پرکامبرین

معنی کلمه پرکامبرین در فرهنگ عمید

دوران پیش از دوران اول زمین شناسی که به واسطۀ تشکیل قدیمی ترین سنگ ها مشخص می شود.

معنی کلمه پرکامبرین در دانشنامه آزاد فارسی

پِرِکامْبِریَن (Precambrian)
در زمین شناسی، محدوده ای زمانی از هنگام تشکیل زمین (۴.۶میلیارد) تا ۵۷۰میلیون سال قبل. مرز آن با دورۀ کامبرین بعدی زمانی است که جانورانی با پوشش سخت خارجی گسترش یافتند و از این رو، بقایای فسیلی فراوان برجا گذارده اند. پرکامبرین تقریباً شامل ۸۵ درصد از ازمنۀ زمین شناسی است و به دو اِئون اصلی تقسیم می شود که عبارت اند از آرکئن و پروتروزوئیک.

جملاتی از کاربرد کلمه پرکامبرین

فسیل‌های یافته شده نشان دهنده وجود جانوران با اسکلت بیرونی در دوره کامبرین (حدود ۵۵۰ میلیون سال پیش) و بعضی از پوست‌اندازان در دوره پرکامبرین می‌باشد.
آنومالی چیچکلو یک اندیس چندفلزی است که در حوالی شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس دولومیت و میکاشیست است و دیرینگی آن به دوران پرکامبرین می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های شئلیت، مس، گالن، پیرومورفیت و منیتیت یافت می‌شوند.
تا پیش از این کشف‌ها، تصور می‌شد که این فسیل‌ها مربوط به پرکامبرین هستند یا فسیل‌های دروغین هستند؛ ولی حالا ما می‌دانیم که این موجودات از ۵۴۵ میلیون سال پیش وجود داشته‌اند؛ و اجزای نرم آنها در اثر دفن سریع در ماسه‌ها حفظ شده‌اند؛ و آنها را در ۶ شاخه رده‌بندی کرده‌اند.