پست مدرن

معنی کلمه پست مدرن در فرهنگ معین

(پُ. مُ دِ رْ ) [ انگ . ] (ص . )= پسامدرن : مربوط یا متعلق به پست مدرنیست .

معنی کلمه پست مدرن در ویکی واژه

[پُست/مُدِرن]
پسامدرن: مربوط یا متعلق به پست مدرنیست. مکتب و سبکی در نقاشی، ادبیات، و مانند آن‌ها که با اصول کلاسیک مخالفتی نمی‌کند، بلکه آن‌را به‌صورتی نو مطرح می‌کند یا مکتب مدرنیسم را به‌صورت افراطی بکار می‌گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه پست مدرن

در سطح اول، به راحتی می‌توان نسخه بدلی را از واقعیت تشخیص داد. در سطح دوم، هرچند مرزهای بین بدل و واقعیت محو می‌شوند، اما هنوز واقعیت وجود دارد. در سطح سوم، که مختص جهان پست مدرن است، دیگر تقابلی بین بدل و واقعیت وجود ندارد. در چنین حالتی، بدل جایگزین واقعیت می‌شود. به عبارت دیگر، فقط فرا واقعیت وجود دارد… فرا واقعیت نتیجه کاربرد تکنولوژی‌های پیشرفته و رمزگذاری هاست. رمزها امکان باز تولید پدیده‌ها را هم‌زمان با نادیده گرفتن واقعیت فراهم می‌کنند.
وارد، گلن، پست مدرنیسم، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران، قصیده سرا، ۱۳۸۴.
«فرهنگی که پویا نباشد، مرده‌است و محورِ اساسی من زندگی ایرانی است و مردم‌شناسی کارش این است که مردم را شما تعریف می‌کنید. گروهی از انسان‌ها که در یک جغرافیای خاص با یک فرهنگ خاص زندگی می‌کنند؛ یعنی کجاست که فرهنگ نباشد؟ هر جا زندگی وجود دارد، فرهنگ هم وجود دارد و هر جا زندگی و فرهنگ باشد ما مردم‌شناس‌ها هستیم. می‌خواهد در مدرن‌ترین حتی پست مدرن‌ترین باشند تا سنت تا عشایر تا طبیعت و حتی تا حیوانات.»
شیوه روایت در رمان استالین خوب پست مدرن است.
هربرت لندن انحطاط پیشگیرانه را به عنوان یک باور پست مدرن تعریف می‌کند: «ایالات متحده یک ملت استثنایی نیست و به موجب تاریخ حق ندارد در صحنه جهانی نقشی متفاوت از سایر ملل ایفا کند». لندن این دیدگاه را به پل کروگمن و دیگران نسبت داد. کروگمن در نیویورک تایمز نوشته بود: "ما همیشه می‌دانستیم که سلطنت آمریکا به عنوان بزرگترین کشور جهان در نهایت به پایان خواهد رسید. با این حال، بسیاری از ما تصور می‌کردیم که سقوط ما، زمانی که اتفاق بیفتد، چیزی بزرگ و غم انگیز خواهد بود.»
ادبیات پست‌مدرن یک سبک خاص نیست، و به عنوان ادبیاتی که زاده‌ی یک عصر یا به قول ژان فرانسوا لیوتار ،وضعیت پست مدرن است، دارای چندین مکتب ادبی است، از جمله مکتب یا جنبش بیت، مکتب سانفرانسیسکو، مکتب کوهستان سیاه، شعر پرفورمنس یا شعر اجرایی و مکتب شعر زبان. [نیازمند منبع]
«هیچ هیچ هیچ» یک آلبوم با چند ژانر است، اما اشتراک تمامی اشعار به ادعای صاحبان اثر پست مدرنیسم ادبی می‌باشد. شاهین نجفی و عناصر همکار در این آلبوم ادعا داشته‌اند که هنجارگریزی معنایی و عادت‌ستیزی در فرم را دنبال کرده‌اند. ترانه «نگفتمت نرو» از طرف «شاهین نجفی» برای «یغما گلرویی» خوانده شده‌است.
از سبک‌های مطرح در ادبیات پست مدرن، فراداستان است.