پریست

معنی کلمه پریست در ویکی واژه

منسوب به نژاد پریان، یکی از اقوام باستانی ایران. چه گویم که این بچهٔ دیو چیست/ پنلگ و دو رنگست وگرنه پریست «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه پریست

آن ناز و غنج دلبریست یا شیوه حیلت گریست یا نخوت طبع پریست یا نفرت آهوست آن
بدو گفت خسرو نژاد تو چیست که چهرت همانند چهر پریست
بپیش تیغ فنا ای سوار مرکب دل ز عشق دوست سپر کن که آسمان سپریست
الکسیس سیپراس ازدواج نکرده‌است. شریک ثبت شده‌اش، پریسترا بتی باتزیانا است که یک مهندس برق و کامپیوتر است. آن دو در سال ۱۹۸۷ در یک دبیرستان همدیگر را ملاقات کردند. سرانجام هر دوی آن‌ها به عضویت شاخه جوانان حزب کمونیست یونان درآمدند. آن‌ها در آتن زندگی می‌کنند و دو پسر دارند. نام پسر کوچک‌ترشان ارنستو است که منسوب به چه گوارا است. سیپراس یک هوادار فوتبال است، در نزدیکی استادیوم بزرگ شده‌است و طرفدار پاناتینایکوس است و تا جایی که بتواند بازی‌های خانگی این تیم را از نزدیک می‌بیند.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان پریستلی و کمک‌هزینه گوگنهایم شده‌است.
در سال ۲۰۱۳، اعلام شد که پریستر به گروه پراگرسیو متال میداس فیت پیوسته‌است.
دلبر پری رخست و من خسته شیشه دل وین طرفه سنگ شیشه شکن در کف پریست
دی آنکه ز سوی بام بر ما نگریست یا جان فرشته است یا روح پریست
خودنماییها کثافت جوهریست شیشه تا در سنگ می‌باشد پریست
پریستر در اوتجو، آفریقای جنوب غربی (نامیبیای کنونی) از پدر و مادری برزیلی به دنیا آمد. اولین مواجههٔ او با درامز در چهار سالگی و هنگام تماشای اجرای یک گروه جاز در تلویزیون بود.
دل ما در رهت افتاده پریست که بر او باد هوا را گذریست
شیمی‌دان فرانسوی آنتوان لورنت لاووازیه بعداً ادعا کرد که این ماده را به‌طور مستقل کشف کرده‌است. با این حال، پریستلی در اکتبر سال ۱۷۷۴ به دیدار لاووازیه رفت و در مورد آزمایش خود و نحوه انتشار گاز جدید به وی گفت. شیله همچنین در ۳۰ سپتامبر همان سال نامه‌ای را به لاووازیه ارسال کرده بود که شرح کشف ماده ناشناخته را توصیف می‌کرد، اما لاووازیه هرگز پذیرش آن را تأیید نکرد. پس از مرگ شیله نسخه‌ای از نامه در وسایلش پیدا شد.
در اکتبر سال ۱۷۷۴ پریستلی کشف خود را به لاووازیه گزارش کرد و این گزارش مفهوم واقعی کشف لاووازیه را برای خودش روشن کرد وی بلافاصله به تجربه با اکسید قرمز جیوه که مناسبترین مولد اکسیژن بود پرداخت. در آوریل ۱۷۷۵ لاووازیه گزارشی تحت عنوان یادداشتی دربارهٔ طبیعت ماده‌ای که هنگام سوختن فلزات با آن‌ها ترکیب می‌شود و سبب افزایش وزن تولید شده می‌شود، به آکادمی علوم فرانسه داد.
برآنم که جنگم کنون با پریست برین تخت تیره بباید گریست
تعداد زیادی برده وجود داشت که بر طبق کاربرد، اصل و جنسیت طبقه‌بندی می‌شدند. برده‌های زن (بندگ پریستار) رایج بودند و مردان خانه بر روی آن‌ها کنترل تام داشتند و می‌توانستند از آن‌ها بچه‌دار شوند. مردمانی که در قرض بودند یا تصمیم داشتند مقداری از زمان خود را در آتشکده‌ها خدمت کنند هم در دسته بردگان قرار می‌گیرند. برده‌ها به اجازه صاحب یا در حین مرگ او آزاد می‌شدند. برده‌ها مزد دریافت می‌کردند و قادر بودند خانواده خودشان را داشته باشند.
لیک ز گل گوی که همرنگ اوست جمله ز بو گو که پریست یار
وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان پریستلی شده است.
داغ جهانسوز او در دل دیو و پریست نام غم اندوز او نقش گل آدم است
پریستریا الاتا از سال ۱۹۸۰ میلادی گل ملی کشور پاناما است.
او چند دهه رهبر حزب اتحاد انقلابی مردمی آمریکا (آپریستا) در پرو و نخستین شخصی بود که از این حزب به مقام ریاست جمهوری رسید. او در میان سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ به عنوان یک ملی‌گرا رئیس‌جمهور شد و سپس با تغییر موضع خود به عنوان حامی نظام بازار آزاد دوباره در سال ۲۰۰۶ برای یک دوره پنج ساله به ریاست جمهوری رسید.