پروازه

معنی کلمه پروازه در لغت نامه دهخدا

پروازه. [ پ َرْ زَ /زِ ] ( اِ ) توشه و طعامی را گویند که در سیر و شکار و سفر همراه بردارند و یا از دنبال بیاورند. خوردنی بود که از پس کسی برند. ( لغت فرس اسدی ) :
ای زن او روسپی این شهر را دروازه نیست
نه به هر شهری مرا از مهتران پروازه نیست.مُرَصّعی ( از فرهنگ اسدی ).آنان که چو من بی پر و پروازه عشقند
جز در حرم جانان پرواز نخواهند.خاقانی.جانا چه توان کرد که اندر ره عشقت
الا جگر سوخته پروازه ما نیست.
|| درمنه ای که از پیش عروس ریزند. ( صحاح الفرس ). درمنه ای که از پیش عروس برفروزندخرمی را. ( حاشیه نسخه چاپی فرهنگ اسدی ). || آتشی که پارسیان به شب عروسی بیفروزند و دامن عروس و داماد بهم بسته گرد آن طواف کنند. آتشی که پیش عروس افروزند. || ورق زر که ریزه سازند وشب زفاف بر داماد و عروس نثار کنند و الحال در شیراز کسی که زرورق میسازد پروازه گر میگویند. || بعضی ورق طلا و نقره را گویند که نقاشان کار فرمایند و شاهد برین آن است که در شیراز شخصی که نکسان میسازد یعنی ورق طلا و نقره را بر روی پوست می چسباند پروازه گر می خوانند. || عیش و خرمی. ( برهان ).

معنی کلمه پروازه در فرهنگ معین

(پَ زِ ) (اِ. ) ۱ - توشه و طعامی که در سفر یا شکار همراه خود برند. ۲ - آتشی که ایرانیان در شب عروسی پیش پای عروس و داماد بیفروزند. ۳ - ریزه های زرورق یا هر چیز زر مانندی که در عروسی روی سر عروس و داماد می ریزند. ۴ - عیش و خرمی .

معنی کلمه پروازه در فرهنگ عمید

۱. توشه و طعامی که در سفر یا گردش و شکار با خود بردارند: جانا چه توان کرد که اندر ره عشقت / الا جگر سوخته پروازۀ ما نیست (؟: مجمع الفرس: پروازه ).
۲. آتشی که پیش پای عروس و داماد بیفروزند.
۳. زرورق و ریزه های زر که در شب عروسی بر سر عروس و داماد نثار کنند.

معنی کلمه پروازه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- توشه و طعامی که کسی همراه برد یا از پس او فرستند. ۲- درمنهای که از پیش عروس برای خرمی بر افروزند . ۳- آتشی که پارسیان بشب عروسی بیفروزند و دامن عروس و داماد را بهم بسته گرد آن طواف کنند آتشی که پیش عروس افروزند . ۴- ورق زر که ریزه سازند و شب زفاف بر سر عروس و داماد نثار کنند. ۵- ورق طلا و نقره که نقاشان بر روی پوست و مانند آن کار میگذاشتند . ۶- عیش و خرمی . یا پرواز. گوش . لال. گوش .

معنی کلمه پروازه در ویکی واژه

توشه و طعامی که در سفر یا شکار همراه خود برند.
آتشی که ایرانیان در شب عروسی پیش پای عروس و داماد بیفروزند.
ریزه‌های زرورق یا هر چیز زر مانندی که در عروسی روی سر عروس و داماد می‌ریزند.
عیش و خرمی.

جملاتی از کاربرد کلمه پروازه

اما عصر واقعی مسافرت‌های جمعی و گروهی بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم با مسافرت‌های هوایی، رشد بیشتری یافت. در دوران پس از جنگ، بخش عمدهٔ هواپیماهای ترابری مثل داگلاس داکوتا که از اعتماد و قابلیت بالایی برخوردار بود با همراهی خلبانان نظامی به کار حمل و نقل مسافر پرداختند؛ و به صورت پروازهای چارتر وارد عمل شدند. متخصصین گردشگری هم برای پروازهای اروپایی مثل پاریس و اوستند از آن‌ها استفاده می‌کردند.
دل به پروازهای روحانی گوش بر رازهای پنهانی
بگذر از لاف سخن پروازها پیداست چیست در قفس تاکی تپد ای بیخبر یک هر زبان
پروازها جمع است در مژگان من گر همه خوابیده باشم بالشم پر داشته‌ست
الملکیه تنها شرکت هواپیمایی بین‌المللی است که به مسافران درجه توریستی خود، در پروازهای بیش از دو ساعت، امکان انتخاب یکی از سه نوع غذای گوشت گوساله، مرغ و ماهی را می‌دهد.
پروازها به زیر فلک محو بال ماند گردی نشد بلند ز بس عرصه تنگ بود
گاه بیند روی هم پروازها گوش بر آواز آن آوازها
نیست چون جوهر اگر در بال همت کوتهی می توان پروازها در بیضه فولاد کرد
کارسون دربارهٔ اشتیاق خود به پروازهای فضایی، پس تو میخوای فضانورد بشی(2018) را برای ایندیپندنت نوشته است.
از تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ پروازهای این شرکت به مقصد تهران به صورت چارتری آغاز خواهد شد[نیازمند منبع]
باعث لاف غرور نیست جز اسباب جاه دعوی پروازها در خور بال و پر است
خطوط هواپیمای چین به هر قاره جهان امتداد می‌یابد، تا پایان سال ۲۰۰۳، فروگاه‌های کشور به بیش از ۱۴۰ و پروازهای معین به بیش از ۱۰۰۰ رسید. از این میان پروازهای بین‌المللی بیش از ۱۶۰ پرواز بود و بیش از ۶۰ شهر در بیش از ۳۰ کشور جهان را دربر می‌گرفت.
گرچه چون سنگ از گرانجانی زمینگیرم ولی چون شرر هر قطره خونم را جدا پروازهاست
اسپوتنیکس (روسی: спутникс) شرکت هوافضای روسی است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و در زمینه ارائه خدمات پروازهای فضایی تجاری فعالیت می‌کند.
جانم از تن میپرد هر دم زشوق روی تو بر سر آتش بود پروانه را پروازها
سرها قدم نشین شد پروازهاکمین شد صد آسمان زمین شد از بی‌عصایی ما
این مأموریت، که توسط آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات دانشگاه آریزونا، مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، پرواز فضایی و مرکز سیستم‌های فضایی لاکهید مارتین توسعه یافته و برنامه‌ریزی شده‌است، تیم علمی آن شامل اعضایی از ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایتالیا نیز هست.