشاه مشروطه بلژیک بود. او پسر دوم لئوپولد سوم بلژیک و همسر اول او، شاهزاده آسترید سوئد است. وی در سال ۱۹۹۳ پس از درگذشت برادرش بودوان اول که فرزندی نداشت، به سلطنت رسید و تا زمان کناره‌گیری‌اش از سلطنت در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۳ در این مقام باقی ماند. وی دایی آنری، دوک اعظم لوگزامبورگ است. آلبرت دوم پسرخاله ی هارالد پنجم نروژ است.