پرگو
معنی کلمه پرگو در لغت نامه دهخدا

پرگو

معنی کلمه پرگو در لغت نامه دهخدا

پرگو. [ پ ُ ] ( نف مرکب ) بسیارگوی. پرگوی. فراخ سخن. پرچانه ( در تداول عوام ). مکثار. پرحرف ( در تداول عوام ). قوّال. آنکه بسیار سخن گوید. بسیارسخن. درازنفس. پرسخن. روده دراز ( در تداول عوام ). پرروده. شاجب ( در تداول عوام ). ورّاج.

معنی کلمه پرگو در فرهنگ عمید

کسی که بسیارحرف بزند، بسیارگوی، پرچانه.

معنی کلمه پرگو در دانشنامه عمومی

روستای پَرگو در استان اردبیل و از توابع بخش سنجبدشمالی که هم اکنون به شهرستان کوثر تغییر نام یافته قرار دارد. این روستا درابتدا از سه ششدانگ بنام قبادلو و خاتون بلاغی تشکیل یافته که به مرور زمان روستای قبادلو در اثر زلزله ویران و روستای پَرگو ( پَرگی ) در سمت شمالی قبادلو احداث گردیده است. اصالتاً اهالی این روستا از منطقه شیروان آذربایجان مهاجرت نموده اند و چند طایفه نیز از روستاهای مجاور به این روستا آمده اند.
این روستا در کیلومتر ۹ جاده گنجگاه - میانه در بین دو کوه بلند گونئی داغی و قوزئی داغی در ارتفاع ۲۰۴۶ متری به مختصات جغرافیایی۳۷درجه - ۷/۴۵شمالی و۴۸درجه - ۱۹/۱۲شرقی از دریای خزر واقع شده است . ۸۵درصد اهالی این روستا از قدیم الایام باسواد بودند. تا سال ۱۳۵۷ بیش از ۱۵۰ خانوار در خود جای داده بود ولی به تدریج به علت نداشتن شغل و نداشتن آب کافی جهت زراعت اکثر اهالی آن روستا به به سایر شهرستانها مخصوصاً کرج مهاجرت نمودند. اطلاعات مبسوط از قدمت و جایگاه این روستا در منظومه گونئی داغی چاپ ۱۳۷۶ نوشته غلامحسین ابراهیمی پَرگو آمده است
پرگو (کومونه). پرگو ( به ایتالیایی: Perego ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان لکو واقع شده است.
پرگو ۴٫۳ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۶۰۸ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه پرگو

برفت از صدف خاک‌گوهری بیرون که خلق‌ را صدف دیده‌ گشت پرگوهر
گفت این رگ گفت از لیلی پر است این رگم پرگوهر است و پر در است
اسپانیایی زبان رسمی و پرگویشورترین زبان جزیره ایستر است که از نظر جغرافیایی بخشی از پلی‌نزی در اقیانوسیه و از نظر سیاسی بخشی از شیلی می‌باشد. رپا نویی زبان سنتی جزیره ایستر است که یک زبان پلی‌نزیایی شرقی به‌شمار می‌رود.
یکی تاج پرگوهر شاهوار دو تا یاره و طوق با گوشوار
طبق برآورد ناسیونال انسکلوپدین در سال ۲۰۱۰، اردو بیست و یکمین زبان نخست پرگویشور در جهان بود که ۶۶ میلیون نفر آن را به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کردند. طبق تخمین‌های اتنولوگ در سال ۲۰۱۸، اردو یازدهمین زبان پرگویشور جهان با ۱۷۰ میلیون گویشور کل، شامل کسانی که به آن به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند، بود.
کف افسوس ازین دریای پرگوهر مبر با خود ز گوهر چون صدف لبریز کن جیب و کنار اینجا
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آتالانتا، باشگاه فوتبال نووارا، باشگاه فوتبال یو. اس. پرگولیتزه، و باشگاه فوتبال رجانا اشاره کرد.
می‌کند ابر بهاران دهنش پرگوهر هرکه صائب چو صدف پاک دهان می‌گردد
آبروی خاکساری از گهر افزونترست بحر پرگوهر ز ساحل زردرویی می کشد
هر نفس بر خویش میبالد سخن از مدح تو ورنه پرگویی چنین در حضرتت کی حد ماست
از ۲۲ کشور عربی، ۸ کشور بیش از یک زبان رسمی (علاوه بر عربی) دارند و ۱۹ کشور هم علاوه بر زبان‌های رسمی، زبان‌های مهم و پرگویش دیگری هم دارند.
اسب جنگی یک رمان جنگی است که توسط مایکل مورپرگو نگاشته شده است.
پرگویی من آفت آگاهی دل است آیینه بود تا نفسم اعتدال داشت
گفتمش: همرنگ مرجان گوهر اشکم که کرد؟ گفت: آن کو داده این مرجان پرگوهر مرا
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آسکولی، باشگاه فوتبال ویچنزا، باشگاه فوتبال ویرتوس انتلا، باشگاه فوتبال آتالانتا، باشگاه فوتبال چزنا، باشگاه فوتبال لیورنو، باشگاه فوتبال نووارا، باشگاه فوتبال پرو ورچلی، و باشگاه فوتبال یو. اس. پرگولیتزه اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اینتر میلان، باشگاه فوتبال پروجا، باشگاه فوتبال اسپتزیا، باشگاه ورزشی لاتزیو، باشگاه فوتبال برشا، باشگاه فوتبال پادوا، باشگاه فوتبال مونتسا، باشگاه فوتبال آولینو، و باشگاه فوتبال یو. اس. پرگولیتزه اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال امپولی، باشگاه فوتبال یو. اس. پرگولیتزه، و باشگاه فوتبال روبور سیه‌نا اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اسپال، باشگاه فوتبال دلفینو پسکارا، و باشگاه فوتبال یو. اس. پرگولیتزه اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لوگانو، باشگاه فوتبال کرمونزه، باشگاه فوتبال سنت گالن، و باشگاه فوتبال یو. اس. پرگولیتزه اشاره کرد.
از ازل چون عشق با جان خوی کرد شور عشقم این چنین پرگوی کرد