پروتز

معنی کلمه پروتز در فرهنگ معین

(پُ رُ تِ ) [ فر. ] (اِ. ) ~هر نوع وسیلة مصنوعی جانشین برای جبران نقص عضو، حفظ زیبایی یا هر دو. مانند دندان ، چشم یا پای مصنوعی .

معنی کلمه پروتز در دانشنامه آزاد فارسی

پروتِز (prosthesis)
ابزاری مصنوعی، جایگزین بخشی ناقص از بدن یا بخشی که وجود ندارد. پروتزها عبارت اند از اندام های مصنوعی، وسایل کمک شنوایی، دندان و چشم مصنوعی، ضربان ساز قلب، دریچه های قلب و عروق پلاستیکی. اندام های مصنوعی امروزه بسیار شبیه اعضای طبیعی اند و کاربرد آن ها راحت تر است. اما قرن ها از اندام های مصنوعی، مثل پای چوبی یا قلاب فلزی به جای دست، استفاده می کردند. با استفاده از علم جدید بیونیک، بازوی بیونیک یا ماهیچۀ الکتریکی ساخته شده است که به صورت الکترونیک کار می کند و از تکانه های الکتریکی خفیف ماهیچه های بدن دستور می گیرد.

معنی کلمه پروتز در ویکی واژه

~هر نوع وسیلة مصنوعی جانشین برای جبران نقص عضو، حفظ زیبایی یا هر دو. مانند دندان، چشم یا پای مصنوعی.

جملاتی از کاربرد کلمه پروتز

اندام مصنوعی از دوران قدیم تا امروز پیشرفت زیادی داشت هاست که در زمان باستان پروتزها بیشتر به حالت فلزی و چرمی بوده اما امروزه دستخوش تغییرات و پیشرفت زیادی در این علم صورت گرفته‌است بطوری که مددجویانی که از این پروتزها استفاده می‌کنند قادر به انجام اکثر کارهای روزمرهٔ خود می‌باشند حال این پروتز می‌تواند پروتز پا، پروتز دست و… باشد.
مهم‌ترین تفاوت ارتز با پروتز این است که ارتز برای بهبود کارایی اندام‌های بدن به کار می‌رود درصورتی که پروتز جایگزین اندام از دست رفته می‌شود.
انتظار زیاد رم برای کسب اسکودتوی دوم از سال ۱۹۴۲ در فصل ۸۳–۱۹۸۲ به پایان رسید و در بازی پایانی مقابل جنوا در ۸ مه ۱۹۸۳ با گل مساوی بخش پروتزو تیم به قهرمانی سری آ رسید.