پروین

معنی کلمه پروین در لغت نامه دهخدا

پروین. [ پ َرْ ] ( اِخ ) نام یکی از دیه های فرح آباد مازندران. ( مازندران و استراباد رابینو ).
پروین. [ پ َرْ ] ( اِخ ) شش ستاره است یک به دیگر خزیده مانند خوشه انگور. ( التفهیم بیرونی ). چند ستاره کوچک باشد یکجا جمع شده در کوهان ثور و آنرا بعربی ثریا خوانند و نام منزلی است از جمله 28 منزل قمر و بعضی گویند این ستاره ها دنبه حمل است نه کوهان ثور و اول اَصح است. ( برهان قاطع ). شش ستاره کوچک که با هم مجتمعاند و در ایام زمستان از اول شب نمایان باشند. ( غیاث اللغات ). پروین را بعربی ثریا، هم چنین النجم گویند. در منظومه ستاره های برج ثور دو گروه ستاره موجود است که یکی همین پروین است و به یونانی پله ایادس گفته اند یعنی انبوه که ثریا بعربی هم همان معنی را دارد و از ستاره های شفاف ثریا یکی را هادی النجم و دیگری را تالی النجم وسومی را که از پشت سر اینها می آید دبران گویند. گروه دوم را به مناسبت ستاره شفاف بزرگ آن بعربی الفنیق ( شتر نر، حیوان نر ) و ستاره های اطراف آن را القلاص ( شتران کوچک ) و به یونانی هیادس گفته اند. پروین چند ستاره خرد باشد نزدیک هم و مردم آن را بیکدیگر بسیار نمایند چه گویند بر اجتماع دلالت دارد برخلاف بنات النعش که بر تفرقه دلیل کندو بدین سبب به یکدیگر ننمایند. ( صحاح الفرس ). پرو. پروه. پَرَن. پَرَند. نرگسَه. نرگسه چرخ. نرگسه سقف لاجورد. رفه. رمه. و رجوع به ثریا شود :
هست پروین چو دسته نرگس
همچو بنات نعش رنگینان.فیروز مشرقی ( از فرهنگ رشیدی ).ستاره چو گل گشت و گردون چو باغ
چو پروانه پروین و مه چون چراغ.فردوسی.در و دشت گفتی که زرین شده ست
کمرها ز گوهرچو پروین شده ست.فردوسی.بت آرای چون او نبینی بچین
بر او ماه و پروین کنند آفرین.فردوسی.دو لشکر بناگه بهم باز خورد
به پروین برآمد خروش نبرد.فردوسی.وز آنروی لشکر سوی چین کشید
سر نامداران به پروین کشید.فردوسی.ازینسان یکی شارسان ساختم
سرش رابه پروین برافراختم.فردوسی.جهان گشت چون روی زنگی سیاه
نه خورشید پیدا نه پروین نه ماه.فردوسی.کسی کش پدر ناصرالدین بود
سر تخت او تاج پروین بود.فردوسی.

معنی کلمه پروین در فرهنگ معین

(پَ ) (اِ. ) = پرون : ۱ - ثریا، صورتی فلکی که بالای شاخ صورت فلکی گاو قرار دارد. ۲ - نام منزلی از منازل قمر.

معنی کلمه پروین در فرهنگ عمید

چند ستارۀ درخشان در صورت فلکی ثور که از تعداد بسیاری ستاره تشکیل شده ولی فقط شش ستارۀ آن با چشم دیده می شود که در یک جا به صورت خوشه ای جمع شده و با هم در فضا حرکت می کنند، ثریا: آسمان گو مفروش این عظمت کاندر عشق / خرمن مه به جوی خوشهٴ پروین به دوجو (حافظ: ۸۱۴ ).

معنی کلمه پروین در فرهنگ فارسی

شش ستاره کوچک که در کوهان ثور جمع شده اند و آن را به عقد ( گردن بند ) یا خوشه انگور تشبیه کنند ثریا نرگسه نرگسه چرخ و آن منزلی است از جمله بیست و هشت منزل قمر.
۱- ( اسم ) ثریا ۲- ( اسم ) منزلی از منازل قمر .
نام یکی از دیه های فرح آباد مازندران

معنی کلمه پروین در فرهنگ اسم ها

اسم: پروین (دختر) (فارسی) (کهکشانی) (تلفظ: parvin) (فارسی: پَروين) (انگلیسی: parvin)
معنی: دسته ای از شش ستاره درخشان در صورت فلکی ثور، ثریا، ( اوستایی )، ( در نجوم ) دسته ای از شش ستاره ی درخشان در صورت فلکیِ ثور، هفت خواهران، خوشه ی پروین، ( در قدیم ) ( به مجاز ) اشک، ( اَعلام ) پروین اعتصامی [، شمسی] مشهورترین زن شاعر ایران، ( در اعلام ) پروین اعتصامی شاعره بنامِ معاصر

