پس دادن

معنی کلمه پس دادن در لغت نامه دهخدا

پس دادن. [ پ َ دَ ] ( مص مرکب ) بازدادن چیزی را که از کسی گرفته باشند. رد کردن چیزی گرفته از کسی را به او. خریده را بفروشنده بازگردانیدن و بهای داده را ستدن. ردّ. باز او دادن. وادادن. ( زوزنی ). استرداد. ( زوزنی ). || زهیدن. از برون سوی بیرون دادن به تراوش : این کوزه آب پس میدهد. این مشک نم پس میدهد. || خواندن متعلم درس فراگرفته را نزد مُعلم تا معلم داند که او آموخته است. درس را روان کرده به استاد خواندن. مقابل پیش دادن.

معنی کلمه پس دادن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- باز دادن چیزی را که از کسی گرفته اند . باو وا دادن استرداد . ۲- تراوش کردن زهیدن آب بیرون دادن: این کوزه آب پس میدهد . ۳- درس یاد گرفته را پیش استاد یادیگری باز خواندن : فلانی درس پس میدهد .

معنی کلمه پس دادن در ویکی واژه

rendere
disdire

جملاتی از کاربرد کلمه پس دادن

و چون پس دادن معیوب و پذیرفتن سالم معامله ای است که پروردگار خود بندگانش را از آن نهی کرده است، و این کار شایسته ی بزرگواری حضرت باری نیست، از این رو راهی جز پذیرفتن مجموع نمی ماند که آن خود مراد است.
پس از گذشت هفت سال از این واقعه، مذاکراتی میان آگوستوس و فرهاد صورت گرفت. اکتاویوس، پسر فرهاد را به ایران فرستاد و خواستار بازپس دادن پرچم‌های روم بود که ایرانیان در نبردهایشان با رومیان به غنیمت گرفته بودند. آگوستوس برخلاف کراسوس و مارک آنتوان از درگیر شدن در جنگ با ایرانیان خودداری کرد و به بازپس گرفتن پرچم‌ها اکتفا نمود. رومیان پس از دریافت پرچم‌هایشان جشن‌های بزرگ و مفصلی برپا کردند. آگوستوس با فرهاد مناسبات دوستانه‌ای برقرار کرد و در جهت تحکیم این روابط کنیزکی ایتالیایی به نام موزا را برای فرهاد فرستاد.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: «پیام اسرائیل مبنی بر آمادگی آن کشور برای پس دادن بلندی‌های جولان در برابر توافق صلح میان دو طرف را از طریق دولت ترکیه دریافت کرده‌است. رادیو فردا
پیشِ تیغ تو ز پس دادن جان ز این معنی سر فکندند که شرمندهٔ تقصیر شدند
بلی پس دادن مال امانت بود دشوار بر صاحب خیانت
جت گاز یا جت مایع یک نوع نازل است که برای پس دادن گاز یا سیال در یک مسیر منسجم به وسیله‌ای دیگر یا محیط اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جت‌های گاز اکثراً در اجاق‌های گازی، باربیکیوها و چراغ‌های گازی (قبل از اختراع چراغ برقی) مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و یک کارکرد وسیع این نازل‌ها در موتورهای دیزل است که در آن‌ها سوخت گازوئیل از سوراخ‌هایی با سرعت و فشار معین وارد سیلندر می‌شود.
زان سپس دادند در ویرانه جا پرده پوشان حریم مصطفی