پروتکل

معنی کلمه پروتکل در فرهنگ معین

(پُ رُ تُ کُ ) [ فر. ] ( اِ. ) صورت جلسه مذاکرات سیاسی برای عقد قراردادهای رسمی ، مقاوله نامه .

معنی کلمه پروتکل در فرهنگ عمید

۱. (سیاسی ) صورت مجلس مذاکرات سیاسی، مقاوله نامه.
۲. پیش نویس قرارداد یا صورت جلسۀ مذاکرات که بعد به صورت پیمان درآید.
۳. (سیاسی ) تشریفات رایج در ارتباطات بین المللی.

معنی کلمه پروتکل در فرهنگ فارسی

( اسم ) صورت مجلس جلسات سیاسی که برای بررسی و تحقیق و مذاکره در امری منعقد گردد .

معنی کلمه پروتکل در دانشنامه عمومی

پروتکل (فیلم). «پروتکل» ( انگلیسی: Protocol ( film ) ) یک فیلم به کارگردانی هربرت راس است که در سال ۱۹۸۴ منتشر شد.
• گلدی هان
• کریس ساراندون
• گیل استریکلند
• اد بیگلی. جی آر
• جین اسمارت
• کنت مک میلان
• کاتلین یورک
• آماندا برس
• جان راتزنبرگر
• ال لئونگ
• کیث سارابایکا

معنی کلمه پروتکل در دانشنامه آزاد فارسی

پروتُکُل
رجوع شود به:تفاهم نامه

معنی کلمه پروتکل در ویکی واژه

صورت جلسه مذاکرات سیاسی برای عقد قراردادهای رسمی، مقاوله نامه.

جملاتی از کاربرد کلمه پروتکل

پر انتشارترین این تئوری‌های توطئه، پروتکل بزرگان صهیون بود که سندی جعلی بود که مقصود از نگارش آن، ترسیم یهودیان به عنوان توطئه‌گران در سطح جهانی بوده‌است. این کتاب در ۲۴ فصل یا پروتکل- که ادعا می‌شد که خلاصه مذاکرات ملاقات‌های «رهبران یهودی» است، به «نقشه‌های پنهانی» یهودیان برای حکومت بر جهان از طریق دخل و تصرف در اقتصاد، کنترل رسانه‌های همگانی و دامن زدن به اختلافات مذهبی پرداخته‌است. پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، مهاجران ضد بلشویک «پروتکل» را به غرب آوردند. بلافاصله پس از آن، نسخه‌های آن در سراسر اروپا، ایالات متحده، آمریکای جنوبی و ژاپن توزیع شد. ترجمه عربی آن نیز، نخستین‌بار در سال ۱۹۲۰ منتشر شد.
آزادی آموزش یک مفهوم اساسی (قانونی) است که در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، پروتکل ۱، ماده ۲ و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ماده ۱۳ و چندین قانون اساسی ملی، به عنوان مثال قانون اساسی بلژیک (سابق ماده ۱۷، اکنون ماده ۲۴) و قانون اساسی هلند (ماده ۲۳) گنجانده شده‌است.
اصطلاحی است در مورد قراری در یک مکان عمومی میان دو نفر، با هدف آشنا شدن با یکدیگر که بتواند به دوستی، پیدا کردن شریک زندگی، رابطه عاشقانه و نهایتاً ازدواج بینجامد. پروتکل‌های رایج و شیوه‌های دوست‌یابی، و اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف آن، در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و باورهای دینی متفاوت است. اما رایج‌ترین تعریف از دِیت‌گذاشتن را می‌توان این‌گونه بیان کرد که دو نفر که به شناخت بهتر از یک‌دیگر تمایل دارند، برای بررسی این‌که آیا آن‌ها با یک‌دیگر سازگاری و علایق مشترک دارند، قراری در یک مکان عمومی می‌گذارند. این قرار ممکن است در صورت اکراه یکی از دو طرف دیگر تکرار نشود یا در صورت علاقه دو طرف به قرارهای بعدی، نهایتاً به ازدواج منجر شود.
اکس‌ام‌ال-ارپی‌سی یک پروتکل «فراخوانی دستورها از راه دور» است که با اکس‌ام‌ال و با استفاده از مکانیسم انتقالی اچ‌تی‌تی‌پی اطلاعات را منتقل می‌کند.
پورت‌های فیلترشده میلی ندارند تا آسیب‌پذیری‌ها رانشان دهند. میزبان در یک شبکه محلی می‌تواند توسط یک دیواره آتش (فایروال) محافظت شود که فیلترها، مطابق با قواعدی است که مدیر راه اندازی کرده‌است. این عمل خدماتی را که برای میزبان شناخته شده نیست و از نفوذ در داخل شبکه جلوگیری می‌کند رد می‌کند. پروتکل آی‌پی پروتکل لایه انتقال شبکه است.
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که «غیرنظامیانی که بعنوان سپر انسانی عمل می‌کنند، چه داوطلبانه و چه غیر داوطلبانه، به‌طور غیرمستقیم به توانایی جنگی یک دولت کمک می‌کنند. اقدامات آنها خطر مستقیمی برای نیروهای مخالف ندارد. از آنجا که آنها مستقیماً درگیر خصومت علیه یک دشمن نیستند، مصونیت غیرنظامی خود را در برابر حمله حفظ می‌کنند.» دیده‌بان حقوق بشر همچنین با استناد به پروتکل ۱کنوانسیون اول ژنو خاطرنشان کرد که استفاده از سپر انسانی توسط یک دولت، داوطلبانه یا غیر داوطلبانه، نقض قوانین بین‌المللی است.
این شرکت‌ها خدمات پخش زنده، ویدیو و صوت درخواستی و مجموعه‌ای از خدمات ارزش افزوده مانند بازی و سرگرمی، سلامت، تجارت الکترونیک و بانکداری و همچنین آموزش مجازی و سایر خدمات دیگر مبتنی بر پروتکل اینترنت را برای کاربران در سراسر جهان فراهم کرده‌است.