پریان
معنی کلمه پریان در لغت نامه دهخدا

پریان

معنی کلمه پریان در لغت نامه دهخدا

پریان. [ پ َ ] ( اِ ) ج ِ پری. جِنَّة. رجوع به پری شود. || مخفف پرنیان است. ( شعوری ). ابریشم و حریر و ململ. || چرم شتر.
پریان. [ پ َ ] ( اِخ ) موضعی است به نزدیکی پل سالار بر راه هرات و ماوراءالنهر .

معنی کلمه پریان در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع پری
موضعی است به نزدیکی پل سالار بر راه هرات و ماورا النهر

معنی کلمه پریان در فرهنگ اسم ها

اسم: پریان (دختر) (فارسی) (تلفظ: pariyān) (فارسی: پريان) (انگلیسی: pariyan)
معنی: منسوب به پری، فرشتگان، ( به مجاز ) زیبا، پری ها

معنی کلمه پریان در دانشنامه عمومی

پریان (صحنه). پریان ( به کُردی:په ریان ) روستایی در بخش دینور از شهرستان صحنه استان کرمانشاه است. این روستا که در ۶۳ کیلومتری شهرستان صحنه قرار دارد، یکی از اجزای دهستان کندوله به شمار می رود.
این روستا در دامنه کوهی است که نامش پشت پری ( پشت پریان ) بوده و جزء دهستان کندوله است. مردم این روستا به زبان اورامی که یکی از گویش های کهن ایران کوردی است سخن می گویند. روستای پریان همراه با روستاهای کندوله و شریف آباد تنها روستاهایی در منطقه دینور هستند که اهالی آنها به زبان اورامی سخن می گویند. ریشه نام این روستا را برگرفته از واژه هورامی «پر» ( par ) به معنی «سرشار» و همچنین «یانه» yāne دانست که در زبان هورامی به معنی خانه است.
روستای پریان در دامنه کوه پشت پری و در جنوب غرب کوه بزرگ زران بود. این روستا در شمال غرب دشت بزرگ دینور قرار گرفته است. بیشتر باغهای این روستا در جنوب غرب آن واقع گردیده و معروف ترین آنها به نام های «مزره» ( مزرعه ) و «نیساره» که برگرفته از نام باستانی نیسا nisā به معنی «آرامشگاه پایین» می باشد. سریال نون خ در این منطقه فیلمبرداری شده.
معنی کلمه پریان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پریان در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه پریان در دانشنامه عمومی

معنی کلمه پریان در ویکی واژه

جمع پری، پری‌ها، نژادی زیبا در دوران ایران باستان، ظاهرا غیر زرتشتی و متمایل به آیین مهرگان.