معنی کلمه پروین در دانشنامه آزاد فارسی

پروین (تهران ۱۳۱۴ش - )
(با نام کامل پروین زهرایی منفرد) خوانندۀ موسیقی ایرانی. خوانندگی را از گروه سرودِ مدرسه آغاز کرد و در سال های دهۀ ۱۳۳۰ش، هنگام کار مشترک موسیقی با همایون خرم، نوازندۀ ویولن و آهنگ ساز مشهور رادیو، تعدادی از آثار او را خواند و شهرت یافت. دورۀ کاری پروین اگرچه کوتاه بود، ولی خاطرۀ او در ذهن مردم ماند. از اجراهای ماندگار اوست: «غوغای ستارگان» (آهنگ: همایون خرم، کلام: کریم فکور)؛ «امشب در سر شوری دارم» (آهنگ: مرتضی محجوبی و کلام: ابوالحسن ورزی). پروین علاوه بر همایون خرم، ترانه های بسیاری را برای آهنگسازانی مثل مرتضی حنانه، انوشیروان روحانی و مرتضی محجوبی اجرا کرده است.
پروین (اخترشناسی). پروین (اخترشناسی)(Pleiades)
در اخترشناسی، خوشۀ ستاره ای بازی به فاصلۀ تقریبی ۴۰۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی ثور، خواهران هفت گانۀ اساطیر یونان. درخشان ترین ستاره های آن، غول های آبیِ سفید بسیار درخشانی با عمر چند میلیون سال، با چشم غیرمسلح دیده می شوند، اما این خوشه شامل ستاره های کم فروغ تر زیادی است. پروین خوشۀ جوانی است و ستاره های آن هنوز با رَدهایی از سحابی بازتابیای احاطه شده اند، که در آن در حال شکل گیری اند. این ردها در عکس هایی با زمان نورگیری زیاد قابل رؤیت اند. این خوشه مشتمل بر حدود ده تا دوازده ستارۀ مشاهده شدنی با چشم غیرمسلح است که در محدوده ای نزدیک به دوبرابر قرص ماه توزیع شده اند. شش ستارۀ درخشان تر آن به راحتی با چشم غیرمسلح دیده می شوند، دیدن ستارۀ هفتم دشوارتر است و آن را خواهر گم شده، اِلِکتِرا، در نظر می گیرند. برای تشخیص چهار یا پنج ستارۀ دیگر آسمان باید صاف باشد. به کمک دوربین دوچشمی دست کم پنجاه ستاره و با تلسکوپ چند صد ستارۀ آن را می توان دید. براساس اساطیر یونانی، خوشۀ پروین شامل هفت دختر اطلس و پلیونه است که بزرگ ترین آن ها، الکترا، به علت ازدواج با موجودی فانی ازمیان رفت. نُه ستارۀ این خوشه با نام هفت خواهر و والدینشان نامیده شده اند: آلسیونه، مایا، الکترا، مروپه، تایگتا، کلاینو، آستروپ، اطلس، و پلیون.

معنی کلمه پروین در ویکی واژه

پرون:
ثریا، صورتی فلکی که بالای شاخ صورت فلکی گاو قرار دارد.
نام منزلی از منازل قمر.

جملاتی از کاربرد کلمه پروین

که یک روزی نشسته بود شیرین به گردش دختران چون ماه و پروین
پروین، آخرین فرزند یغما که مانند من نقش چندانی در زندگی ادبی یغما نداشته، اینک با خانواده‌اش در خیابان دارایی نیشابور مسکن دارد. همه خانواده یغما همین‌هایند. یغما بازمانده دیگری ندارد.
نیرّا خونش بریزم در زمان از تیر آه آسمان گر مهر بازد با مه و پروین من
ز طبع زهره شادی‌آفرینی ز پروین شیوه بالانشینی
لب و دندان تو را، سجده برم چون پروین کز جهان ای مه تابان، تو بدندان منی
حسن یوسف را اگر پروین برای امتحان با ترازو برکشد کی با تو همسنگی کند؟!
ز برج او بتوان برد ز آسمان پروین ز بام او بتوان دید سد اسکندر
از شاعران معاصری که به مناظره توجه داشته، می‌توان به پروین اعتصامی اشاره کرد. قالب شعری مناظره قصیده یا قطعه است.
درافشان لاله اندر خوید چون آتش بآب اندر چو پروین صف زده گلهای گوناگون بتاب اندر
آسمان ملک را از روی و لفظ تاوگاه ماه و پروین کرده‌ای
خانهٔ پروین اعتصامی در تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچهٔ ساوجبلاغی، پلاک ۶ واقع شده‌است. ساخت بنای خانهٔ پروین در تبریز به دوران پهلوی اول برمی‌گردد. در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵، این خانه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با شمارهٔ ۱۸۶۸۱ به ثبت رسید. هم‌اکنون این خانه به موزهٔ پروین اعتصامی تبدیل شده‌است و برخی از لوازم شخصی و کتاب‌های اعتصامی در آن‌جا نگهداری می‌شود.
آنگه یقین بدان که برون آید از کوه من بجای گهر پروین
دلربا آمد خط از روی عرقناکت، مگر دلربا زاده است و از مه عقد پروین بسته‌اند؟
در طول زندگی پروین، عواملی چون پدر وی، دوستان پدرش، مدرسهٔ آمریکایی و از همه مهم‌تر تحوّلات سیاسی و اجتماعی جامعهٔ ایران، بر شخصیت و اندیشهٔ پروین اثرگذار بوده‌اند. یوسف اعتصامی به‌دلیل شغل مترجمی و همچنین انتخاب شدن به‌عنوان نمایندهٔ مجلس، چهره‌ای سیاسی به‌شمار رفت و همین باعث آشنایی پروین با ادبیات کلاسیک غربی شد. محافل ادبی یوسف اعتصامی که از محتوایی عمیق برخوردار بودند در شکل‌گیری دیدگاه سیاسی پروین نقش مهمی داشتند. همچنین حضور پروین در مدرسهٔ آمریکایی ایران باعث آشنا شدن وی با اندیشه‌های غربی و مسائل زنان در غرب شد.