جملاتی از کاربرد کلمه پریان

هانس کریستیان آندرسن به احتمال مشهورترین نویسنده دانمارکی است که داستان‌هایش میان خردسالان و بزرگسالان محبوب هستند و به ۱۶۰ زبان ترجمه شده‌اند. در آثار آندرسن شعر و رمان و انواع مختلف دیگر به چشم می‌خورند اما قصه‌های پریان او بودند که شهرت جهانی را برای وی به ارمغان آوردند. از کارهای او «پری دریایی کوچولو» و «جوجه اردک زشت» را می‌توان نام برد.
مهترِ پریان گفت: اگر آن پادشاه‌زاده بداند و از خاصّیّت برگِ این درخت آگاه شود، لختی از آن بر چشم مالد، بینا گردد و در فلان خارستان گز‌بنی بدین صفت رسته، مار اژدهایی درو آرامگاه دارد، تنّینی که چون بر هم پیچد و حلقه شود، زهرِ نحوست از عقدهٔ رأس و ذنب بر مرّیخ و زحل بارد، ثعبانی که بجایِ افسون و دم از سحرهٔ فرعون عصایِ موسی خورد. طالعِ ولادت آن مار و آن شهریار هر دو یکیست و در یک نقطهٔ حرکت افتاده. چون کواکبِ قاطع بدرجهٔ طالع این رسد، هلاکِ او جایز باشد. اگر شهریارزاده آن مار را تواند کشتن، پس کشتن او و مردنِ شاه بابل یکی بود.
روی شاه پریان دیدم و دیوانه شدم چه غم از سرزنش عاقل و کودن دارم
کلمنس رومی، ایگناتیوس انطاکی، پولیکارپ ازمیری، قدیس برنابا، یوستینوس شهید، کلمنس اسکندرانی، اوریگنس، ترتولیانوس و کوپریانوس جمعاً مشهور به پدران پیشانیقیه‌ای بودند که دانستن درباره آن‌ها و آثارشان مربوط به حوزه پدرشناسی است.
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۱۳) بکدام از نعمتها خداوند خویش، خداوند خویش را می‌نااستوار گیرید ای آدمیان و پریان.
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (۶) از پریان و مردمان.
پدران (آباء) کلیسا در واقع به نخستین معلمان و نویسندگان کلیسای مسیحی گفته می‌شود که در دیانت و فضیلت و تجربه و تقوا شهرت داشتند و از اواخر قرن ۱ (میلادی) تا ۷ (میلادی) زندگی می‌کردند. دوره‌ای که شورای نیقیه در۳۲۵ (میلادی) آن را به دو عهد آباء پیش و پس از نیقیه تقسیم کرد. کلمنس رومی، ایگناتیوس انطاکی، پولیکارپ ازمیری، قدیس برنابا، یوستینوس شهید، کلمنت اسکندرانی، اوریگنِس، ترتولیان و کوپریانوس جمعاً مشهور به آباء رسولی، از آباء پیش از نیقیه بودند و سیریل اسکندرانی، آتاناسیوس، یوحنای زرین‌دهان، ائوسبیوس قیصری، باسیلیوس کبیر، آمبروسیوس میلانی، اوگوستین قدیس، پاپ لئوی اول، بوئتیوس رومی، قدیس هیرونوموس، گرگوریوس کبیر و بید از آباء پس از نیقیه.
و گفت: وقتی بیمار بودم مرا آرزوی نشابور بگرفت بخواب دیدم که قایلی گفت: که تو ازین شهر نتوانی رفت که جماعتی از پریان را سخن توخوش آمده است و مجلس تو هر روز حاضر باشند تو از بهر ایشان باز داشتهٔ درین شهر.
در سال ۲۰۱۴، دو اکران اول کاپور بسیار موفقیت‌آمیز بود. او برای اولین بار در نقش مقابل رانویر سینگ و پریانکا چوپرا در گوندای، اثری اکشن و هیجان انگیز به کارگردانی علی عباس ظفر، بازی کرد. این فیلم داستان دو راهزن (که توسط آرجون کاپور و رانویر سینگ انجام می‌شود) است که به دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد که می‌خواهند قدرتمندترین قهرمانان کلکته شوند.
سبک‌رو همچو پریان شو‌، ز جسم خویش عریان شو مسلّم نیست عریانی‌، مر آن کس را که عُر باشد
در فاصله سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ (میلادی) او فرمانده مجاهدین افغان در قرارگاه پریان پنجشیر بود.
ز شب‌های من گریان بپرس از لشکر پریان که در ظلمت ز آمدشد پری را پای می سایم
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ بینگیختند و با هم آوردند سلیمان را سپاهها و لشکرهایی مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ از پریان و مردان و مرغان فَهُمْ یُوزَعُونَ (۱۷) و ایشان را همه از نافرمانبرداری می‌بازداشتند.
وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ و مردانی بودند از مردمان یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ که فریاد میخواستند بمردانی از پریان از شرّ بدان ایشان. فَزادُوهُمْ رَهَقاً (۶) پریان را غلط افزودند و فریب.